آفتاب
رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی:

شعارهای یونسکو در برخی کشورها سرپوش سرکوب آزادی‌ اطلاعات است

شعارهای یونسکو در برخی کشورها سرپوش سرکوب آزادی‌ اطلاعات است

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی از عدم تناسب شعارهای یونسکو درباره دسترسی آزاد به اطلاعات با اقداماتی که در برخی کشورها در جهت سرکوب این آزادی‌ها صورت می‌گیرد، انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست روز بین‌المللی دسترسی جهانی به اطلاعات صبح امروز یکشنبه ۱۱ مهر با حضور رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و همچنین نمایندگان سازمان فناوری اطلاعات در محل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در تهران برگزار شد.

سعدالله نصیری قیداری دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در سخنانی با اشاره به تصریح پرداختن به مسئله دسترسی جهانی به اطلاعات و وظایف یونسکو که در اساسنامه آن آمده است، گفت: در برنامه توسعه پایدار ۲۰۳۰ یونسکو  و در بند مربوط به هدف ۱۶، مسئله دسترسی عمومی به اطلاعات و حمایت از آزادی‌های عمومی و بنیادین با قید فوریت مورد تأکید قرار گرفته است.

وی افزود: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه حرکت کرده است و به توفیقاتی هم نایل شده است، اما هنوز تا ایفای کامل وظیفه خود، راهی طولانی در پیش داریم؛ اولین مسئله در بحث دسترسی جهانی به اطلاعات و عمل به تعهداتی که به یونسکو داده‌ایم، تصویب قوانین متناسب و تسهیل‌کننده در دسترسی مردم به اطلاعات است. برای یونسکو بسیار مهم است که آیا قوانین مناسبی در راستای تضمین دسترسی مردم به اطلاعات در مجلس ما به تصویب می‌رسد یا نه؟

در ادامه این نشست محمدمهدی فرقانی استاد دانشگاه علوم انسانی و رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبایی با اشاره به اهمیت مسئله دسترسی به اطلاعات بعد از پیدایش اینترنت و به ویژه دسترسی مردم به تلفن‌های همراه هوشمند گفت: متأسفانه باید گفت هنوز اطلاعاتی که نزد دولت‌هاست، آزادسازی نشده است و دسترسی مردم به اطلاعات عموماً در حوزه عمومی و میان خود شهروندان پدید آمده است.

به گفته فرقانی، هر چه دولت‌ها مردمی‌تر باشند، از جریان آزاد اطلاعات بیشتر حمایت می‌کنند. اما لازم است که کمیسیون ملی یونسکو در فرآیند اغنا و متقاعد کردن دولت‌ها برای تصویب قوانینی که دسترسی آزاد به اطلاعات را تضمین می‌کند، مشارکت کنند.

این استاد حوزه علوم ارتباطات اجتماعی در بیانی انتقادی یادآور شد: در کنار تلاش‌های صادقانه یونسکو، باید این نکته را هم متذکر شد که شعارهای مربوط به دسترسی آزاد به اطلاعات از دهه ۷۰ میلادی تاکنون شکل‌های مختلفی به خود گرفته‌اند اما محتوای آنها چندان تغییری پیدا نکرده است و در عین حال این شعارها از طریق برخی کشورها سرپوش‌هایی برای سرکوب آزادی بیان و دسترسی مردم به اطلاعات تبدیل شده است.

وی همچنین از اینکه به رغم شعارهای زیبایی مانند «حق دسترسی همه شهروندان جهان به اطلاعات از طرف سازمان بین‌المللی ایران (یونسکو)»، گفت: چگونه می‌توان پذیرفت که شهروندان ایرانی از حق آموزش در برخی دانشگاه‌های مطرح جهان محروم هستند و نشریات علمی مطرح، امکان چاپ مقالات دانشمندان ایرانی را فراهم نمی‌کنند!؟

فرقانی همچنین گفت: ما نباید خیلی خوشبینانه به شعارهایی که داده می‌شود، نگاه کنیم و نباید فکر کنیم که این فقط ما (ایرانی‌ها) هستیم که در دسترسی‌ها به اطلاعات، محدودیت ایجاد می‌کنیم و کشورهای غربی از این نظر گل و بلبل هستند.

در ادامه این نشست خانم محب حسینی مدیر گروه آموزش کمیسیون ملی یونسکو به ارائه مقاله‌ای در زمینه دسترسی آزاد به منابع علمی و آموزشی پرداخت و محمد محمودی مشاور سازمان فناوری اطلاعات هم درباره توانمندسازی توانخواهان (معلولان)، از طریق دسترسی به اطلاعات، سخن گفت.

کد N1512270

وبگردی