آفتاب

مخاطبان سرمایه اصلی جشنواره تئاتر خیابانی هستند/ تئاتر خیابانی کشور نیازمند پوست اندازی و تغییرات ساختاری است

مخاطبان سرمایه اصلی جشنواره تئاتر خیابانی هستند/ تئاتر خیابانی کشور نیازمند پوست اندازی و تغییرات ساختاری است

سنندج- ایرنا- مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:مخاطبان سرمایه اصلی جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان هستند و آینده این جشنواره باید توسط مخاطبان آن ترسیم شود.

مهدی شفیعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال استقبال مردم و مخاطبان جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان از سال های قبل بسیار بیشتر بوده و این امر نشان دهنده رضایت مندی عمومی از این جشنواره است.
وی اضافه کرد: در اجراهای انجام شده تاکنون استقبال مردم بسیار خوب بوده و با توجه بافت جمعیتی و کمیت و کیفیت آثار این جشنواره حضور مخاطبان رضایت بخش است.
شفیعی افزود: تئاتر خیابانی چون اجرای عمومی ندارد و تنها با حضور و مشارکت مخاطبان اجرا می شود، مردم می توانند نقش بسیار مهمی در آن ایفا کنند.
او اظهار کرد: تئاتر خیابانی کشور نیازمند پوست اندازی و تغییرات ساختاری بوده و باید خود را سلیقه مخاطبان خود وفق دهد.
شفیعی گفت: با همکاری انجمن های نمایشی دوره های آموزشی برای هنرمندان تئاتر خیابانی در سطح کشور برنامه ریزی شده و این دوره های آموزشی می تواند در ارتقائ سطح کیفیت تئاتر خیابانی کشور موثر باشد.
***دولت از عدم تمرکز جشنواره ها در پایتخت حمایت می کند
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت تدبیر و امید از عدم تمرکز برگزاری جشنواره ها در تهران حمایت می کند و برای این منظور مدیریت جشنواره های خارج از تهران را در اختیار استان ها قرار داده است.
مهدی شفیعی افزود: اجرای جشنواره ها در استان های مختلف تنها تغییر در محل جغرافیایی جشنواره نیست بلکه تمامی کارهای مربوط به جشنواره باید توسط برگزار کنندگان انجام می شود.
وی اضافه کرد: در جشنواره بین المللی مریوان نیز این مدیریت در اختیار مسئولان استانی قرار گرفت و ضمن تخصیص اعتبارات کشوری، از همکاری مسئولان بومی نیز استفاده شده است.
وی اظهار کرد: با توجه به راه اندازی دبیرخانه دایمی جشنواره بین المللی مریوان این دبیرخانه می تواند پس از پایان هر جشنواره برای جشنواره بعدی خود را آماده سازد.
شفیعی گفت: لازم است دبیرخانه جشنواره با هنرمندان مختلف استان تبادل نظر کنند و بر اساس سلیقه و ذایقه مخاطبان خود و نیازهای جامعه سفارش تهیه تئاتر خیابانی را به هنرمندان مختلف بدهد.
وی با اشاره به تهیه پیش نویس آیین نامه اجرایی جشنواره مریوان اضافه کرد: این آیین نامه به گونه ای تنظم شده تا جشنواره بتواند در چهارچوب قوانین تداوم داشته باشد و بر اساس نیازهای مخاطبان تولید محتوی کند.
او اظهار کرد: بر اساس این آیین نامه اجرایی، بخش کودک و نوجوان این جشنواره نیز می تواند فعال شود و جشنواره مریوان با استفاده از این بخش زمینه آموزش مخاطبان را فراهم سازد.
*** 2.5 میلیارد ریال اعتبار برای جشنواره بین المللی مریوان اختصاص یافته است
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه خاصی به بخش فرهنگی کردستان دارد و سهم اعتبارات وزارتخانه برای این جشنواره هر سال اختصاص می یابد و با توجه به شرایط افزایش پیدا می کند.
مهدی شفیعی افزود: بخشی از هزینه های جشنواره نیز از منابع داخلی استان تامین می شود و برای کاستن از نگرانی های تحقق اعتبارات این بخش باید ردیف بودجه خاصی به این امر اختصاص پیدا کند.
وی در خصوص اجرای عمومی تئاتر خیابانی در کشور گفت: خواستگاه اصلی تئاتر خیابانی مردم هستند و باید نگرش ها به سوی اجرای عمومی این تئاتر سوق داده شود.
او اضافه کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت جدی به دنبال ایجاد این ظرفیت بوده و باید آثار تئاتر خیابانی کشور به سمت کیفیت گرایی و ارتقا هنری آثار هدایت شود تا مردم تمایلی برای اجرای عمومی آنها داشته باشند.
یازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان به مدت پنج روز از چهارم تا هشتم مهرماه در این شهر در حال برگزاری است.
در این جشنواره 270 هنرمند در قالب 28 گروه تئاتر از استان های مختلف کشور و سه گروه هنری خارجی حضور دارند.
3020/1904
**خبرنگار: عبدالله رحمانی
** اننتشار دهنده: مسعود احمدی
کد N1451067

وبگردی