آفتاب

'مدیریت یکپارچه ریسک' به موضوعی جهانی تبدیل شده است

'مدیریت یکپارچه ریسک' به موضوعی جهانی تبدیل شده است

اصفهان– ایرنا – دبیر علمی هفتمین کنفرانس بین المللی مدیریت یکپارچه ریسک سوانح گفت: کشورهای مختلف جهان، اهمیت مدیریت یکپارچه ریسک مرتبط با سوانح طبیعی را بیش از گذشته دریافته و بطور ویژه برای آن برنامه ریزی می کنند.

هومن معتمد روز شنبه در حاشیه هفتمین کنفرانس بین المللی مدیریت یکپارچه ریسک سوانح در اصفهان در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: حضور نمایندگان کشورهای متعدد از جمله آمریکا، ژاپن، اتریش، آلمان و انگلیس در این کنفرانس نشانگر اهمیت دادن جامعه ملل نسبت به سوانح طبیعی و مدیریت یکپارچه ریسک است.
وی از حضور نیافتن نمایندگان کشورهای خاورمیانه در این کنفرانس اظهار شگفتی کرد و گفت: بدلیل شرایط خاص اقلیمی، موضوع ریسک و سوانح طبیعی در این منطقه باید بیشتر مورد توجه باشد.
وی خاطرنشان کرد:سوانح طبیعی مدیریت ریسک بطور جامع و یکپارچه و آگاهی جامعه نسبت به خطرات و تمرکز بر این موضوع، از اهمیت بالایی برخوردار است.
معتمد با بیان اینکه مقوله بیمه در سوانح طبیعی مهم است، گفت: سازمان ها و مردم باید نسبت به این موضوع بیش از گذشته آگاه شوند.
به گفته دبیر علمی این کنفرانس،حدود 200 مسئول، کارشناس و متخصص در حوزه های مرتبط با سوانح طبیعی و مدیریت ریسک در نشست اصفهان حضور دارند که حدود 30 نفر از آنان از کشورهای خارجی هستند.
این کنفرانس بین المللی به میزبانی انجمن مهندسی زلزله ایران به مدت چهار روز و تا سیزدهم مهر در اصفهان ادامه دارد.
موضوع این گردهمایی علمی، مدیریت یکپارچه ریسک سوانح طبیعی و انسان ساز با تأکید بر زلزله، آب و تغییر اقلیم با هدف توسعه و جامعه آگاه است.
محورهای این کنفرانس،بررسی ابعاد اقتصادی و اجتماعی ایمنی و تاب آوری شهرها در برابر سوانح طبیعی،روش های سیستمی و راهکارهای یکپارچه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، حاکمیتی و مدیریتی در فرایندهای تصمیم سازی و سیاستگذاری کاهش خطرپذیری سوانح در سیاست های کلی توسعه کشور است.
کنفرانس بین المللی انجمن مدیریت یکپارچه ریسک سوانح تاکنون در کشورهای ژاپن، چین، آمریکا، کانادا، انگلستان و هند برگزار شده و امسال کشور ایران میزبان این نشست بین المللی است.
هر سال متخصصان حدود 21 کشور در این کنفرانس ها شرکت کرده اند.
حامیان ثابت این کنفرانس شامل موسسه بین المللی تحلیل سیستم ها ( IIASA)، موسسه پیشگیری سوانح دانشگاه های کیوتو، مرکز مشترک تحقیقات جامعه اروپا، بنیاد علم ژاپن، دانشگاه نورث آمبیا نیوکسل انگلستان، انجمن مهندسی زلزله ایران و موسسه های ریسک بیمه هستند.
کنفرانس اصفهان با مشارکت نهادهای علمی و اجرایی نظیر پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه تهران، سازمان مدیریت بحران کشور، وزارت نیرو، سازمان آب منطقه ای اصفهان، سازمان محیط زیست و بنیاد علم ایران برگزار می شود.
سازمان ها و نهادهای بین المللی مانند یونسکو،برنامه عمران ملل متحد(UNEP)، مجمع موسسات تحقیقاتی سوانح طبیعی، برنامه تحقیقات یکپارچه ریسک (IRDR) و سازمان مدیریت بحران فرانسه و ایتالیا و همچنین موسسه های مربوطه از کشورهای نروژ، آلمان، هلند، سنگاپور، هند، چین، ژاپن، آمریکا، انگلستان، کانادا، اندونزی، سنگاپور و ترکیه از دیگر مشارکت کنندگان در برگزاری این کنفرانس هستند.
انجمن مدیریت یکپارچه ریسک سوانح پس از یک دوره 10 ساله تحقیقات بین المللی در زمینه کاهش ریسک در دانشگاه کیوتو تاسیس شد و انجمن مهندسی زلزله ایران یکی از موسسان این انجمن بین المللی است.
هدف این انجمن، پژوهش در حوزه مدیریت یکپارچه ریسک سوانح و پیاده سازی دانش و فناوری های تولید شده در زمینه های مرتبط با ریسک و کاهش خطرپذیری ناشی از سوانح در عمل برای رسیدن به جامعه ایمن و تاب آور است.
پ / 6027/6020
** خبرنگار: علیرضا حکیمیان/ انتشار: محمدرضا شکراللهی
کد N1511444

وبگردی