آفتاب

هشدار در مورد تخریب سریع محیط زیست و تشدید آلودگی هوا در ایران

هشدار در مورد تخریب سریع محیط زیست و تشدید آلودگی هوا در ایران

دبیر دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در سیستم های مهندسی انرژی، آب و محیط زیست در مورد تخریب سریع محیط زیست و تشدید آلودگی هوا در ایران هشدار داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمصطفی حسینعلی پور دبیر دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در سیستم های مهندسی انرژی، آب و محیط زیست که قرار است در دانشگاه علم و صنعت برگزار شود، نقش دانشگاه های صنعتی و به خصوص دانشگاه علم و صنعت ایران را در جهت تحقق توسعه پایدار بسیار مهم ارزیابی کرد و توجه به این مساله را ضامن سلامت نسل امروز و آینده دانست.

وی با اشاره به برگزاری اولین دوره کنفرانس توسعه پایدار در سال گذشته در دانشگاه علم و صنعت ایران و شکل گیری دفتر توسعه پایدار به عنوان ثمره آن گفت: هدف از برگزاری این جلسه راه اندازی اتاق فکر برای ارتقای شاخص های توسعه پایدار است.

حسینعلی پور در نخستین کمیته راهبردی کنفرانس توسعه پایدار در سیستم های مهندسی انرژی، آب و محیط زیست، گسترش خشکسالی، وقوع مکرر توفان شن و پدیده گرد و غبار در ایران و رتبه هفتم ایران در جهان در زمینه تولیدگازهای گلخانه ای را بسیار نگران کننده دانست و تصریح کرد: در صورت تداوم این وضعیت در جهان تا سال ۲۰۴۰ شاهد افزایش ۴ تا ۶ درجه ای دمای زمین خواهیم بود که شرایط بسیار اسف باری را در جهان ایجاد می کند. حتی در صورت مهار مشکلات موجود دمای زمین باز هم دو درجه گرمتر می شود که این امر هم محیط زیست انسان ها را به خطر می اندازد.

وی هدف توسعه پایدار را تعریف سازوکارهای زندگی به گونه ای دانست که منابع طبیعی به سرعت جایگزین شوند. اما هشدار داد که بازسازی بیولوژیک جهان شش ماه از روند طبیعی عقب تر است و زمین فرصت بازسازی تخریب های ناشی از عملکرد انسان ها را ندارد.

وی توسعه پایدار را بدون کاهش فقر، ارتقای آموزش، حاکم شدن تساوی جنسیتی، ایجاد شهرهای توسعه یافته، مهار آب های سطحی، توجه همزمان و کلان به سه مقوله محیط زیست، جامعه و اقتصاد و تاکید بر اهمیت این مقوله در سطوح عالی تصمیم گیری کشور ناممکن دانست و یکی از راه های پیشرفت در حوزه های فوق الذکر را همکاری دانشگاه ها با نهادهای دولتی و خصوصی در سطوح ملی و بین المللی دانست.

دبیر دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در سیستم های مهندسی انرژی، آب و محیط زیست، افرود: در همین راستا دفتر توسعه پایدار دانشگاه علم وصنعت ایران نسبت به جذب دانشجویان و علاقمند و تشکیل کمیته های دانشجویی در دانشکده های مختلف، شناسایی اساتید فعال در این حوزه و راه اندازی کمیته های اساتید، برگزاری مسابقات دانشجویی و راه اندازی باشگاه برای ارتقای فعالیت ها و جذب همکاری های خارجی اقدام کرده است.

کد N1512465

وبگردی