آفتاب

واگذاری مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب از سوی شهرداری تهران خام فروشی است

واگذاری مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب از سوی شهرداری تهران خام فروشی است

تهران - ایرنا - رئیس کمیته فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هنوز یک دوره مالی (یکسال) از بهره برداری از شهر آفتاب نگذشته است، گفت: واگذاری این مجموعه نمایشگاهی به بانک شهر نوعی خام فروشی است.

مجتبی شاکری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هنوز یک دوره مالی از بهره برداری پروژه مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب نگذشته و تدابیر برای تکمیل ظرفیت های آن و رسیدن به موقعیتی تثبیت شده در نیمه راه قرار دارد.
وی گفت: کاستی ها و مشکلات بهره برداری از این مجموعه به درستی خود را نشان نداده و شتاب در واگذاری زودهنگام موجب خام فروشی شده است.
شاکری تصریح کرد: مجوز واگذاری مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب و 40 درصد از سهام فروشگاه شهروند به بانک شهر که هفته گذشته از سوی شورای اسلامی شهر تهران صادر شد، موجب افزایش 27 درصدی بودجه غیرنقد شهرداری تهران می شود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با طرح این پرسش که چه دلیلی دارد شهرداری، دارایی های مهم و ذی قیمت خود را واگذار کند، اظهار کرد: لایحه شهرداری موجب شده تا بخش غیرنقد بودجه که باید روند کاهشی داشته باشد، از 40 به 67 درصد افزایش یافته و سهم واگذاری دارایی های شهر برای تامین بودجه نیز از 80 هزار میلیارد ریال به 210 هزار میلیارد ریال افزایش یابد.
وی افزود: چنین لایحه مهمی بدون اینکه ضرورت واگذاری شهر آفتاب و شهروند را به اعضای شورا اثبات کند، ارائه و با اکثریت نسبی آرا تصویب شد.
شاکری با بیان اینکه شهرداری برای تامین مالی تکمیل فاز نخست شهرآفتاب دلایل متعددی را مطرح می کرد، گفت: شهرداری تهران همواره شهر آفتاب را یک برند و موقعیت ممتاز فرهنگی و اقتصادی که شهرداری برای پایتخت به ارمغان آورده، عنوان می کرد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران، افزود: مساحت 138 هکتاری، پیش بینی سه تیپ سالن سرپوشیده به مساحت 117 هزار متر و فضای باز نمایشگاهی به مساحت 32 هزار متر مربع، مساحت قابل توجهی در اختیار شهروندان قرار می دهد.
وی یادآور شد: انتقال نمایشگاه بین المللی پایتخت از محل دائمی خود در شمال تهران به شهر آفتاب، خدمت بی نظیری به شهروندان با بازکردن گره های ترافیکی این منطقه محسوب می شود.

* یک بام و دو هوای شهرداری تهران در واگذاری مجموعه شهرآفتاب
عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه مسئولان شهری صدها دلیل آوردند تا بتوانند ردیف های بودجه هنگفتی(معادل 15 هزار میلیارد ریال) برای احداث و تکمیل شهر آفتاب در بودجه شهر تهران بگنجانند خاطرنشان کرد: شهرداری اکنون صدها دلیل برای رد ادعای خود مبنی بر ضرورت احداث شهرآفتاب به شورای شهر ارائه کرده است.
وی گفت: چرا باید یک پروژه با کاستن از دیگر ردیف های بودجه ای ارتقای بودجه یابد و اکنون که حتی یک دوره مالی را طی نکرده، فازهای توسعه آن به پیش بینی های مورد نظر نرسیده و رایزنی شهرداری با دولت برای انتقال محل دائمی نمایشگاه بین المللی پایتخت به شهر آفتاب در نیمه راه است، بدون تشریفات به بانک شهر واگذار شود.
شاکری با بیان اینکه برخی اعضای شورا در گذشته مدافع تمام قد پروژه شهر آفتاب بودند و نقدهای جدی برای انتقال نیافتن نمایشگاه بین المللی به این مکان داشتند افزود: اکنون برخی اعضای شورای شهر حاضر شدند چشم انداز توسعه مجموعه نمایشگاهی 138 هکتاری شهر آفتاب را نادیده گرفته و یکباره به واگذاری آن رضایت دهند.
به گفته وی، اغلب اعضای شورای اسلامی شهر تهران با اصل واگذاری این مجموعه نمایشگاهی موافق بودند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه واگذاری دارایی های شهر با ترک تشریفات و بدون برگزاری مناقصه و مزایده، خلاف آئین نامه مالی و معاملاتی شهرداری است گفت: شهرداری باید به جای واگذاری انحصاری مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب و فروشگاه شهروند به بانک شهر، آنها را از طریق بورس عرضه می کرد و با قیمت گذاری رقابتی سهام آنها را به فروش می رساند.
وی با بیان اینکه مدیرعامل بانک شهر بارها اعلام کرده که این بانک خصوصی است، عنوان کرد: مگر بانک شهر چه مزیتی نسبت به رقبای بانکی خودش دارد که شورا و مدیریت شهری چنین امتیازی برای این بانک قائل شدند و این بانک می تواند در معامله ای شرکت کند که سایر بانک ها از آن محروم هستند.
شاکری با بیان اینکه برخی ادعا می کنند شرکت فروشگاه های زنجیره ای شهروند سوددهی ندارد، تاکید کرد: چگونه است که هر روز در کلانشهر تهران مجتمع های تجاری زنجیره ای سر به آسمان می کشند اما فروشگاه هایی با بیش از 30 شعبه تحت مدیریت شهرداری و نظارت شورای شهر، سودده نیستند؟!
وی اظهار کرد: انتظار می رود گزارشی از شیوه مدیریت، ساختار و حسابرسی شرکت فروشگاه های زنجیره ای شهروند به شورا ارائه شود تا تصمیم گیری در مورد سرنوشت این فروشگاه در ابهام انجام نشود.
شاکری با تاکید بر اینکه در شرایط هجوم کالاهای قاچاق خارج، فروشگاه شهروند می تواند تکیه گاهی برای توزیع کالای ایرانی و حمایت کننده از شهروند تهرانی در مقابل افزایش قیمت ها باشد، یادآور شد: به طور حتم دلایلی برای احداث شهر آفتاب و شهروند وجود داشته است.
وی گفت: با رویکرد کنونی شهرداری تهران در آینده نزدیک شاهد واگذاری بوستان های شهر، برج میلاد، موسسه همشهری و حتی فرهنگسراها به بخش خصوصی خواهیم بود.
خبرنگار: معصومه آقاامینی - انتشاردهنده: مجید ملازاده
تهرام/7244//1348/1772
کد N1511425

وبگردی