آفتاب

بازگشت نظامیان آمریکایی به عراق

بازگشت نظامیان آمریکایی به عراق

ایرنا نوشت: درخواست نخست وزیرعراق برای افزایش مشاوران نظامی آمریکا دراین کشور وکاهش آنان بعد از آزادی موصل طبق آنچه بغداد مطرح کرده است، کارشناسان سیاسی عراقی را از تبعات این تصمیم دولت عراق نگران کرده است.

 این نگرانی از آنجا ناشی می شود که اولا تعداد مشاوران نظامی آمریکا طبق آمار رسمی بیش از 7هزار نفر است وبا محاسبه مشاوران نظامی دیگر کشورهای خارجی موجود در عراق، عملا ارتشی از مشاوران نظامی در عراق شکل گرفته است و ثانیا، آیا بغداد اراده سیاسی و توان لازم را برای خارج کردن آنها بعد از پایان جنگ موصل دارد؟

طبق آخرین گزارش نیروهای آمریکایی بین 25 تا 30 هزارنیروی عراقی در جنگ موصل مشارکت خواهند کرد که تعداد مشاوران نظامی عملا یک سوم سربازان عراقی را تشکیل می دهند و طبیعتا در این آمار، نیروی هوایی آمریکا به حساب نیامده است.
آنچه کارشناسان را از آینده حضور نظامیان امریکا تحت پوشش مشاوران نظامی نگران کرده اینکه عملا دولت عراق تاکنون در اعمال اراده سیاسی خود بر موارد مشابه مانند حضور نظامیان ترکیه در شمال این کشور ناتوان بوده است.
صدها تن از نظامیان ترکیه از اواخر 2015 تا به امروز در پادگان 'بعشیقه' در عمق 100 کیلومتری اراضی عراق در شمال موصل مستقر شده اند و با وجود درخواست شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه عرب و مطالبات مکرر دولت عراق، آنکارا حتی یک وجب ازعمق اراضی عراق عقب ننشسته است.
همین وضعیت برای عناصر جنگجوی کارگران کرد ترکیه در مناطق سنجار، ساری و جاری است و عملا گزارش ها حاکیست که کنترل سنجاردراختیار این عناصر مسلح است و بر خلاف تصور عمومی، نیروهای پیشمرگ کرد وابسته به مسعود بارزانی در آنجا حضور چندانی ندارند.
درهمین راستا استقرارنیروهای پیشمرگ کرد در مناطق خارج از مرزهای اقلیم کردستان در کرکوک، طوزخورماتو و شمال موصل و تهدیدهای قبلی مبنی براینکه پیشمرگ ها هر منطقه ای را که از تصرف داعش آزاد کنند، تحویل دولت مرکزی نداده و به اقلیم کردستان ضمیمه می کنند، از دیگر شواهد ناتوانی دولت مرکزی در اعمال اراده سیاسی خود بر این نیروها است.
با وجود این شواهد عینی، این سوال مطرح است که دولت مرکزی عراق بعد از آزادی موصل آیا توان و اراده و برگه های فشار لازم را برای خارج کردن نظامیان آمریکا (مشاوران نظامی امریکا) از اراضی عراق دارد.
آنچه مسلم است وکارشناسان بین المللی برآن صحه گذاشته اند، آمریکابعد از خروج نیروهایش ازعراق در2011، به اشتباه راهبردی خود پی برد وبرهمین اساس، طرح بازگشت به عراق را به شیوه دیگری در دستور کار خود قرار داده به ویژه که حضور قدرتمند روسیه را در منطقه مشاهده کرده است.
وجود دفتر تبادل اطلاعات چهارگانه ایران، عراق، روسیه و سوریه در بغداد در مبارزه با تروریسم، مواردی است که به اعتقاد کارشناسان، آمریکا نمی تواند به سادگی با خروج نظامیانش از عراق تن دهد.
همانطور که برخی رهبران سیاسی عراق قبلا به خبرنگار ایرنا گفته بودند، بعد از گسترش همکاری بین روسیه، ایران و سوریه و استفاده روسیه از پایگاه هوایی نوژه و استقرار در پادگان هوایی 'الحمیمیم'، مسئله استقرار نظامیان آمریکادرپادگان هوایی 'القیاره' در 60 کیلومتری جنوب موصل ، برای آمریکایی ها به یک راهبرد امنیتی تبدیل شده است.
برهمین اساس کارشناسان سیاسی عراق مجموعه ای از تحولات بنیادین را در منطقه مطرح می کنند که حضور و استقرار نظامی آمریکا را تحت پوشش مشاوران نظامی در عراق از دروازه جنگ موصل برای واشنگن توجیه کرده است.
ازسرگیری رقابت دوابرقدرت آمریکا و روس، حضور قدرتمند کشورها و نیروهای محور مقاومت با مرکزیت جمهوری اسلامی ایران، باورپذیری کردها به تشکیل دولت کردستان، چشمداشت ترکیه به موصل و شمال سوریه، حمایت از رژیم اسراییل و بالاخره زیاده خواهی شیخ نشین های خلیج فارس همگی مجموعه عواملی هستند که آمریکا را متقاعد کرده است که به سادگی از حضورش نظامی اش در عراق چشم پوشی نکند.

52310

کد N1453384

وبگردی