آفتاب

رشد 2 برابری صادرات صنایع دستی کشور در دولت یازدهم

رشد 2 برابری صادرات صنایع دستی کشور در دولت یازدهم

شهرکرد - ایرنا - معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از افزایش 2 برابری صادرات صنایع دستی کشور در دولت یازدهم خبر داد.

بهمن نامور مطلق روز پنجشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا در شهرکرد افزود: صادرات صنایع دستی قبل از دولت یازدهم کمتر از 100 میلیون دلار در سال بود که در این دولت به 200 میلیون دلار افزایش یافته است.
به گفته وی، بیشتر صادرات کالای صنایع دستی ایران به صورت چمدانی انجام می شود.
وی تصریح کرد: این در حالی است که در دنیا فرش یا صنایع مرتبط با طلا یا سنگ های قیمتی به عنوان کالای صنایع دستی صادر، اما صادرات در ایران به نام سازمان های صنایع، معادن و تجارت استان ها انجام می شود.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ایران دارای متنوع ترین صنایع دستی جهان است که براساس سر رشته دارای 14 رشته، میان رشته ها 20 رشته و براساس زیر رشته ها 300 رشته صنایع دستی دارد.
وی در خصوص احیای صنایع دستی منسوخ شده در ایران گفت: صنایع دستی مانند موجود زنده زایش دارد، چرا که برخی از رشته های جدید در جامعه متولد می شود و برخی از این رشته ها نیز از یادها خواهد رفت.
نامور مطلق تاکید کرد: تمام تلاش این سازمان این است که رشته های صنایع دستی پابرجا بماند.
وی درباره مهر اصالت یونسکو بر روی صنایع دستی ایران نیز گفت: دوره مهر اصالت یونسکو به پایان رسیده است و شورای صنایع دستی جهان مستقل شد که ایران در این راستا 10 محصول صنایع دستی خود را در جهان عنوان دار کرد.
به گفته وی، ایران پس از هند و چین سومین کشور جهان در کسب امتیاز برای کالاهای برتر صنایع دستی شناخته شده است.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: ایران در بخش شهرهای برتر در تولید صنایع دستی پس از چین دومین کشور جهان است.
به گفته وی این درحالی است که در کشوری مانند چین 400 میلیون نفر در بخش تولید صنایع دستی فعالیت می کنند که این رقم چندین برابر فعالان صنایع دستی ایران است.
نامور مطلق، درباره به روز رسانی تولیدات صنایع دستی ایران براساس ذائقه مخاطبان تاکید کرد: بازاریابی وظیفه بخش خصوصی است اما این سازمان از این عمل حمایت می کند و امسال بیشترین اعتبار را برای طراحی صنایع دستی اختصاص داده است.
به گفته وی، امسال در همه استان های کشور مسابقات طراحی صنایع دستی برگزار می شود که این مسابقه در چهارمحال و بختیاری طراحی نمد است.
وی درباره کپی برداری چینی ها از صنایع دستی ایران و روانه کردن آن به نام صنایع دستی چینی افزود: این ممکن است افتاده باشد ولی باید ایران، صنایع دستی خود را در بالاترین کیفیت تولید کند تا قابل کپی برداری نباشد و قیمت ها را کاهش دهد تا بازار را در اختیار بگیرد.
نامور مطلق گفت: البته سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیگیر مساله حقوقی کپی برداری از صنایع دستی ایران خواهد بود ولی نباید دست روی دست گذاشت و از کیفیت آثار غفلت نمود.
وی درباره ایجاد خوشه های صنعتی در حوزه صنایع دستی نیز گفت: این خوشه ها باید از سوی بخش خصوصی راه اندازی شود و این سازمان تسهیل گر راه اندازی این خوشه ها از سوی بخش خصوصی است.
وی افزود: در این زمینه ایجاد چند خوشه صنعتی در حوزه صنایع دستی در حال انجام است و بخشی از آن با همکاری سازمان جهانی صنایع دستی ایجاد می شود.
به گزارش ایرنا، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای شرکت در جلسه نقد 2 کتاب «ز تار محنت و پود محبت» نوشته فرانک کبیری دهکردی و «نشانه شناسی فیلم های مستند دفاع مقدس» نوشته بهمن نامور مطلق به شهرکرد سفر کرد.
یازدهمین نمایشگاه استانی کتاب ناشران ایران از چهارم تا نهم مهرماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی شهرکرد برپا شده است.
خبرنگار: محمود رئیسی**انتشاردهنده: جهانبخش صفری دهکردی
2097/6021
کد N1450979

وبگردی