آفتاب

آیین طشت گذاری در مساجد و تکایای آستارا برگزار شد

آیین طشت گذاری در مساجد و تکایای آستارا برگزار شد

آستارا - ایرنا - در آستانه آغاز ماه محرم و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، آیین مذهبی طشت گذاری با شرکت مردم مسلمان آستارا در مساجد و تکایای این شهرستان برگزار شد.

به گزارش روز جمعه خبرنگار ایرنا، در آیین طشت گذاری که چند روز مانده به آغاز ماه محرم توسط دسته عزاداری مساجد آستارا برگزار می شود، عزاداران با پوشیدن لباس سیاه و زنجیر زنی طشت پر از آب را در محل تعیین شده در مسجد قرار می دهند و آیین های تعزیه سومین امام شیعیان به طور رسمی آغاز می شود.
در آیین طشت گذاری مساجد آستارا که با حضور عزاداران پر احساس امام حسین ( ع )، هیات مذهبی این مساجد، برخی از اعضای هیات امنای مساجد دیگر شهرستان و روحانیون منطقه برگزار شد، مردم ولایی و حسینی آستارا به استقبال ماه محرم رفته و سوگواری شهدای کربلا را آغاز کردند.
در این آیین دسته های سینه زن و زنجیر زن مساجد به یاد لب تشنگان روز عاشورا طشتی که اغلب بر دوش ریش سفیدان محله حمل می شود، به مسجد آورده و به سوگواری پرداختند و تا پایان عزاداری ها در اطراف آن طشت، شمع هایی روشن خواهد بود.
آیین طشت گذاری تا آخرین روز ماه ذی الحجه در تمام مساجد منطقه انجام می شود و مداحاناهل بیت (ع) مرثیه و نوحه های مربوط به احوالات حضرت ابوالفضل العباس (ع) را می خوانند.
بر اساس روایت ها، امام سوم شیعیان در روز 27 ذی الحجه آب مشک ها را در طشت ها ریخته و لشکر حر و اسبان سپاه او را سیراب کرده اند و آیین طشت گذاری نیز گویای رفتار جوانمردانه آن حضرت است.
برخی نیز می گویند، که طشت ها در این آیین، نماد مشک پر آب عباس علمدار و تشنگی اصحاب امام حسین(ع) است و دست هایی که به زیارت و تبرک طشت ها می روند، نماد تجدید بیعت با قیام کربلا و پاسخی بر ندای هل من ناصر ینصرنی سالار شهیدان است.
آیین طشت گذاری در آستارا از ریشه دارترین آیین های مذهبی این منطقه آذری زبان گیلان است که در روزهای پایانی ذی الحجه برگزار می شود.
آستارا با 86 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب مرکز استان گیلان واقع شده و دارای 87 مسجد است.
شبک *7105/6070 **1917 **خبرنگار: یوسف هدایتی**تنظیم کننده : نصراله ابراهیمی** انتشار دهنده : سیدمحمدباقر نوربخش
کد N1452015

وبگردی