آفتاب
مدیرعامل کانون پرورش فکری کشور:

هنر نمایش عروسکی پویا و زنده است

هنر نمایش عروسکی پویا و زنده است

ساری - مدیرعامل کانون پرورش فکری کشور گفت: هنر نمایش عروسکی هنوز در عمیق ترین و ریشه دار ترین زوایای فرهنگی و هنر ایران زمین زنده و پویا است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا حاجیان زاده  پیش از ظهر امروز در آئین اختتامیه هفدهمین جشنواره سراسری نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که به میزبانی ساری در سالن شهید حدادی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران برگزار شد، ضمن قدردانی از میزبانی این جشنواره، اظهار کرد: نمایش به عنوان یک هنر و نیز به عنوان یک فعالیت ریشه در بخشی از گرایش های بشری دارد.

وی افزود: گرایش به خلق جهانی دیگر و وضع فراگیر در این دنیای نو، بنیاد هنر نمایش است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با تصریح اینکه  نمایش عروسکی هنری است  که حتی بازیگران آن ساخته دست بشر است، افزود:  از این روی می توان این نمایش را  نقطه  اوج میل به  آن گرایش به آن گرایش نوین بشر دانست.

حاجیان زاده، ابراز داشت: دنیای نمایش های عروسکی دنیایی برخاسته از حیات  و  تجربیات بشری است  که در آن هنر مند می تواند بخشی از زندگی و دنیایی را که زندگی  در آن جریان دارد را بسازد و به نمایش بگذارد.

وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری هفدهمین جشنواره سراسری نمایش عروسکی،   افزود: جشنواره  نمایش های عروسکی بزرگترین جشن ملی اختصاصی این هنر به شمار می آید  و خدا را به خاطر برگزاری این مرحله از جشنواره سپاس می گویم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تمامی گروه های شرکت کننده در جشنواره یاد شده را شایسته تقدیر خواند و ادامه داد: معتقدیم زنده نگهداشتن این هنر قدیمی و بنیادین در این روزگار که با تسلط ابزار ها نوین انضباطی، پیوند  میان کودکان و هنر محیطی و فیزیکی کمرنگ شده است برپایی اینچنین جشنواره هایی کاری ارزشمند  و قابل ستایش است.

حاجیان زاده، انگیزه برگزاری جشنواره هایی با این مضامین را عشق و علاقه به  هنر و کودکان و نوجوان، تعهد کاری، قدرت رویا پردازی و تخیل هنری  عنوان کرد و ادامه داد: جا دارد  قدردان و سپاسگزار تمام هنرمندانی باشم که با فعالیت  خود نشان دادند هنر نمایش عروسکی هنوز در عمیق ترین و ریشه دار ترین زوایای فرهنگی و هنر ایران زمین زنده و پویا است.

وی از کودکان و نوجوانانی که برای تماشای نمایش های عروسکی این جشنواره، حضور یافتند  قدردانی کرد و حضور آنان را مایه رونق جشنواره خواند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به سه نکته را عامل تاثیرگذار بیشتر اینگونه جشنواره ها عنوان کرد و در تشریح این نکات، اظهار کرد:  این جشنواره وقتی تاثیر گذار است که نه به عنوان فعالیت ویژه و استثنایی بلکه به عنوان برآیند طبیعی در نقطه اوج فعالیت های مراکز  و کتابخانه های کانون در این حوزه برپا شود.

حاجیان زاده،   در ادامه زحماتی که برای برگزاری جشنواره کشیده شد را شایسته  ستایش عنوان کرد و گفت: انتظار می رود این جشنواره ها  نمایش دهنده ظرفیت های معمول مراکز و کتابخانه ها باشد.

وی  در ادامه نکته دوم را  توجه  به ارتباط میان هنر نمایش عروسکی و خلق شخصیت های ماندگار در فرهنگ های مختلف عنوان و تاکید کرد: فرهنگ ما با پیشینه و پشتوانه قوی با مولفه های موثر و قدرتمند هنری  و با استفاده از نمایش عروسکی به سمت طراحی و خلق شخصی های ماندگار و خاطره ساز حرکت کند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه این مهم  را نیازمند تقویت ارتباط دانش و هنر نمایش با حوزه های مجاور آن از قبیل علوم اجتماعی و ارتباطات نوین و دیگر هنر ها  دانست.

حاجیان زاده در ادامه با اظهار اینکه به نظر می رسد هنرمندان خلاق و خوش فکر ما ظرفیت خلق چنین شخصیت هایی را دارند، ادامه داد: به شرط آنکه که بتوانند از یافته های معرفتی حوزه های مجاور نیز استفاده کنند این یافته ها را با هنر خود در هم بیامیزند و از نو برای خلق آثار متفاوت و جذاب برای کودکان و نوجوانان امروز و فردا دست به کار شوند.

وی  در بخش دیگر بر ضرورت توجه به  تنوع فرهنگی کشور و خلق آثاری که بتواند این مخاطبان  متنوع را پوشش دهد، تاکید کرد و گفت: کودکان بنابر مختصات فرهنگی و  جغرافیایی، قومیت  شیوه زنگی، آداب و رسوم محلی خود نیاز ها و گرایش ها و الویت های متفاوت دارند  که با  در نظر گرفتن این تنوع و گوناگونی می توان به برقراری ارتباط فراگیر و موثر امیدوار بود.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با  تذکر این نکته که لازم است کودکان را به عنوان شهروندان امروز و فردای جامعه به رسمیت بشناسیم  ادامه داد:  در این راستا بایستی  حقوق، نیازها و گرایش های متنوع آنان را در نظر بگیریم.

حاجیان زاده،   در ادامه متذکر شد:  هنر تنها در  صورتی می تواند به بخشی از زندگی و فرهنگ این شهروندان تبدیل شود که بتواند این گوناگونی را بپذیرد و از جایگاه متعادل با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند.

به گزارش مهر، در آئین اختتامیه هفدمین جشنواره سراسری نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن تجلیل از آثار برگزیده از سه شخصیت برجسته هنری کشور هم تجلیل به عمل آمد و بیانیه هیات داوران هم توسط استاد حسن دادشکر یکی از اعضای هیات داوران قرائت شد.

کد N1451180

وبگردی