آفتاب

سفر به شهر برتر گردشگری آذربایجان شرقی با موج گردشگران محرم

سفر به شهر برتر گردشگری آذربایجان شرقی با موج گردشگران محرم

مراغه – ایرنا – باغ شهر مراغه به عنوان یکی از 10 شهر دارای بافت فرهنگی و تاریخی کشور در حالی در روز جهانی گردشگری/6 مهر 95 / به عنوان شهر برتر گردشگری آذربایجان شرقی معرفی شد که در آستانه ماه محرم موج گردشگران مذهبی این شهر در راه است.

به گزارش ایرنا، کهن پایتخت ایران زمین در میان شهرهای هدف تورهای ورودی/خارجی/ و تبلیغات گردشگری سهم ناچیزی دارد، اما شهرت جهانی رصدخانه و گنبد سرخ را مدیون قدیمی ترین منابع مکتوب تبلیغاتی و آوازه ملی خود را مدیون ظرفیت های طبیعی، تاریخی و مذهبی است.
گردشگران این روزها با ورود به مراغه با فهرستی از ظرفیت های بی بدیل گردشگری چون آئین های فرهنگی و مذهبی ماه محرم، گنبدهای تاریخی مدور، کبود و غفاریه، بزرگترین معبد مهر ایران/ مربوط به دوره اشکانی/، مساجد چوبی و تنها موزه تخصصی ایلخانی کشور مواجه شده و در شهری سبز و فارغ از رطوبت هوا ماندگار می شوند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه با اشاره به دلایل معرفی مراغه به عنوان شهر برتر گرشگری آذربایجان شرقی گفت: غنای فرهنگی، تاریخی و هویتی شهر مراغه ظرفیت قابل توجهی برای گردشگران است و سفر به مراغه در ماه محرم به واسطه برخی آئین های مذهبی تشدید می شود.
به گفته یعقوب طالبی قابلیت های بالقوه و بالافعل گردشگری طبیعی، خدمات رسانی مطلوب به گردشگران، اطلاع رسانی مناسب، تبلیغات محیطی و مجازی، هماهنگی و تعامل بین دستگاه های اجرایی شهرستان در حوزه گردشگری و مناسب بودن فضای عمومی شهر از شاخص های معرفی مراغه به عنوان شهر برتر گردشگری استان است.
وی با اشاره به اینکه مراغه را در سطح بین المللی با رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی می شناسند، افزود: موزه آذربایجان و رصدخانه مراغه در ردیف پربازدیدترین آثار تاریخی آذربایجان شرقی قرار دارد و در تابستان امسال 104 هزار و 859 بازدید در این رصدخانه به ثبت رسیده است.
وی گفت: آمار گردشگری ورودی مراغه در تابستان امسال افزایش 5 درصدی داشت و 343 هزار و 492 بازدید از جاذبه های تاریخی و فرهنگی، 588 هزار و 613 بازدید از جاذبه های طبیعی /غار هامپوئیل، سد علویان و روستای چکان/ و200 هزار و 445 بازدید از جاذبه های دست ساز/ بوستان یادگاران و پارک های شهر و معلم/ مراغه به ثبت رسید.
وی افزود: این آمار از سوی راهنمایان گردشگری در سامانه کمیته آمار و اطلاعات ستاد مرکزی هماهنگی خمات سفر کشور به صورت روزانه ثبت شده است.
وی با اشاره به اینکه هتل بزرگ مراغه نیز در روز جهانی گردشگری به عنوان هتل برتر حوزه گردشگری آذربایجان شرقی معرفی شد، گفت: در تابستان امسال یک هزار و 369 اقامت در هتل چهار ستاره مراغه به ثبت رسید.
وی افزود: این هتل با 160 تختخواب و سالن های متعد پذیرایی و اجتماعات در تابستان امسال 7.43 درصد اقامت هتل های آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داده است.
رئیس ستاد هماهنگی خمات سفر مراغه و فرماندار مراغه نیز از گردشگری به عنوان یکی از هسته های کلیدی سند تدبیر و توسعه این شهرستان یاد کرد و گفت: مسیر گردشگری شهرستان در کرانه صافی رود به سمت شمال، مسیر هدف گردشگری بوده و با وجود محدودیت های جاده ای و امکانات زیرساختی، همه روزه با ازدحام و تراکم بسیار بالای گردشگران مواجه است.
وی افزود: با توجه به بن بست بودن ادامه مسیر در منطقه 'یای شهری'، بازگشت گردشگران ترافیک بسیار شدیدی را ایجاد کرده و از طرف دیگر دسترسی دیگر شهرستان های استان به این منطقه بکر و جذاب را محدود می کند.
وی با اشاره به اتصال این باغ راه به روستای شگفت انگیز کندوان گفت: این روستا که مسیر جهانی شدن را می پیماید با وجود انبوه گردشگران از اقصی نقاط جهان راه به جایی ندارد و گردشگران مجبور به بازگشت از مسیر آمده هستند.
وی افزود: ایجاد این باغ راه جوابگوی 2 بن بست در مسیرهای بی نظیر گردشگری آذربایجان شرقی است و در صورت تحقق مسیر گردشگری بی نظیری در این استان ایجاد می شود.
وی با اشاره به حجم انبوه گردشگران مراغه در ماه محرم نیز گفت: عزاداری های امام حسین (ع) در این شهر تاریخی و فرهنگی هرساله پذیرای گردشگرانی از شهرهای مختلف کشور بوده و هماهنگی برای برقراری امنیت و تسهیل تردد در دهه نخست ماه محرم در شهر مراغه به عمل آمده است.
سرهنگ رضا اصلانی فر، فرمانده نیروی انتظامی مراغه نیزبا اشاره به اجرای طرح های اجتماعی پلیس در مراغه افزود: در روزهای اخیر طرح جمع آوری معتادان انگشت نما و توزیع کنندگان مواد مخدر در این شهرستان با دستگیری 133 نفر اجرا شد و طرح تامین امنیت داخل شهری به ویژه در ایام محرم و سوگواری حسینی در حال اجراست.
این شهر تاریخی از انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری در سال 2018 میلای نیز بی بهره نیست و به گفته مرتضی آبدار، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ستی و گردشگری آذربایجان شرقی چند محور گردشگری در جهت بهره مندی هر چه بیشتر شهرستان ها از تبریز 2018 در نظر گرفته شده است که از این میان می توان به محور اول تبریز- مراغه و جنوب استان اشاره کرد.
به گزارش ایرنا توسعه گردشگری مراغه که در طول سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی هیچگاه به اندازه چند سال اخیر مورد توجه مردم و مسئولان قرار نگرفته است، تنها بخشی از نتایج احیا سازمان مدیریت و برنامه ریزی و در نهایت تدوین سندی با عنوان سند تدبیر و توسعه آذربایجان شرقی در دولت تدبیر و امید است.
گزارش از: علیرضا فولادی** انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
3072/518
کد N1451113

وبگردی