آفتاب
اعلام فراخوان مقاله؛

بررسی رویکردهای فلسفه برای کودکان از منظر تربیت اسلامی

بررسی رویکردهای فلسفه برای کودکان از منظر تربیت اسلامی

دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی تربیت اسلامی با هدف پر کردن خلأ مطالعاتی یادشده و ایجاد بسترهای لازم برای بومی‌سازی فلسفه برای کودکان در ایران در نظر دارد ویژه‌نامه‌ای را منتشر کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، فلسفه برای کودکان رویکردی جدید در آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان به شمار می‌آید، این رویکرد در حوزه اهداف، روش‌ها، محتوا و نظام ارزشیابی خود حاوی مبانی نظری و فلسفی خاصی است که بعضاً متفاوت با مبانی نظری و فلسفی پذیرفته‌شده در کشور ماست.

همین امر زمینه را برای بررسی بیشتر و نقد آن فراهم می‌سازد. مطالعات زمینه‌ای و بنیادی در ارتباط با فلسفه برای کودکان کمتر انجام‌شده است. این در حالی است که این برنامه با تکیه‌بر اهداف خاص خود و با بهره‌گیری از متون و روش‌های غیربومی در کشور ما آموزش داده می‌شود.

دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی تربیت اسلامی با هدف پر کردن خلأ مطالعاتی یادشده و ایجاد بسترهای لازم برای بومی‌سازی فلسفه برای کودکان در ایران در نظر دارد ویژه‌نامه‌ای را منتشر کند به همین منظور از تمامی پژوهشگران، اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان و طلاب علاقه‌مند به پژوهش در این زمینه برای نگارش مقاله در قالب علمی – پژوهشی دعوت به عمل می‌آید.

محورهای این ویژه‌نامه عبارت است از: مفهوم، جایگاه و ماهیت تفکر و مفاهیم مرتبط با آن در ارتباط باتربیت فکری کودکان و نوجوانان از منظر اسلام، سوابق و تاریخچه تربیت فکری کودکان و نوجوانان در اسلام، محتوا و متون مناسب برای تربیت فکری کودکان و نوجوانان در اسلام، سبک‌ها و روش‌های تربیت فکری کودکان و نوجوانان در اسلام، تجارب و برنامه‌های تربیت فکری کودکان و نوجوانان در اسلام، مبانی فلسفی، جامعه‌شناختی و روان‌شناختی فلسفه برای کودکان و نوجوانان از منظر تربیت اسلامی، بررسی و ارزیابی رویکردهای موجود در فلسفه برای کودکان از منظر تربیت اسلامی، آسیب‌ها و تهدیدهای موجود در آموزش فلسفه به کودکان از منظر تربیت اسلامی و راه‌ها و روش‌های بومی‌سازی فلسفه برای کودکان در ایران با رویکرد به تربیت اسلامی.

مهلت ارسال مقاله برای این ویژه‌نامه تا پایان آذرماه و تاریخ انتشار ویژه‌نامه هم بهار و تابستان ۱۳۹۶ است.

علاقه‌مندان برای ارسال مقاله به این ویژه‌نامه می‌توانند به آدرس http://islamicedu.rihu.ac.ir/ مراجعه کنند.

کد N1511344

وبگردی