آفتاب

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس دهم: تسریع تنظیم بازار محصولات کشاورزی ضروریست

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس دهم: تسریع تنظیم بازار محصولات کشاورزی ضروریست

ارومیه- ایرنا- رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: تنظیم بازار محصولات کشاورزی دچار مشکل است و در حوزه مدیریت عرضه و تقاضا چالش وجود دارد که برای حل این مسایل، تسریع در تنظیم بازار ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی محمد شاعری روز پنجشنبه در نشست با اعضای اتاق بازرگانی آذربایجان غربی افزود: تنظیم بازار محصولات کشاورزی وقتی به وزارت کشاورزی تفویض شد، انتظار می رفت مشکلات این بخش با سرعت بیشتری حل شود ولی شاید این تصمیم هم اشتباه بود.
وی بیان کرد: در کشور اگر کل فرایند تولید به صورت زنجیره ای در نظر گرفته شود، با مدیریت واحد در زمینه محصولات با حجم بالا در بخش دام، زراعت و شیلات دچار مشکلات عدیده ای بوده و نیازمند تنظیم بازار در این بخش ها هستیم.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس دهم در خصوص بررسی موضوعات بخش کشاورزی در قالب برنامه ششم توسعه اظهار کرد: مشوقهای صادراتی در این برنامه لحاظ شده و نحوه محاسبه و پرداخت آن نیز مشخص شده است.
شاعری با بیان اینکه باید به محصولات صادراتی یارانه داده شود، ادامه داد: مشوقهای صادراتی در سال گذشته به میزان 500 میلیارد ریال پیش بینی شده بود ولی تصویب داخلی بوده و قاعده مند نبوده است.
وی درباره صنایع تبدیلی نیز گفت: این مورد نیز در دستور کار بوده و موانع و خلل قانونی هم در این مسیر وجود ندارد و این موضوع نیازمند حمایت بانکها و سرمایه گذاران است.
حسن انتظار رئیس اتاق بازرگانی آذربایجان غربی نیز در نشست مشترک با کمیسیون کشاوزی مجلس در ارومیه بیان کرد: پر کردن چاه های کشاورزی ضربه مهلکی به پیکره کشاورزی آذربایجان غربی است.
وی با بیان اینکه سه هزار چاه در برنامه احیای دریاچه ارومیه باید مسدود شود، گفت: هنوز معیشت جایگزین و نیز تامین زندگی کشاورزان و آب مورد نیاز کشاورزان برای این امر تعیین تکلیف نشده و این اقدام می تواند عواقب بسیاری را در پی داشته باشد.
وی اظهار کرد: منابع آبی باید مدیریت شود تا بهره وری آب در بخش کشاورزی افزایش یابد و این نیازمند آگاهی بخشی و اطلاع رسانی است.
انتظار افزایش کیفیت محصولات کشاوری استان را مهم عنوان کرد و گفت: بازارهای موجود باید با ارتقای کیفی محصولات تثبیت شود چرا که کشاورزی با حیات مردم آذربایجان غربی گره خورده و در صورت نبود بازار، معیشت مردم نیز به خطر می افتد.
به گزارش ایرنا، اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس از روز گذشته برای بررسی ظرفیت های بخش کشاورزی استان آذربایجان غربی و نیز مشکلات این بخش در ارومیه به سر می برد.
گفت و گو با مسئولان استان و نیز تشکل های کشاورزی و بازدید از واحدهای صنعتی کشاورزی از برنامه های این سفر است.
آذربایجان غربی دارای 800 هزار هکتار اراضی زیر کشت با شش میلیون تن محصول در سال است.
7125/1905**خبرنگار: طاهره نوید آرین**انتشار دهنده: حسن فاخری
کد N1451393

وبگردی