آفتاب

کشف عمیق‌ترین غار زیردریایی در جهان

کشف عمیق‌ترین غار زیردریایی در جهان

همشهری آنلاین: محققان در جمهوری چک به تازگی سفری اکتشافی به دره رانیکا، یا پرتگاه هارنیس را به پایان رسانده‌اند تا برای اولین‌بار از زمان کشف این سازه در سال ۱۹۹۹ تا به امروز تایید کنند که هارنیس عمیق‌ترین غار زیردریایی در جهان است.

براساس گزارش ساينس الرت،‌ اين گروه كه غواصي لهستاني به نام كريستوف استارناوسكي آنها را همراهي مي‌كرد، توانستند با استفاده از يك نقليه كنترل از راه دور خود را به عمق 404 متري اين غار برسانند،‌اين به آن معني است كه اين غار آهكي 12 متر عميق‌تر از دومين غار زيردريايي جها،‌غار پوزو دل مرو در ايتاليا است.

اين سفر اكتشافي جديد كه با پشتيباني شبكه نشنال جئوگرافيك صورت گرفته‌است، نتيجه دو سال غواصي مستمر بوده‌است. در سال 2014 استارناوسكي تصور كرد توانسته در عمق 200 متري به انتهاي اين غار برسد. اما با بررسي‌هاي بيشتر وي به وجود مسيري بسيار باريك پي برد كه به تونلي غول‌پيكر و عمودي منتهي مي‌شد. استارناوسكي تلاش كرد اين مسير را با استفاده از يك زيردريايي كنترل از راه دور طي كند اما در عمق 384 متري مسير را گم كرد.

وي در سال 2015 غواصي ديگري انجام داد و دريافت مسيري باريكي كه پيش از اين كشف كرده‌بود، وسيع‌تر شده‌است و مي‌تواند درون آن شنا كند. وي زماني كه در دل اين مسير پرتگاه تاريك شنا مي‌كرد،‌در عمق 265 متري از آن كاوشگر ديگري را راهي اعماق غار كرد تا در نهايت در عمق 370 متري كاوشگر روي يك تكه سنگي فرود آمد.

در آخرين سفر اكتشافي كه هفته گذشته انجام گرفت، محققان با استفاده از يك ROV يا نقليه كنترل از راه دور، توانستند كل غار را مورد بررسي قرار دهند و تاييد كننده كه اين غار با عمقي برابر 404 متر عميق‌ترين غار زيردريايي جهان است. در اين سفر، استارناوسكي تا عمق 200 متري غواصي كرد تا دستورالعملي را براي زيردريايي كنترل از راه دور فراهم آورد. پس از به آب انداختن زيردريايي وي تا عمق 60 متري آن را همراهي كرد و پس از آن به سطح آب بازگشت.

از آن به بعد متخصصان از سطح آب با كمك فيبرهاي نوري زيردريايي را ابتدا تا عمق 200 متري و سپس تا عمق 404 متري هدايت كردند. محققان 100 درصد از محاسبه عمق اين غار اطمينان دارند. به گفته محققان اين غار شبيه به يك آتشفشان است كه از جوشيدن آب‌هاي معدني از كف دريا به سمت بالا ايجاد شده‌است. احتمالا تنها سه غار ديگر شبيه به آن در جهان وجوددارند،‌از اين رو همه‌چيز درباره اين غار كاملا غيرعادي است.

کد N1511335

وبگردی