آفتاب

نماینده مجلس:بازاریابی محصولات از مشکلات اصلی بخش کشاورزی است

نماینده مجلس:بازاریابی محصولات از مشکلات اصلی بخش کشاورزی است

ارومیه - ایرنا - رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: بازاریابی محصولات از مشکلات اصلی بخش کشاورزی است و در صورتی که 115 میلیون تن محصولات تولیدی کشاورزی به خوبی بازاریابی و مدیریت نشود، برای این بخش مشکل آفرین خواهد بود.

به گزارش ایرنا، علی محمد شاعری شامگاه چهارشنبه در جلسه مشترک اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با مدیران و تشکلهای بخش کشاورزی و مسئولان آذربایجان غربی افزود: باید کشاورزی را صادرات محور کرده و همه اهدافمان را در این راستا تنظیم کنیم.
وی اضافه کرد: مشکلات زیست محیطی و یا کشاورزی در آذربایجان غربی مشکل یک بخش و یا یک دستگاه نبوده و همه مردم و نمایندگان و دستگاههای دولتی باید در کنار یکدیگر نسبت به حل این مشکل اقدام کنند.
وی بیان کرد: نگاه کمیسیون کشاورزی به مسائل در راستای حمایت جدی از کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست بوده و هیچ رتبه بندی در این موارد انجام نمی شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید بخشی نگری جای خود را به یک نگاه جامع بدهد و همه با جامع نگری و یک همکاری به هدف برسیم.
وی افزود: کشاورز هم اکنون وظیفه خود را در بخش تولید انجام داده ولی بازار افسار گسیخته است و ستاد تنظیم بازار باید در راستای نظم دهی به بازار و حل مشکلات حرکت کند.
عباس کشاورز مدیر زراعت وزارت جهاد کشاورزی نیز در این جلسه گفت: کشاورزی کشور چالش های جدی دارد و پایین بودن بهره وری مهمترین چالش پیش روی بخش کشاورزی است.
وی بیان کرد: پایین بودن بهره وری میزان آب و سرمایه و بالا بودن هزینه های تمام شده برای کشاورزان از دیگر مشکلات این بخش است و نمی توان با این اوضاع درآمد خوبی را برای کشاورزان متصور بود.
وی گفت: بنای توسعه بر خودجوش بودن و ایجاد پس انداز در کشاورزان است و اگر این اتفاق بیفتد، زمینه سرمایه گذاری، کاهش هزینه و بهره وری فراهم می شود.
کشاورز اظهار کرد: کشاورزی کشور مانند سایر نقاط جهان نیازمند سرمایه، تکنولوژی آسان و نیروی انسانی ماهر است و باید تلاش شود تا این سه عنصر برای بخش تولید فراهم شود.
مدیر زراعت وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: آب کشور نیز با چالش مهمی روبه روست و باید به کمک دولت و مجلس برای این موضوع نیز چاره اندیشی شود.
وی گفت: تولید 14 میلیون تن گندم در کشور موفقیتی بود که با کاهش یک میلیون هکتاری زمین به دست آمده است و ارتقای مدیریت آب و ساماندهی استفاده از آن می تواند بسیار حایز اهمیت باشد.
وی گفت: نیازمند بازارهای صادراتی بلند مدت تثبیت شده هستیم و صادرات ما در شان کشاورزان نیست به طوری که یک دلال برای کشاورزان کل کشور در یک مرز تصمیم می گیرد و این صحیح نیست.
وی با بیان اینکه آذربایجان غربی در حاشیه مرز بوده و دسترسی خوبی به بازارهای خارجی دارد، گفت: صادرات شکر از این استان می تواند انجام شود و این استان از این ظرفیت برخوردار است.
این جلسه مشترک با هدف بررسی مسائل و چالشهای بخش کشاورزی آذربایجان غربی و نیز بازدی از توانمندی های این استان در این بخش به مدت دو روز تداوم دارد.
براساس اعلام مسوولان جهادکشاورزی آذربایجان غربی اعضای کمسیون کشاورزی اب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه به بازدید از صنایع کشاورزی استان در شهرهای مختلف استان می پردازند.
بازدید از عملیات مقابله با کانونهای ریزگرد در دریاچه ارومیه، بازدید از شبکه آبیاری تحت فشار تجمیعی اراضی در ارومیه، بازدید از باغات انگور دیم دشت در ارومیه نیز جزء برنامه های این کمیسیون است.
همچنین بازدید از پروژه انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه، بازدید از زنجیره گوشت مرغ در مهاباد، جلسه با تشکل های بخش کشاورزی و بازدید از یک نمونه باغ سیب از سایر برنامه های کمیسیون کشاورزی مجلس در سفر دو روزه خود به آذربایجان غربی است.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت است که 800 هزار هکتار این اراضی زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی قرار دارد.
در این اراضی زیر کشت 230 هزار نفر بهره برداری مشغول هستند.
آذربایجان غربی در تولید محصولاتی چون سیب و انگور و چغندر قند جزء استان های برتر کشور بوده و سالانه با تولید 6 میلیون تن از محصولات کشاورزی استانی تاثیر گذار در اقتصاد کشاورزی کشور است.
7125/1042**خبرنگار: طاهره نوید آرین**منتشر کننده: فاطمه نوری جهانگرد
کد N1450989

وبگردی