آفتاب

نقش سلول های چربی در برابر محرک های دمایی و سوخت و ساز قند خون شناسایی شد

نقش سلول های چربی در برابر محرک های دمایی و سوخت و ساز قند خون شناسایی شد

تهران - ایرنا - مطالعات محققان آمریکایی نشان می دهد برخی سلول های چربی در مواجهه با هوای سرد، سیگنال های عصبی را تقویت می کنند و سبب می شوند دمای محیط را احساس کنیم و علاوه بر این در سوخت و ساز قند خون نیز نقش دارند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، زمانی که بدن در معرض سرما قرار می گیرد، سلول ها چربی سفید تغییر رنگ می دهند (به رنگ بژتبدیل می شوند). این تغییر رنگ سبب تولید میتوکندری های انرژی زایی می شود که سلول ها را قادر می سازد کالری بسوزانند و گرما تولید کنند.
این مطالعه نشان می دهد پروتئینی به نام connexin 43، سبب ایجاد کانال های ارتباطی سلول به سلول در سطح سلول های چربی تغییر رنگ داده می شود و سیگنال های عصبی را در مناطقی که عصب های کمتری دارند، تقویت می کند. در واقع عملکرد کانال ها مانند خطوط لوله ای است که عبور سیگنال ها را تسریع می کند.
این مطالعه از آن جهت حایز اهمیت است که نشان می دهد برخلاف چربی های سفید و قهوه ای، چربی های بژ اثرات ضد دیابتی منحصربفردی در سوخت و ساز قند خون دارند که مستقل از تنظیمات دماست؛ اختلال سوخت و ساز گلوکز یکی از مشخصه های دیابت است.
تا امروز محققان بر این باور بودند که بافت چربی فقط محل تجمع کالری های اضافی است؛ در صورتیکه این مطالعه نشان می دهد بافت چربی کاملا فعال است و هر بخش وظیفه خاصی را برعهده دارد و واکنش بدن نسبت به محرک های دمایی نیز از همین تفاوت ناشی می شود. این یافته در سوخت و ساز بیماری های متابولیک از جمله دیابت اهمیت زیادی دارد.
نتایج این تحقیقات در نشریه Cell Metabolism منتشر شده است.
علمی (6) ** 9259**1440
مترجم : سپیده علی کاشانی** انتشاردهنده: معصومه گلشن
کد N1512054

وبگردی