آفتاب

آیت‎الله جوادی آملی: سینه زدن‌ها و گریه‌های ما در محرم باید این نظام را حفظ کند

آیت‎الله جوادی آملی: سینه زدن‌ها و گریه‌های ما در محرم باید این نظام را حفظ کند

ایسنا نوشت:آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید گفت: جریاناتی از جمله جنایات مغول از حیث جنایت به مراتب سنگین‌تر از کربلا بود اما در کتاب‌های تاریخ دفن شد و نامی از اینها نیست.

این مرجع تقلید عصر پنجشنبه در درس اخلاق هفتگی خود که با حضور معاون وزیر علوم و دانشجویان برتر قرآنی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور برگزار شد، گفت: ماه محرم برای ما مثل ماه مبارک رمضان است، یعنی ماه عبادت است؛ به همین دلیل سینه زدن‌ها و گریه‌ها و ناله‌های ما باید طوری باشد که این نظام را حفظ کند.

وی افزود: بخش وسیعی از فداکاری‌های این شهدا هم به وسیله همین مرثیه بود؛ وقتی این مرثیه‎ها و این عزاداری‎ها می‌تواند یک کشور را حفظ کند، چرا ما آن را با عظمت و جلال حفظ نکنیم؟! چرا معاذ الله آن را با بعضی از امور دیگر مخلوط کنیم؟! چرا حرف‌های ضعیف نقل کنیم و این گوهر گرانبها را ارج ننهیم؟ اگر عزاداری ما بی‌محتوا باشد و حرف‌های سُست و بی‌مغز و بی‌سند اختلاف‌انگیز مطرح کنیم مردم را به عوامی سوق می‌‏دهد که با فرهنگ کربلا هماهنگ نیست.

وی بیان کرد: کسانی که به دنبال رشد روح‌ به جای تربیت بدن هستند اولین ماه سال آنها ماه رمضان است و ماه شعبان آخرین ماه آنها؛ به همین دلیل در صلوات و مناجات شعبانیه مراقبت خاصی انجام می‎دهند؛ دلیل این امر هم آن است که هر تاجر و کاسبی در ماه آخر به سراغ حساب و کتاب سال خود می‎رود و سود و زیانش را برررسی می‏‌کند و شب عید رمضان که لیلهٴ فطر است لیلةالجوائز و عید فطر روز تقسیم جوایز است.

آیت‎الله جوادی آملی بیان کرد: کسانی که ماه اول آنها محرم است، آخر سال را که ذیحجه است می‌کوشند که دریابند؛ به همین خاطر 24 این ماه که مباهله است برای آن حرمت خاصی قائل‌اند؛ 25 این ماه که روز نزول هل اتی است روزه خاصی می‌گیرند و در پایان ماه ذیحجه یا روزه می‌گیرند یا تلاش و کوشش می‌کنند اعمالشان را بررسی می‌کنند که با حساب پاک وارد سال بعد شوند.

این مرجع تقلید بیان کرد: حزن و غمگینی انسان در ماه محرم، عبادت است، در محرم فرموده‎اند که این کسی که در ماه محرّم آهی می‌کشد این آه عبادت است؛ این دین می‌خواهد ماه محرم را مثل ماه مبارک رمضان ماه عبادت قرار دهد؛ اهتمام ورزیدن به احیای نام حسین‌بن‌علی(سلام الله علیهما) عبادت است.

وی گفت: قرآن بیان می‎کند که عالَم این عالم را از حق خلق کردیم، مصالح ساختمانی این عالم حقیقت است یعنی اینجا جای باطل نیست؛ همان‌طوری که ساختار بدنیِ ما را به حق و به سلامت خلق کردند و دستگاه گوارش انسانی فقط غذای سالم را می‌پذیرد، غذای باطل را بالا می‎آورد، نظام خلقت هم همین‌طور است و ممکن نیست کسی یک غذای مسموم را بخورد و بالا نیاورد.

آیت‎الله جوادی آملی بیان کرد: جریاناتی از جمله جنایات مغول از حیث جنایت به مراتب سنگین‌تر از کربلا بود اما در کتاب‌های تاریخ دفن شد و نامی از اینها نیست، آن کسی که همتای قرآن و قرآن ناطق است و آنکه برابر نظام هستی حرکت می‌کند باقی خواهند ماند.

این مرجع تقلید اظهارکرد: پانصد سال عباسیان با نام و قبر و تمامی شئون امام حسین علیه السلام مبارزه کردند و پیش از آن امویان و مروانیان مبارزه کردند، اما امروزه در اربعین حدود بیست میلیون نفر در کنار مضجع شریف آن حضرت جمع شده و عرض ادب می‌کنند؛ این مساله به این دلیل است که اگر کسی که در مسیر نظام عالَم حرکت کند حق است، و حق نیز ماندنی است.

۲۹۲۹

کد N1451394

وبگردی