آفتاب

مجلس دلایل برخورد سخت‌گیرانه قوه قضاییه با منتقدان شهرداری تهران را بررسی می‌کند

مجلس دلایل برخورد سخت‌گیرانه قوه قضاییه با منتقدان شهرداری تهران را بررسی می‌کند

نایب‌رییس فراکسیون امید در مجلس دهم همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره برخورد سختگیرانه قضایی با سردبیر سایت «معماری نیوز» به‌دلیل انتشار مطالب انتقادی درباره عملکرد شهرداری تهران، یادآور شد: بررسی این مسئله نیز یکی دیگر از مواردی است که نمایندگان به‌دنبال یافتن پاسخ مناسب برای آن هستند.



عبدالکریم حسین‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به روند انجام تحقیق و تفحص از شهرداری تهران اعلام کرد: این پرونده ازسوی کمیسیون عمران اعلام وصول شده و این کمیسیون دو هفته فرصت دارد که همه مدارک و گزارش‌های لازم را جمع‌آوری کند و در اختیار تفحص‌کنندگان قرار دهد و در پایان این مهلت دو هفته‌ای، با دعوت از نمایندگان متقاضی تحقیق و تفحص، به سوال‌هایی که مطرح کرده‌اند، پاسخ می‌دهد.






 
     تشریح روند انجام تفحص از شهرداری تهران در مجلس
 





او ادامه داد: درصورتی که نمایندگان قانع نشوند، کمیسیون باید در بازه زمانی یک هفته‌ای نسبت به دعوت از عالی‌ترین مقام دستگاه مورد تفحص اقدام کند و در جلسه‌ای با حضور نمایندگان متقاضی تفحص و این مقام مسئول، موضوع را بررسی کند و درصورتی که این‌بار نیز نمایندگان قانع نشوند، سخنگوی کمیسیون باید گزارش تفحص را در صحن علنی قرائت کند و نماینده تفحص‌کنندگان نیز صحبت‌های خود را مطرح کند.





عضو کمیسیون عمران در مجلس دهم اضافه کرد: در‌‌ نهایت در صحن رای‌گیری می‌شود و درصورتی که نمایندگان به انجام تفحص رای مثبت دهند، پرونده بلافاصله به کمیسیون برمی‌گردد و هیات‌رییسه می‌بایست بررسی تفحص را خارج از نوبت در دستورکار صحن قرار دهد.





حسین‌زاده یادآور شد: در ادامه درصورتی که بار دیگر نمایندگان به انجام تفحص رای مثبت بدهند، کمیسیون عمران نسبت به تشکیل هیات تحقیق و تفحص ۱۱ تا ۱۵ نفره اقدام می‌کند و فعالیت این هیات به‌طور رسمی آغاز می‌شود و باید ظرف مدت ۶ ماه کار تفحص را به انجام برساند و قوه قضاییه نیز باید ظرف مدت ۳ ماه احکام لازم را صادر کند.






 
     شهرداری تهران موظف است به افکار عمومی پاسخگو باشد
 





نایب‌رییس فراکسیون امید در مجلس همچنین با تاکید بر این‌که مدارک و مستندات فروانی در اختیار ۲۱ نماینده متقاضی تحقیق و تفحص از شهرداری تهران قرار گرفته، اعلام کرد: پرسش‌های بسیاری درخصوص موضوع واگذاری املاک عمومی به برخی مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر تهران نزد افکار عمومی ایجاد شده و مسئولان شهرداری موظف هستند به این سوال‌ها پاسخ دهند.






 
     تشریح محورهای تفحص از شهرداری تهران
 





حسین‌زاده یافتن پاسخ سوال‌های ایجاد شده را بخشی از اهداف نمایندگان متقاضی تفحص دانست و گفت: این پرونده شامل محورهای مختلفی می‌شود که ازجمله می‌توان به موضوع‌های حوزه فنی همچون طرح‌های جامع و تفصیلی، نحوه اجرای این طرح‌ها، تغییر کاربری‌ها و فروش تراکم یا مسائل مالی که بحث واگذاری املاک بخشی از آن است و همچنین موضوع‌های مالی-اداری یا مدیریت شهری که شامل اقدام‌های شهرداری تهران در حوزه‌های مختلف می‌شود.






 
     صرف بودجه‌های کلان در پایتخت ۱۵ میلیونی
 





او با تاکید بر این‌که هدف نمایندگان شفاف‌سازی مالی در شهرداری تهران است، گفت: تهران به‌عنوان پایتخت کشور دارای جمعیتی درحدود ۱۵ میلیون در طول روز است که این تعداد حدود یک پنجم جمعیت کشور است و به این دلیل، بودجه‌های کلان در پروژه‌های عمرانی صرف می‌شود.






 
     شهروندان تهران خواستار مدیریت شهری سالم پایتخت هستند
 





نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس دهم تاکید کرد: مردم ضمن پرداخت عوارض و مالیات، وظایف شهروندی خود را به انجام می‌رسانند و در قبال آن، مطالبات و خواسته‌هایی دارند و می‌خواهند مدیریت شهری سالمی انجام شود.





او گفت: حجم سنگین مالی و کاری کلان‌شهر تهران نیازمند رویکردهای مدیریتی بسیار دقیقی است و بررسی عملکرد شهرداری ضرورت ویژه‌ای دارد و شهرداری تهران موظف به پاسخگویی به شهروندان است.






 
     انتقاد از برخورد قهرآمیز شهرداری با اصحاب رسانه
 





نایب‌رییس فراکسیون امید در مجلس دهم همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره برخورد سختگیرانه قضایی با سردبیر سایت «معماری نیوز» به‌دلیل انتشار مطالب انتقادی درباره عملکرد شهرداری تهران، یادآور شد: بررسی این مسئله نیز یکی دیگر از مواردی است که نمایندگان به‌دنبال یافتن پاسخ مناسب برای آن هستند و علاوه بر این، نمایندگان پرسش‌های دیگری نیز از شهرداری دارند و برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها تلاش خواهند کرد.






 
     رسانه بهترین ابزار نظارت اجتماعی است
 





او تصریح کرد: یکی از بهترین ابزارهای شفاف‌سازی مالی، حفاظت از سلامت اداری و مالی و دوری‌ از رانت‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی، حضور نظارت اجتماعی است و یکی از بهترین ابزارهای این نظارت اجتماعی، رسانه‌ها و خبرنگاران هستند و اگر قرار باشد، با این گروه از جامعه برخوردی نامهربانانه و قهرآمیز داشته باشیم، قاعدتاً روندهای شفاف‌سازی طی نمی‌شود.






 
     رسانه‌ها درصورت ادامه برخورد قهرآمیز خطر نمی‌کنند
 





عضو کمیسیون عمران در مجلس با تاکید بر لزوم نقد مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از سوی رسانه‌ها، گفت: درصورتی که رسانه‌ها نتوانند حرفشان را بزنند و درفضایی باز نقدهای خود را نسبت به عملکرد مسئولان ارائه کنند و چنین برخوردهای قهرآمیزی با آن‌ها صورت گیرد، دیگر دست به این خطر نمی‌زنند که مسائل را مطرح کنند.






 
     رسانه‌ها با نقد حاکمیت کمک‌حال مسئولان هستند
 





حسین‌زاده در پایان تصریح کرد: مسئولان باید قدردان خبرنگاران و اصحاب رسانه باشند؛ چرا که این عزیزان با اطلاع‌رسانی دقیق مطالب به مردم و نقد عملکرد مسئولان، در ایجاد شفافیت و برقراری نظم، کمک‌حال حاکمیت هستند.



کد N1511870

وبگردی