آفتاب
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

۴۲ درصد مرگ و میر در استان قزوین ناشی از بیماری قلبی است

۴۲ درصد مرگ و میر در استان قزوین ناشی از بیماری قلبی است

قزوین- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: ۴۲ درصد مرگ و میر در استان ناشی از بیماریهای قلبی است که حذف نمک از سفره ها، کاهش مصرف روغن جامد، چربی و فست فود بهترین راه مقابله است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید اسکویی به مناسبت روز جهانی قلب روز شنبه در نشست خبری در محل معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهارداشت: اولین علت مرگ و میر در کشور بیمارهای قلبی است و در استان قزوین ۴۲ درصد مردم بر اثر این بیماری فوت می کنند.

وی افزود: به طور میانگین از هر دو نفر در استان یک نفر بیماری قلبی و عروقی دارد و به دلیل همین بیماری بیش از ۱۵ هزار سال عمر از دست رفته داریم که هر سال عمر از دست رفته سه برابر تولید ناخالص ملی است.

اسکویی بیان کرد: همچنین به خاطر سوانح و حوادث بیش از ۱۸ هزار سال و سرطان هشت هزار سال عمر از دست رفته داریم که این روند اگر بهبود نیابد باید خسارات زیادی را متحمل شویم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین یادآورشد: با اقدامات انجام شده توسط مراکز بهداشتی، درمانی وافزایش اطلاعات عمومی مردم شاهد افزایش امید به زندگی هستیم و این روند هر سال بیشتر شده است.

وی اضافه کرد: با اقدامات انجام شده توسط دستگاههای اجرایی مختلف مانند راه و شهرسازی در ایمن سازی جاده ها، اجرای طرح سلامت و ارائه خدمات درمانی مناسب، ارتقاء بینش و دانش شهروندان، بهبود سبک زندگی و سبد غذایی مردم میزان امید به زندگی بالارفته است.

اسکویی گفت: در سال ۸۳ میزان امید به زندگی ۷۲.۷ سال بود که این رقم در سال گذشته به ۷۷.۳ سال رسید و حدود ۵ سال اضافه شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اضافه کرد: میزان امید در آقایان به ۷۶.۱ سال و بانوان به ۷۸.۶ سال افزایش یافته که این روند به بالا رفتن سرمایه کشور کمک خواهد کرد.

وی بیان کرد:بایدعلل بیماریهای قلبی را بدانیم و برای پیشگیری ازآن اقدام کنیم که دراین زمینه ۵ عامل مهم شناسایی شده که از شهروندان انتظار داریم با شناخت این عوامل خود را نسبت به این بیماری مصون کنند.

مراقب چاقی و تغذیه خود باشید

اسکویی گفت: ۴۲ درصد جمعیت استان قزوین اضافه وزن دارند و ۲۳ درصد چاق هستند که ناشی از تغذیه غلط و مصرف روغن، نمک، چربی وانواع فست فود است.  

وی اضافه کرد: همچنین چون تعادل میزان ورودی انرژی با خروجی هماهنگ نیست شاهد چاقی مفرط هستیم به طوری که به جای ۲۵۰۰ کالری روزانه مصرف ما ۲۷۰۰ کالری است و این میزان مشکل ساز است.

اسکویی تصریح کرد: کم تحرکی از دیگر علتهای بروز بیماریهای قلبی است و در حال حاضر ۴۴.۶ درصد مردم استان کم تحرکند در حالی که باید حداقل سه روز در هفته جنب و جوش داشته باشند و ورزش کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهارداشت: همچنین ۱۳ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال استان سیگار می کشند و چون ۸۵ درصد سیگار دود و منواکسید کربن و ۱۵ درصد نیکوتین است موجب ورود CO به داخل ریه می شود که بیماری قلبی را تشدید می کند و سرطان زاست.
 
وی اظهارداشت: سیگار عامل ۹۰ درصد سرطان های ریه، ۷۵ درصد بیماری ریوی و ۲۵ درصد بیماری قلبی و عروقی است و ابتلا به سرطان را ۵ برابر می کند.

کد N1507288

وبگردی