آفتاب

یک استادحوزه:حلقه های ارتباطی مفقود در رشته های قرآن و علوم باید از بین برود

یک استادحوزه:حلقه های ارتباطی مفقود در رشته های قرآن و علوم باید از بین برود

ایرنا- بجنورد- استاد تمام جامعة المصطفی العالمیه قم گفت: حلقه های ارتباطی مفقود در رشته های قرآن و علوم باید با تبادل اطلاعات و هم افزایی از بین برود.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین محمد علی رضایی پنجشنبه در آئین اختتامیه همایش سلامت از دیدگاه قرآن کریم در بجنورد اظهار کرد: مباحث در رشته های قرآن و علوم در هر حوزه و دانشگاه به صورت جزیره ای وجود داشته، اما بسترهای لازم برای هم افزایی و ارتباط این حوزه ها به منظور تبادل اطلاعات وجود ندارد.
وی وجود دو عامل کاربرد روش و عدم ارتباط بین نهادهای دانشگاهی و حوزوی به منظور انتقال تجربیات و مطالعات را از مهم ترین نقص های موجود در ارتباط رشته های قرآن و علوم دانست و تصریح کرد: قرآن مسیر و راه را به درستی مشخص کرده که باید صاحب نظران، اندیشمندان و جوانان صاحب ایده با برپایی محافل و همایش ها و با تفکر و ارائه نظرات این مفاهیم را درک و انتقال دهند.
به گفته وی، دانشگاه ها و مراکز علمی و حوزوی هر کدام به صورت جزیره ای به معقوله قرآن و علوم پرداخته، ولی به علت وجود حلقه های مفقوده ارتباطی هم افزایی که باید در دیدگاه سلامت در قرآن کریم باشد، دیده نمی شود.
استاد تمام جامعة المصطفی العالمیه قم برگزاری این همایش ها را تجلی وحدت حوزه و دانشگاه به منظور تبادل تجربیات و همکاری میان رشته ای دانسته و خاطرنشان کرد: در حوزه سلامت آیات، احادیث و روایت های نو در اسلام وجود دارد و حوزه سلامت که اکنون نگرش به آن محدود به تولد و مرگ نیست، بلکه از نگاه قرآن این نگرش از خدا شروع شده و تا قیامت ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه باید نگرش به حوزه سلامت از نگاه مادی و دنیوی خارج و به سمت نگاه معنوی سوق داده شود، تصریح کرد: قرآن در بسیار از امور فضاگشایی کرده و ما به اتکا به همین آیه ها، احادیث و روایت ها با تبادل اطلاعات و تجربیات بسترهای لازم را برای حرکت های نو ایجاد کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین محمد علی رضایی خاطر نشان کرد: ایرادات و انتقاداتی از سهل انگاری در حوزه قرآن و علوم وارد است اما از سال 83 اقداماتی از قبیل تعریف 10 سرفصل رشته در حوزه قرآن و سلامت در مقطع دکتری انجام شده که باید با ایجاد فضایی جدید و بستر نو و با برگزاری چنین همایش هایی جایگاه خود را در این حوزه ارتقا دهیم.
علی منتظری رئیس پژوهشکده بهداشت جهاد دانشگاهی کشور نیز با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی با نقش آفرینی و ایجاد شرایط بالقوه توانسته زمینه ظهور استعدادهای دانشجویان را در رونق و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی فراهم کند،گفت: اولین قدم برای گسترش فعالیت های قرانی در سال 1364 در مسابقات قرآنی دانشجویان کشور برگزار شد و با گسترش این فعالیت ها منجر به تاسیس سازمان فعالیت های قرآنی دانشجویان کشور و تاسیس اولین خبرگزاری قرآنی در کشور شد.
وی خاطرنشان کرد: فرهنگ غربی در این عرصه بسیار جذاب تر و باشکوه تر عمل کرده که اگر احتیاط و مراقبت ما با برگزاری این همایش ها نباشد، قطعا پایه گذاری فرهنگی غربی در این حوزه ایجاد خواهد شد.
دبیر همایش سلامت در دیدگاه قرآن کریم با اشاره به اینکه باید خودمان را با قرآن تطبیق داده و با ظرافت و مهارت با برگزاری این همایش ها زمینه را برای حرکتی جدید در حوزه سلامت و قرآن فراهم کنیم، اظهار امیدواری کرد: بستر این ارتباط به تازگی به وجود آمده و باید با نگاه هدفمند در حوزه سلامت و علوم قرآنی در مسیری روشن توسط دانشجویان،اساتید و صاحب نظران در این دو حوزه هدایت شود.
به گزارش ایرنا، نفرات برتر در حوزه سلامت جسمی از دیدگاه قران کریم آقای ابوالحسن بختیاری از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان،حوزه سلامت روانی از دیدگاه قرآن کریم خانم مریم جواددین از دانشگاه کاشان،حوزه سلامت اجتماعی آقای اصغر طهماسبی از دانشگاه اراک و در حوزه سلامت معنوی از دیدگاه قرآن کریم خانم شیما محمدپور از دانشگاه کاشان معرفی شدند که به این نفرات تندیس،لوح تقدیر و کمک هزینه سفر به عتبات عالیات اهدا شد.
همایش ملی سلامت از دیدگاه قرآن کریم 7 و 8 مهرماه 95 در بجنورد مرکز خراسان شمالی برگزاری شد.
استان 936هزار نفری خراسان شمالی شمال شرق کشور قرار دارد.
7184/1744 *1488 *1613*
خبرنگار: محسن داوری**انتشار دهنده: عبدالله غفاری
کد N1451401

وبگردی