آفتاب
معاون وزیر علوم:

خلاقیت و نوآوری در پایان نامه خلاصه نمی شود

خلاقیت و نوآوری در پایان نامه خلاصه نمی شود

تهران- ایرنا- معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: خلاقیت و نوآوری، صرفا در دوره های تحصیلات تکمیلی و پایان نامه خلاصه نمی شود و باید سرمایه گذاری بیشتری روی دانشجویان کارشناسی انجام داد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر 'وحید احمدی' روز یکشنبه در مراسم رونمایی از محصولات فناورانه شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اظهار داشت: دانشگاه ها نباید تمام تمرکز خود را روی پایان نامه بگذراند بلکه باید زمینه ارتباط دانشجویان به ویژه در مقطع کارشناسی را با صنعت و فضای بیرون دانشگاه فراهم کرد.
وی نقش دفاتر ارتباط با صنعت و مراکز کارآفرینی دانشگاه ها را در ایجاد نوآوری و پرورش خلاقیت دانشجویان، تاثیرگذار توصیف کرد.
احمدی به تجربه یکی از دانشگاه های بزرگ کانادا در استفاده از فعالان مطرح صنعتی به عنوان مشاور اشاره کرد و گفت: دانشجویان از همان بدو ورود به دانشگاه، با این افراد در تماس هستند و از تجربیات موفق آنها استفاده می کنند و حتی تعامل دانشجویان با آنها بیشتر از تعاملشان با رئیس دانشگاه است.
وی خاطرنشان کرد: دانشجو هنگام نوشتن پایان نامه و انجام طرح تحقیقاتی باید به این نتیجه برسد که می تواند با این تحقیق، زندگی خود را متحول کرده و به آن رونق ببخشد و همین امر، نشاط و انگیزه لازم را در وجود دانشجویان ایجاد خواهد کرد.
احمدی تصریح کرد: همه امتیازاتی که دانشگاه های بزرگ دنیا در رتبه بندی های بین المللی کسب می کنند، از محل دستاوردهای علمی نیست بلکه سهم آنها در ایجاد فضای کسب و کار در ارتقای وضعیت این دانشگاه ها در رنکینگ های جهانی، موثر است.
دبیرکل شورای عالی عتف از مسوولان پارک های علم و فناوری کشور خواست که فعالیتهای خود را به گستره بین المللی بکشانند تا ضمن معرفی دستاوردهای خود با دنیا، از محل صادرات محصولاتشان به ارزش افزوده و خلق ثروت برسند.
معاون وزیرعلوم در پاسخ به انتقادات برخی اعضای هیات علمی درباره انجام فعالیت های منجر به خلق ثروت در دانشگاه ها گفت: برخی اعضای هیات علمی از ما می پرسند که آیا قصد دارید استاد و دانشجو را تاجر مآب کنید و پاسخ به سوال و انتقاد آنها، قطعا منفی است زیرا معتقدیم دانشگاه باید رسالت علمی خود را داشته باشد ولی در کنار آن فضایی ایجاد کنیم که خروجی علم به ثروت تبدیل شود.
وی تاکید کرد: برای خلق ثروت از دانش به زیرساختها و ملزوماتی نیاز داریم که فعالیت مراکز رشد و پارک های علم و فناوری و ایجاد پیوند میان نیازها و ظرفیت های موجود کشور از جمله آنهاست.
به گزارش ایرنا، مراسم رونمایی سه محصول جدید شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به همراه افتتاح فن بازار محصولات برخی شرکتها در محل پارک برگزار شد.
این محصولات فناورانه شامل سامانه هوشمند رمزنگاری شده بازخوانی اطلاعات پزشکی افراد، دستگاه بارگیری آنلاین پست های توزیع برق و توسعه شبیه ساز (سیمولاتور) آموزشی بهره برداری نیروگاه های سیکل ترکیبی است.
علمی**1055**1440
خبرنگار: زینب کارگر** انتشاردهنده: معصومه گلشن
کد N1512416

وبگردی