آفتاب

تالاب های آستارا ، میزبان پیش قراولان پرندگان مهاجر

تالاب های آستارا ، میزبان پیش قراولان پرندگان مهاجر

آستارا - ایرنا - رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا از ورود پنج هزار خوتکای پرسفید به عنوان پیش قراولان پرندگان مهاجر و زمستان گذران، به تالاب های آق و استیل این شهرستان خبر داد.

محمدرضا روشنی روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: این پرندگان با سرد شدن مناطق شمالی قاره اروپا و آسیا از سرزمین های اروپای شمالی و مناطق قطبی وارد شمال غرب استان گیلان شده اند.
وی افزود: شهرستان مرزی آستارا در کریدور ورود این پرندگان قرار دارد و پس از ورود نخستین گروه این پرندگان مهاجر، حجم انبوهی از پرندگان دیگر نیز از اواسط پاییز تا اواخر زمستان به این منطقه وارد می شوند.
روشنی بیان کرد: مقصد بعدی این پرندگان مهاجر، تالاب بین المللی بندر انزلی و دیگر تالاب ها و آبگیرهای استان گیلان است و شکارچیان این پرندگان مهاجر، دستگیر و با تشکیل پرونده تخلف به محاکم قضایی معرفی می شوند.
تالاب استیل با 138 هکتار وسعت در هفت کیلومتری شهر آستارا، مأمن جوجه آوری بیش از چهار هزار و 500 قطعه پرندگان باکلان کوچک و اگرت است و از مهم ترین قطب های گردشگری و نخستین ایستگاه فرود پرندگان مهاجر در پاییز و زمستان است.
در برخی سال ها تعداد پرندگان مهاجر فرود آمده در این تالاب به هفت هزار قطعه رسیده است.
تالاب آق نیز در پشت پناهگاه حیات وحش لوندویل، جزو مناطق شکار ممنوع و حفاظت شده آستارا محسوب می شود و در این تالاب 61 گونه پرنده زمستان گذران و مهاجر شناسایی شده است.
شهر ساحلی و مرزی آستارا در شمال غرب استان گیلان با داشتن تالاب ها، برکه ها، آبگیرها و شالیزارهای پرآب از زیستگاه های مناسب و مطلوب پرندگان مهاجر در فصل پاییز و زمستان محسوب می شود.
خبرنگار: یوسف هدایتی ** انتشاردهنده: امیرحسین کبیری
7105 / 7124 / 2007
کد N1511826

وبگردی