آفتاب

رژیم صهیونیستی ۲۰میلیون دلار غرامت به ترکیه داد

رژیم صهیونیستی ۲۰میلیون دلار غرامت به ترکیه داد

وزارت دادگستری ترکیه اعلام کرد که درپی توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، مبلغ 20 میلیون دلار امروز (جمعه) از سوی این رژیم به آنکارا پرداخت شده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از سي ان ان. ترك  این 20 میلیون دلار بعنوان غرامت برای خانواده‌های قربانیان کشتی حامل کمک‌های انسانی «ماوی مرمره» پرداخت شده که طی مذاکرات عادی‌سازی روابط ترکیه و اسرائیل روی آن توافق شد.
یک مقام ارشد دولت ترکیه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری «رویترز» اظهار داشت سفیران دو طرف طی 10 روز آینده در تل‌آویو و آنکارا مستقر خواهند شد.
نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی در سال 2010 به کشتی ماوی مرمره که از ترکیه برای ارسال کمک‌های انسانی به نوار غزه راهی شده بود، حمله کرده و ضمن مجروح کردن 60 فعال حقوق بشری، 9 تبعه ترکیه را نیز به قتل رساندند. بعد از این حادثه بود که روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی قطع شد.اده‌های قربانیان کشتی حامل کمک‌های انسانی «ماوی مرمره» پرداخت شده که طی مذاکرات عادی‌سازی روابط ترکیه و اسرائیل روی آن توافق شد.

یک مقام ارشد دولت ترکیه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری «رویترز» اظهار داشت سفیران دو طرف طی 10 روز آینده در تل‌آویو و آنکارا مستقر خواهند شد.

نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی در سال 2010 به کشتی ماوی مرمره که از ترکیه برای ارسال کمک‌های انسانی به نوار غزه راهی شده بود، حمله کرده و ضمن مجروح کردن 60 فعال حقوق بشری، 9 تبعه ترکیه را نیز به قتل رساندند. بعد از این حادثه بود که روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی قطع شد.


به گزارش خبرآنلاین،  در اطلاعیه این وزارتخانه توضیح بیشتری داده نشده است.پرداخت غرامت، یکی از شرایط عادی سازی روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی اعلام شده بود.
ترکیه بعداز مذاکرات طولانی سه ساله با تل آویو، در خرداد ماه گذشته موافقتنامه ای را برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی امضا کرد که با تصویب مجلس ترکیه و تایید آن توسط رئیس جمهوری، در شهریور ماه اجرایی شد.
دو طرف اکنون در حال تعیین سفرا برای اعزام متقابل به آنکارا و تل آویو می باشند.
امضای این موافقتنامه که همزمان با عادی سازی روابط آنکارا با مسکو صورت گرفت، واکنش های جدی در محافل سیاسی و نهادهای مردمی روبرو شده است.
ترکیه برای عادی سازی روابط با رژیم صهونیستی سه شرط عذرخواهی، پرداخت غرامت و رفع حصر غزه را مطرح کرد.
حزب جمهوریخواه خلق ترکیه امضای این موافقتنامه را خفت بار ارزیابی و اعلام کرده است هیچ یک از سه شرط ترکیه برای عادی سازی روابط از سوی اسراییل پذیرفته نشده است.

52310

کد N1453337

وبگردی