آفتاب
رئیس سازمان امور عشایر ایران:

شرکت های بیمه ای 120 میلیارد ریال به عشایر کشور بدهکارند

شرکت های بیمه ای 120 میلیارد ریال به عشایر کشور بدهکارند

سمنان- ایرنا- رییس سازمان امور عشایر ایران با بیان این که بیمه تلفات دامی عشایر بیش از هشت ماه است که پرداخت نشده است، گفت: شرکت های بیمه ای کشور بیش از 120 میلیارد ریال به دامداران عشایر بدهکارند.

به گزارش ایرنا، کرمعلی قندالی روز پنجشنبه در اولین جلسه شورای عشایری استان سمنان در سالن مدیریت بحران استانداری، افزود: با جلسه فشرده با مسوولان بیمه، تلاش شد تا بخشی از معوقات بیمه عشایر کشور پرداخت شود که تاکنون بیش از 80 میلیارد ریال به حساب دامداران عشایری واریز شده است.
وی با بیان این که بیمه دام در مناطق عشایری استان سمنان به دلیل پایبند نبودن شرکت های بیمه ای کاهش چشمگیری داشته است، اظهار داشت: در سال 94 تنها 16 درصد از دام های سبک و سنگین استان سمنان زیر پوشش بیمه ای قرار گرفت.
قندالی ادامه داد: در سال 93 بیش از 55 درصد دام های استان سمنان زیر پوشش بیمه بود که تلاش می شود با پرداخت معوقات به عشایر، اعتماد دامداران برای بیمه کردن دام ها افزایش یابد.
وی اضافه کرد: حق بیمه دام سبک در کشور بر اساس درجه بندی، از یک میلیون و 700 هزار ریال تا چهار میلیون و 500 هزار ریال تعیین شده است.
رییس سازمان امور عشایر ایران تصریح کرد: به دلیل تمایل نداشتن کارگران ایرانی به کار چوپانی ، بسیاری از دامداران عشایر برای تامین چوپان از کارگران اتباع افغان استفاده می کنند که این امر خسارت های جبران ناپذیری به دامداری کشور وارد کرده است.
وی ادامه داد: کارگران اتباع افغان برای چوپانی بیش از 15 میلیون ریال در ماه حقوق دریافت می کنند، اما به دلیل نداشتن هویت مشخص، زمینه فساد اخلاقی و سرقت دام و اموال دامداران را فراهم می کنند.
رییس سازمان امور عشایر ایران اضافه کرد: ساماندهی شناسایی و هویتی کارگران اتباع افغان از طریق انگشت نگاری و ثبت عکس از آنها، می تواند در کاهش جرم در مناطق زندگی عشایر کشور مؤثر باشد.
در این آئین، محمدرضا خباز استاندار و جمعی از مسوولان و مدیران سمنان حضور داشتند.
استان سمنان بیش از 14 هزار نفر در قالب سه هزار و 69 خانوار عشایر دارد.
7339/6103 خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
کد N1451266

وبگردی