آفتاب
در کمیسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شد؛

حدود ۹ میلیون پژوهشگر در جهان مشغول به کار هستند

حدود ۹ میلیون پژوهشگر در جهان مشغول به کار هستند

حدود ۹ میلیون پژوهشگر در جهان  مشغول فعالیت علمی هستند که سالانه بیش از ۲ میلیون مقاله علمی تولید و منتشر می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی،  جلسه پنجاه و یکم کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در این جلسه  که به ارائه گزارش  پیرامون «تاثیر گذارترین مغزهای جهان در حوزه های علمی مختلف» اختصاص داشت؛ اعلام شد براساس گزارش موسسه تامسون رویترز در سال ۲۰۱۵ که با هدف بررسی  وضعیت پژوهش در جهان در ۲۱ حوزه کلان علمی در بازه زمانی ده ساله (۲۰۰۳- ۲۰۱۳) تهیه شده، در حال حاضر حدود ۹ میلیون پژوهشگر در جهان  مشغول فعالیت علمی هستند که سالانه بیش از ۲ میلیون مقاله علمی تولید و منتشر می کنند که از این تعداد مقاله منتشر شده حدود ۱ درصد از در دسته بندی مقالات پراستناد (Highly Cited Papers) قرار دارند.

همچنین بر اساس آمار اعلام شده، حدود ۳ هزار و ۲۰۰ نفر از این پژوهشگران در زمره پژوهشگران پر استناد قرار دارند، که حدود ۱۵۰۰ نفر از این پژوهشگران در ایالات متحده آمریکا ساکن هستند و بعد از این کشور به ترتیب کشورهای انگلیس، آلمان و چین در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

در بخش دیگری از این گزارش و در دسته بندی حوزه های پراستناد علمی، اعلام شد حوزه زیست فناوری و پزشکی در صدر این دسته بندی قرار دارند و دانشگاه جامع کالیفرنیا با بیش از ۱۶۰ پژوهشگر پراستناد رتبه اول در جهان را به خود اختصاص داده و پس از این دانشگاه انستیتوی فناوری ماساچوست در رتبه بعدی قرار دارد.

در ادامه این گزارش و در بخش مربوط به پژوهشگران دارای بالاترین تعداد مقالات داغ (Hot Papers) اعلام شد که حوزه ژنو میکس بیشترین تعداد مقالات داغ در بازه ده ساله (۲۰۰۳- ۲۰۱۳) را به خود اختصاص داده است.

در ادامه این گزارش نیز اعلام شد کشورمان در حوزه مهندسی ۴ پژوهشگر و در حوزه ریاضی ۳ پژوهشگر پراستناد دارد.

در انتهای جلسه همچنین بر اساس آمار تهیه شده توسط کمیسیون نخبگان، تعداد پژوهشگران پر استناد ترکیه، عربستان، مالزی و پاکستان مورد مقایسه قرار گرفت.

کد N1512426

وبگردی