آفتاب

تدوین نقشه راه جامع مدیریت مصرف برق

تدوین نقشه راه جامع مدیریت مصرف برق

معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: نقشه راه جامع مدیریت سمت تقاضای برق در کشور با ملاحظات و محدودیت‌های مختلف فنآوری های در دسترس، اجرایی و قانونی آن در حال تدوین است.

به گزارش ایلنا، "محمودرضا حقی‌فام" با بیان این مطلب گفت: صنعت برق از چهار بخش اساسی تولید، انتقال، توزیع و مصرف تشکیل شده است و رفتار با بخش مصرف به عنوان یک بخش غیرفعال (پسیو) و به عنوان یک مغییر مستقل یک سیاست شکست خورده در سراسر جهان است و عدم توجه بخش مصرف به عنوان یک بخش فعال (اکتیو) و با قابلیت مدیریت کوتاه مدت و درازمدت آن در صنعت برق موجب افزایش شدید هزینه‌های احداث، نگهداری و بهره‌برداری می‌شود.

وی افزود: بر همین اساس نقش مدیریت سمت مصرف (DSM) و برنامه‌های پاسخگویی بار (DR) به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان آن، در برنامه‌ریزی و بهره برداری صنعت برق در دنیا بسیار برجسته شده است.

حقی‌فام اظهار داشت: پتانسیل‌های زیادی در بخش مدیریت مصرف در کشورمان وجود دارد که عدم توجه به آن موجب افزایش شدید هزینه‌های احداث، نگهداری و بهره‌برداری صنعت برق و کاهش ضریب بار شبکه سراسری خواهد شد و نتیجه کلی آن کاهش کارایی در صنعت برق است.

معاون هماهنگی توزیع توانیر با بیان اینکه توانیر به دنبال طرح‌های عینی و اثربخش در زمینه مدیریت مصرف است افزود: برای اثربخشی هرچه بیشتر روش‌های مدیریت مصرف، صنعت برق نیازمند ورود افکار و تجربیات علمی جدید است و تجربیات موجود در صف و تقویت سامانه ستادی از طریق ورود افکار و تجربیات علمی بین‌المللی می‌تواند ما را به نتایج خوبی برساند چراکه استفاده از تجربیات موجود به تنهایی باعث محدود شدن دستاوردها خواهد شد.

وی تصریح کرد: در دانشگاه‌ها پتانسیل‌های علمی بزرگی در زمینه مطالعات مدیریت مصرف و دیگر موضوعات مورد علاقه صنعت توزیع برق وجود دارد که می‌توان با ایجاد هم‌افزایی و همگرایی در صنعت توزیع برق و تشکیل قطب‌های علمی- تخصصی ضمن استفاده از پتانسیل اساتید و دانشجویان و هدایت دانشگاه‌ها به سمت موضوعات موردنیاز صنعت، به اهداف مدنظر نیز سریع‌تر دست یافت.

حقی‌فام یادآور شد: دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تبریز و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این زمینه فعال هستند و در نظر داریم قطب‌های مدیریت مصرف با همکاری این دانشگاه‌ها تشکیل شود؛ به عنوان اولین نمونه، قطب مدیریت مصرف در دانشگاه تبریز با همکاری شرکت‌های توزیع نیروی برق آذربایجان‌شرقی و تبریز تشکیل شده است که البته این حرکت فقط مربوط به موضوع مدیریت مصرف نبوده و موضوعات دیگر نیز مورد نظر است.

وی از تدوین نقشه راه جامع مدیریت مصرف برق در کشور با همکاری بخش دانشگاهی کشور خبر داد و گفت: ما به دنبال تدوین نقشه راه مدیریت جامع مصرف برق هستیم تا همه راهبردهای موجود را با ملاحظات منطقه‌ای ایران و تجربیات علمی طراحی کنیم.

معاون هماهنگی توزیع توانیر تأکید کرد: انجام چنین کار بزرگی نیازمند همکاری با دانشگاه‌ها و قطب‌های مدیریت مصرف است تا تمام پتانسیل‌های موجود در این بخش شناسایی شود.

وی با بیان اینکه موضوعات مربوط به بخش توزیع برق بسیار متنوع است گفت: در حال برنامه‌ریزی برای تشکیل قطب‌های علمی- تخصصی جدید دیگر در سایر حوزه‌های موردنیاز هستیم که با توجه به تدابیر اندیشیده شده از پتانسیل دانشگاه‌ها برای موضوعات دیگر بخش توزیع همچون هوشمند سازی، اتوماسیون، روشنایی، بهره‌برداری، کاهش تلفات و غیره متناسب با علایق و توانمندی‌های و امکانات دانشگاه‌ها بهره ببریم.

حقی‌فام اظهار داشت: قطب‌های علمی ایجاد شده در دانشگاه‌ها نیز با شرکت‌های توزیع محلی مرتبط خواهند شد تا با گسترش این موضوع تحقیقات در دانشگاه‌ها هدفمند و مورد استفاده در صنعت شود.

وی خاطرنشان کرد: قطب‌های علمی، برنامه‌های کنونی صنعت را تجزیه و تحلیل کرده و به دنبال برطرف کردن نقاط ضعف این برنامه‌ها و ارائه راه‌حل‌های جدید از جمله در بخش مدیریت مصرف است.

 

کد N1508252

وبگردی