آفتاب

6 تن در قم دچار مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن شدند

6 تن در قم دچار مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن شدند

قم- ایرنا- رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم گفت: 6 تن بر اثر استنشاق گاز مونوکسیدکربن در این استان مسموم و دچار کاهش سطح هوشیاری شدند.

محمدرضا حسنی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: ساعت 21:40 شب گذشته طی تماسی مبنی بر مسمومیت خانواده ای 6 نفره در بخش خلجستان قم، کارشناسان اورژانس 115 به محل حادثه اعزام شدند.
وی علت این حادثه را استفاده نادرست از وسایل گرمایشی عنوان و اضافه کرد: اعضای این خانواده دچار کاهش سطح هوشیاری شده بودند که پس از انجام اقدام های درمانی توسط کارشناسان اورژانس، جهت تکمیل مراحل درمانی با 2 دستگاه آمبولانس اورژانس به مرکز درمانی قم منتقل شدند.
وی با بیان این که این حادثه نخستین ماموریت اورژانس 115 قم با آغاز فصل سرما جهت امدادرسانی به مسمومیت ناشی از استنشاق گاز مونوکسیدکربن بود، به شهروندان توصیه کرد: از روشن کردن هرگونه وسایل گرمایشی غیرمتعارف که باعث مسمومیت می شود، خودداری کنند.
حسنی اضافه کرد: در مسمومیت با گاز خطرناک مونوکسیدکربن قصور انسانی در استفاده از نوع وسایل برای تولید گرما و دقت در کنترل اینگونه وسایل اهمیت بالایی دارد.
وی گفت: سردرد، تهوع، استفراغ، گیجی و خواب آلودگی، کاهش سطح هوشیاری و تنفس مشکل از جمله علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن است.
وی تاکید کرد: نخستین و مهم ترین اقدام در صورت مشاهده موارد گازگرفتگی، رساندن اکسیژن(هوای تازه) به مصدوم و تماس با اورژانس 115 است که باز کردن پنجره اتاق یا خارج کردن فرد از آن محیط موثرترین اقدام جهت بهبود حال فرد مسموم است.
بر اساس آمار منتشر شده، سال گذشته نیز مسمومیت گاز مونوکسیدکربن منجربه مرگ 11 تن و کاهش سطح هوشیاری 107 تن در قم شد.
بخش خلجستان در فاصله 75 کیلومتری مرکز شهر قم قرار دارد.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
کد N1512110

وبگردی