آفتاب
رییس مرکز بهداشت استان قزوین:

بیماری های قلبی عامل 42 درصد از مرگ های استان قزوین است

بیماری های قلبی عامل 42 درصد از مرگ های استان قزوین است

قزوین-ایرنا- رییس مرکز بهداشت استان قزوین گفت: بیماری های قلبی و عروقی اولین علت مرگ و میر و عامل 42 درصد مرگ های استان قزوین است.

به گزارش ایرنا دکتر سید سعید اسکویی روز شنبه به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی قلب در جمع خبرنگاران افزود: این میزان مرگ اگر به 50 درصد برسد، به معنای آن خواهد بود که مرگ یکی از دو نفر به علت بیماری قلبی است.

** بیماریهای قلبی و عروقی در قزوین عامل 15 هزار سال عمر از دست رفته
وی با اشاره به افزایش امید به زندگی در کشور این شاخص را در استان قزوین 77.3 سال اعلام کرد و افزود: یکی از اصطلاحات مربوط به این شاخص عمر از دست رفته است به این معنا که اگر فردی قبل از رسیدن به سن امید به زندگی، به هر علتی فوت شود، فاصله بین آن سن تا سن امید به زندگی عمر از دست رفته وی محسوب می شود که در استان قزوین بر اساس آمار، سالانه بیماری های قلبی 15هزار سال، عمر از دست رفته را موجب می شود.
اسکویی ادامه داد: همچنین بر این اساس عمر از دست رفته در قزوین به علت سوانح و حوادث 18هزار سال و در بیماری سرطان نیز 8 هزار سال می باشد.
وی با اشاره به اعلام سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینکه ارزش یک سال عمر سه برابر تولید ناخالص ملی است گفت: خوشبختانه امید به زندگی در نتیجه افزایش سواد عمومی و همچنین ارتقای خدمات به مردم افزایش یافته است.
اسکویی در ادامه پنج عامل چاقی و اضافه وزن، دیابت، فشار خون و مصرف دخانیات را از مهم ترین عوامل بروز بیماری های قلبی و عروقی عنوان کرد و گفت: در صورت توجه به این عوامل می توان خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش داد.

** 42 درصد مردم قزوین دچار اضافه وزن و 44.6 درصد کم تحرک هستند
وی ادامه داد: 42 درصد مردم استان قزوین دچار اضافه وزن و 23 درصد چاق هستند که این اتفاق در نتیجه تغذیه نادرست و نا متعادل بودن ورودی و مصرف است.
اسکویی با بیان اینکه تحرک بدنی در مردم به شدت کاهش یافته است، گفت: 44.6 درصد مردم استان قزوین کم تحرک هستند و باید به آنان آموخت که با جنب و جوش بالا تنفس خود را به شماره بیندازند و این کار را حداقل باید بیست دقیقه و حداقل سه روز در هفته انجام دهند.
این مسئول مصرف دخانیات را نیز از دیگر عوامل بروز بیماری های قلبی اعلام کرد و با بیان اینکه 13 درصد جمعیت بالای 30 سال استان سیگار مصرف می کنند یادآور شد: مصرف سیگار علاوه بر ایجاد پیری زودرس پوست، 90 درصد در بروز سرطان ریه، 25درصد در بیماری های قلبی و 75 درصد در بیماری های ریوی موثر و احتمال سرطان را پنج برابر بیشتر می کند.

** سیگاری ها بطور متوسط 13 سال عمر خود را از دست می دهند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین از اجرای قانون ممنوعیت فروش سیگار در بوفه ها و مغازه های نزدیک مدارس و ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر هجده سال خبر داد و گفت: هر نخ سیگار هفت دقیقه از عمر انسان را می کاهد و در مجموع افراد سیگاری بطور متوسط حدود 13 سال از عمر خود را از دست می دهند.
اسکویی، فشار خون بالا را نیز از دیگر عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی عنوان کرد و گفت: این بیماری عارضه ای خاموش است که معمولا هیچ نشانه یا علائم هشدار دهنده ای ندارد و ممکن است اولین تظاهر آن به صورت سکته های قلبی یا مغزی باشد، به همین علت متاسفانه بسیاری از افرادی که دارای فشار خون بالا هستند ممکن است از ابتلای خود به این بیماری بی اطلاع باشند.
اسکویی خاطرنشان کرد: هم اکنون پنجمین عامل خطر قلبی عروقی، فشار خون است و 13.5 درصد جمعیت بالای 30 سال روستایی و 15درصد جمعیت شهری دچار فشار خون بالا هستند.
این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه جدیدترین آمار مربوط به دیابت طی ماه های آینده اعلام و وضعیت استان قزوین در رنکینگ استان ها مشخص خواهد شد، گفت: آخرین بررسی نشان می دهد 6 درصد جمعیت بالای 30 سال روستایی و 11 درصد جمعیت بالای 30 سال شهری در قزوین مبتلا به دیابت هستند.
اسکویی با بیان اینکه در سال 2014 تعداد بیماران دیابتی جهان با رسیدن به 490 میلیون فرد مبتلا، چهار برابر افزایش یافت گفت: پیش بینی می شود تا سال 2035 حدود 600 میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا باشند.
اسکویی خاطرنشان کرد: بیماری دیابت در دو نوع 1 و 2 طبقه بندی می شود که نوع یک آن معمولا در کودکان بوده و در آن پانکراس، انسولین تولید نمی کند، اما در دیابت نوع 2 که مربوط به بزرگسالان است، انسولین تولید می شود، اما کارایی لازم را ندارد.
وی ادامه داد: دیابت علاوه بر زمینه سازی بیماری های قلبی و عروقی، 35 درصد علت قطع عضو، شایع ترین علت نابینایی و یکی از دلایل مهم بیماری های کلیوی است.
اسکویی گفت: نیمی از افراد دیابتی و فشار خون از بیماری خود اطلاعی ندارند و از بین کسانی که اطلاع دارند نیز نیمی از آنها پیگیر درمان خود نمی شوند.
وی نقش تغذیه را در بروز بیماری های فشار خون و دیابت موثر دانست و با اشاره به وضعیت مصرف گروه های غذایی در قزوین گفت: نیاز روزانه هر فرد به برنج 95 گرم در حالیکه متوسط مصرف آن در استان قزوین 121 گرم، نیاز روزانه به روغن 35 گرم و مصرف آن 45 گرم، نیاز روزانه به مواد قندی 25 و در حالیکه مصرف آن این استان 66 گرم، نیاز روزانه بدن به انرژی 2400 کیلو کالری و مصرف آن 2700 کیلوکالری و نیاز روزانه به نمک 3 تا 5 گرم در حالیکه مصرف آن 15گرم است و در مقابل با روندی معکوس نیاز روزانه به کلسیم برای هر فرد هزار میلی گرم و مصرف آن در قزوین 590 گرم است.

** در قالب طرح تحول سلامت، مراقبت های سلامت هر سه هزار نفر به یک مراقب سپرده می شود
اسکویی خاطرنشان کرد: در طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت، مراکز جامع سلامت در استان راه اندازی شدند که براساس آن مراقبتهای سلامت هر 3 هزار نفر به یک مراقب سلامت سپرده می شود و این مراقبان پس از بررسی های اولیه افرادی را که دچار بیماری های مختلف فشار خون و دیابت باشند به کارشناس تغذیه مستقر در این مراکز ارجاع و بصورت رایگان از لحاظ تغذیه مورد مشاوره قرار می گیرند.
وی ادامه داد: هدف ما این است تا با راه اندازی این مراکز و استقرار کارشناسان تغذیه ضمن پیشگیری از بیماری و کنترل پیشرفت آن، ورودی بیماران به بیمارستان ها را کاهش دهیم.
اسکویی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی هاری نیز گفت: در حال حاضر 1700 بیماری شناخته شده اند که 832 مورد از آنها مشترک بین انسان و حیوان هستند.
وی با بیان اینکه متاسفانه موارد حیوان گزیدگی به دو برابر رسیده است گفت: 72درصد حیوان گزیدگی در قزوین مربوط به سگ و 20درصد مربوط به گربه است و بیشترین گزش ها نیز در بین مردان رخ می دهد.
رییس مرکز بهداشت استان قزوین، با تاکید بر بستن حیوانات حتی حیوانات اهلی و واکسیناسیون آنها افزود: در صورت گزش توسط حیوانات بلافاصله نقطه آسیب دیده را با آب و صابون شست و شو و با الکل ضد عفونی کرده و از پانسمان کردن آن جدا پرهیز شود و فورا برای تزریق واکسن به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.
7388/ 6128 *خبرنگار: پریسا نوروزی * انتشار دهنده: وحید مقدم سلیمی
کد N1511309

وبگردی