آفتاب
رئیس پلیس آگاهی ناجا:

پلیس آگاهی در نیروی انسانی ناجا حرف اول را می‌زند

پلیس آگاهی در نیروی انسانی ناجا حرف اول را می‌زند

رئیس پلیس آگاهی ناجا با اعلام اینکه نیروی انسانی در پلیس آگاهی حرف اول را می‌زند، افزود: تلاش برای ارتقای دانش کارآگاهان در دستور کار پلیس است.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار محمدرضا مقیمی صبح امروز در همایش کارآگاهان سراسر کشور در ستاد ناجا گفت: اگر بخواهیم تعالی نیروها را بالا ببریم، باید برای خودمان هدف مشخص کنیم. دوره اول تقویت‌گرایی کارآگاهان پلیس آگاهی از سال ۸۱ تا سال ۹۱ بود و دوره دوم مربوط به سال ۹۱ است که تاکنون نیز ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه در دوره اول ۱۳ دوره آزمون برگزار شد، افزود: در این دوره بالغ بر ۱۳۰۰ کارآگاه و کمک کارآگاه تربیت شده و به بدنه پلیس‌های آگاهی سراسر کشور فرستاده شده‌اند.

رئیس پلیس آگاهی ناجا مهمترین کار در اجرای این دوره‌های آموزشی را در دوره دوم آسیب‌شناسی برشمرد و گفت: در این دوره ضمن اینکه یک دوره آزمون عملی برگزار شد، ۲۰۰۰ داوطلب نیز خواهان شرکت در آن شدند.

استفاده از افراد باتجربه برای آموزش کارآگاهان

مقیمی گفت: با بررسی نمودار کارآگاهان مشخص شد که تعداد پیشکسوتان و متخصصان قدیمی ما در حال کم شدن است. این در حالی است که در پلیس، آگاهی استاد حرف اول را می‌زند؛ از این رو با یک تغییر جهت بر آن شدیم تا از تجربیات همکاران بازنشسته‌مان استفاده کنیم و از آنها به عنوان نیروهای باتجربه و دوره‌دیده برای آموزش کارآگاهان تازه‌وارد استفاده کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل جدید، رتبه ۴ و ۵ آگاهی می‌توانند با دیپلم شروع کنند و کارآگاهان ۱ باید حداقل مدرک کارشناسی ارشد داشته باشند و به یک زبان تخصصی مثل زبان انگلیسی نیز تسلط کامل داشته باشند.

رئیس پلیس آگاهی ناجا تصریح کرد: آموزش مهارت‌های کلیدی به کارآگاهان از اولویت‌های ما محسوب می‌شود و همچنین تربیت و آموزش در بخش تشخیص هویت برای معاونت آگاهی ناجا در اولویت قرار دارد.

مقمی با اعلام اینکه اگرچه در گذشته بسیاری از کشفیات بر اساس تجربه پیشکسوتان رخ می‌داد، افزود: در حال حاضر می‌توانیم ادعا کنیم کشف علمی جرم برای به سرانجام رسیدن پرونده‌ها بسیار بیشتر شده است.

وی به کارآمدی بانک‌های اطلاعاتی در دوایر جنایی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۶ آزمایشگاه ادله الکترونیک داریم که با جدیت و با کمترین میزان خطا در حال فعالیت و خدمات‌رسانی هستند.

رئیس پلیس آگاهی ناجا افزود: آزمون‌هایی که ما برگزار می‌کنیم بسیار سخت است تا جایی که در آزمون‌های کارآگاهی فقط تعداد بسیار اندکی موفق به کسب نمره ۹۰ به بالا می‌شوند و حداقل نمره برای قبولی در این آزمون نمره ۷۵ لحاظ شده است زیرا معتقدیم پرونده‌هایی که به اداره پلیس آگاهی و به خصوص دوایر جنایی منتقل می‌شوند، از حساسیت بسیار بالایی برخوردارند و افرادی رسیدگی به این پرونده‌ها را باید انجام دهند که از متوسط بالای هوش برخوردار باشند.

مقیمی خاطرنشان کرد: اعضای شورای عالی کارآگاهی ما از خود رئیس پلیس آگاهی، معاونت نیروی انسانی، معاونت آموزشی، فرمانده دانشگاه علوم انتظامی، دو نفر از معاونین عملیاتی و یک نفر از رؤسای مرکز تشخیص هویت تشکیل می‌شوند و حضور چنین نمره‌هایی در شورای عالی کارآگاهی نشان می‌دهد چقدر نیروی انسانی برای ناجا مهم و در اولویت است.

کد N1512038

وبگردی