آفتاب
مراسم سنتی علم بندان در خراسان جنوبی

اهتزاز علم های عزا در بیرجند/نوای یالثارات الحسین به گوش می رسد

اهتزاز علم های عزا در بیرجند/نوای یالثارات الحسین به گوش می رسد

بیرجند- مردم شهرستان بیرجند هر ساله با برپایی مراسم سنتی علم بندان در روز قبل از ماه محرم، آغاز ماه عزا را به عاشقان و دلداگان حسینی اعلام می کنند.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: قلب ها برای آرامش، دست ها برای حک کردن عشق بر روی سینه آماده اند، نفس ها به شماره افتاده، آری «محرم» آمده . . .

باز صدای نوحه جانان از این وادی به گوش می رسد و بالا رفتن دستهای حسینیان ناقوس جانها را به لرزه می اندازد، به راستی این چه شور است که بعد از هزار و چهارصد سال بازهم یک جهان را به لرزه می اندازد؟ آری؛ تاریخ، خود مبهوت و شگفت‌زده‌ یک روز خویش است؛ عاشورا ...

تیک تیک ثانیه ها آخرین نفس های ماه ذی الحجه و آغاز ماه عزا و ماتم را اعلام می کند، هزاران عاشق و دلداده حسینی در حال آماده شدن برای ورود به این ماه هستند، کم کم بیرق های عزا در هر کوی و برزنی علم می شود و پیراهن های سیاه عزای حسین است که بر تن هر عاشقی پوشیده می شود.

آغاز محرم در بین پایتخت نشینان دیار شور حسینی

مردم خراسان جنوبی نیز این پایتخت نشینان دیار شور و شعور حسینی، در سرزمینی کوچک با دلی بزرگ به بلندای بیرق حسین همنوا با ناله آسمان و زمین، دوشادوش هم، نوای یالثارات الحسین سر می دهند و یا حسین گویان علم های عزا را برپا می کنند، علم هایی که نسل به نسل آن را گذشتگان خود به ارث برده اند و هر سال نسلی از سادات روز قبل از محرم آن ها را سیاه پوش کرده و با گذشت و گذار در کوچه های شهر ورود ماه عزا را به گوش عاشقان آن حضرت می رسانند.

مراسم علم‌بندان یا به گویش بیرجندی «علم بندو» یکی از مراسم‌های سنتی ویژه عزاداری ماه محرم در خراسان جنوبی است که سادات بیرجند با برپایی مراسم علم‌بندان در آخرین روز از ماه ذی الحجه، آغاز عزاداری سالار شهیدان را اعلام می‌کنند. ‌

ث بت مراسم علم بندان در فهرست میراث معنوی کشور

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مراسم ماه محرم در استان با آئین علم بندان آغاز می شود،  می گوید: مراسم علم بندان یکی از مراسم سنتی عزاداری در خراسان جنوبی است که به شماره ۶۲۷

برگزاری همایش شور حسینی همراه با سه مراسم سنتی عزاداری

رئیس شورای هیئت های مذهبی خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مراسم علم بندان یکی از آیین های قدیمی مردم خراسان جنوبی برای ورود به ماه محرم است که این مراسم هر ساله روز قبل از آغاز ماه محرم در  محل هیئت محبان الزهرا و فاطمیه بیرجند با حضور همه هیئت های مذهبی برگزار می شود.

غلامرضا عباسی مقدم همچنین مراسم بیل زنی در خوسف و مراسم حسن حسین را یکی دیگر از مراسم های سنتی عزاداری در استان عنوان کرد و گفت: آیین های عزاداری ماه محرم در هر نقطه از استان رنگ و بوی خاص خود را داشته که نشان از ارادت مردم به سید و سالار شهیدان است.

وی به برنامه های عزاداری استان در این ماه اشاره کرد و گفت: در روز نخست محرم همایش شور حسینی در مسجد امام حسین(ع) بیرجند برگزار می شود که در این مراسم سه آیین سنت عزاداری استان از جمله علم بندان، بیل زنی و حسن و حسین اجرا خواهد شد.

 رئیس شورای هیئت های مذهبی خراسان جنوبی با بیان اینکه برنامه های مشترک همه هیئت های مذهبی استان در دهه اول محرم برنامه حرکت توأم با مداحی و سخنرانی خواهد بود، بیان کرد: در شهر بیرجند نیز حرکت هیئت ها از شب هشتم محرم آغاز و تا ظهر روز یازدهم محرم نیز ادامه دارد.

عباسی مقدم همچنین از برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی در روز پنجم محرم در بیرجند خبر داد و افزود: مراسم محوری استان در حسینیه جماران خواهد بود با این وجود این مراسم در تمام شهرستان ها اجرا می شود.

آغاز حرکت ۱۲۳۷ هیئت عزاداری در خراسان جنوبی

وی با اشاره به اینکه برنامه ویژه عزاداری بعد از ظهر تاسوعا در هیئت ابوالفضلی و شب عاشورا در هیئت فاطمیه بیرجند خواهد بود که بیشتر هیئت ها در این جلسات شرکت می کنند، عنوان داشت: در روز عاشورا نیز هیئت های عزاداری در مسیرهای تعیین شده به سمت قتلگاه که در ورودی مزار شهدا قرار دارد، حرکت می کنند.

وی ادامه داد: نماز ظهر عاشورا نیز در قتلگاه اقامه می شود و هیئت هایی که نتوانند تا موقع اذان به قتلگاه برسند در مسیر نماز ظهر عاشورا را به جا خواهند آورد.

رئیس شورای هیئت های مذهبی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در شب یازدهم مراسم شام غریبان هیئت ها است، بیان داشت: در روز یازدهم نیز هیئت ها با حضور در هیئت حسینی بیرجند به عزاداری و سوگواری می پردازند.

عباسی مقدم به وجود یک هزار و ۲۳۸ هیئت مذهبی در استان اشاره کرد و افزود: همچنین در حال حاضر ۶۷۲ حسنیه، ۱۶ تکیه، ۱۶ مهدیه، ۳۷ انجمن و ۱۲۵ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سطح استان وجود دارد.

نخل بندان، نخل گردانی، سنگ زنی، بیل زنی، مشعل گردانی، شبیه گردانی و تعزیه خوانی از دیگر آیین های سنتی مردم استان در ماه محرم بوده که مردم خراسان جنوبی با اجرای این مراسم ها همنوا با شهدای دشت کربلا محرم را به سوگ می نشینند.

امروز بوی محرم شمیم جان را نوازش می‌دهد، ثانیه شمار تقویم لحظه‌های آخر ماه ذی الحجه و ثانیه‌های آخر انتظار را نشان می‌دهد، گویی دل‌ها همه هوس کرب و بلا دارد و برای رسیدن کاروان حسین (ع) ثانیه شماری می‌کنند.

مراسم سنتی علم بندان نیز ساعت ۱۵ امروز در محل هیئت محبان الزهرا و فاطمیه شهر بیرجند برگزار خواهد شد.

کد N1512039

وبگردی