آفتاب

شیلات مازندران خواستار توجه شرکتهای صیادی به پرورش ماهی در ساحل شد

شیلات مازندران خواستار توجه شرکتهای صیادی به پرورش ماهی در ساحل شد

ساری- ایرنا- معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران گفت: با توجه به رویکرد حفظ و بازسازی ذخایر دریای خزر و از طرفی مشکلات زیست محیطی رودخانه ها ، جامعه صیادی مازندران برای ادامه فعالیت باید به سمت پرورش ماهی در کنار ساحل بروند.

عباسعلی شیخ تبار روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از آنجاییکه شرایط برای تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی و خاویاری در رودخانه ها و دریا مهیا نیست و هرساله شاهد کاهش مقدار صید هستیم، پرورش ماهیان استخوانی در ساحل مورد تاکید شیلات است.
وی تصریح کرد: 54شرکت تعاونی صیادی پره استان مازندران دارای زمین ساحلی هستند که می توانند علاوه بر فعالیت صید و صیادی در فصل صید ، طرح های پرورش ماهی در قفس را در کنار ساحل اجرا کنند.
معاون شیلات مازندران توضیح داد: تا کنون فقط چهار شرکت تعاونی پره ،طرح پرورش ماهی در قفس را در ساحل مازندران اجرایی کردند.
او گفت: در حال حاضر 70 قفس پرورش ماهی استخوانی و خاویاری به ظرفیت 2هزار و 800تن در سواحل خزر استان مازندران ایجاد شده است.
وی با اظهار اینکه شیلات در اجرای طرح پرورش ماهیان در قفس بدون محدودیت بر اساس ظرفیت قفس های پرورش ماهی ، تسهیلات پرداخت می کند، گفت: تاکید می شود برای جبران درآمد صیادان و رونق گردش اقتصادی ،شرکتهای صیادی باید به سمت پرورش ماهی در قفس کنار سواحل خزر برود.
معاون شیلات مازندران با تاکید بر این نکته که از سال 1367 تولید و تکثیر مصنوعی بچه ماهی سفید در مرکز تکثیر و باز سازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری آغاز شده است، گفت: اگر امروز به همین مقدار صید از دریا صورت می گیرد، به خاطر رها سازی بچه ماهیان از تکثیر مصنوعی است.
وی اضافه کرد: اکنون بیش از 90 درصد ماهی سفید صید شده از محل تکثیر مصنوعی است و تکثیر طبیعی ماهیان به دلیل آلودگی شدید رودخانه ها و صید بی رویه ماهیان مولد در زمان تخم ریزی از بین رفت.
وی به وجود 2 مرکز تکثیر پرورش و باز سازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری و اسب چین تنکابن در استان مازندران اشاره کرد و گفت: تعاونی ها صیادی پره در تولید و تامین بچه ماهی های پرورشی نیز مشکلی ندارند.
**7تا 8هزار تن میانگین صید فصلی ماهیان استخوانی در یک دهه گذشته استان مازندران
شیخ تبار میزان صید ماهیان استخوانی در فصل صید پارسال را در مازندران 2 هزارو 300تن اعلام کرد و بیان داشت:متوسط سالیانه صید ماهیان استخوانی طی سال های 80 تا 1392 ،هفت هزار تا هشت هزار تن بوده است.
وی گفت: صیادان مازندرانی در فصل صید سال 93،چهار هزار و 409 تن انواع ماهی در دریای خزر صید کردند.
کفال، سفید و کپور مهمترین گونه های ماهیان استخوانی در دریای خزر است.
فصل صید ماهیان استخوانی در مازندران از بیستم مهر ماه هر سال آغاز می شود و به طور معمول تا بیستم فروردین سال بعد ادامه می یابد.
مازندران چهار هزارو 200صیاد در قالب 54شرکت تعاونی پره دارد.
صید پره یک روش ماهیگیری سنتی ساحلی است که تور آماده به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( 14 متری عمق دریا ) پهن می شود و پس از صید با کمک نیروی انسانی و یا تراکتور جمع آوری می شود.
صیادان مازندرانی برای صید به روش پره از تورهایی با ارتفاع هفت تا 10 متر و به طول یک هزار و 200 متر استفاده می کنند. این تورها با قایق به آب انداخته می شود و پس از انباشته شدن از ماهیان به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.
مازندران 338کیلومتر ساحل در دریای خزر دارد.
خبرنگار : سید رضا هاشمی کرویی**انتشار دهنده :سید محسن حسن نیا
6990/1899
کد N1512234

وبگردی