آفتاب
ابتکار تاکید کرد:

ضرورت بازنگری در مدیریت منابع آبی بخش کشاورزی

ضرورت بازنگری در مدیریت منابع آبی بخش کشاورزی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه آینده ایران به آب و چگونگی حل و فصل چالش های کنونی در این حوزه گره خورده است گفت: بازنگری در مدیریت منابع آبی بخش کشاورزی ضروری است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اختتامیه دوازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران با اشاره به اهتمام ویژه رئیس جمهوری و مجموعه دولت یازدهم به مباحث مربوط به آب، گفت: آب و محیط زیست از جمله اولویت‌های اصلی دولت در برنامه ششم توسعه است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه دولت یازدهم توجه ویژه ای به دو موضع آب و محیط زیست دارد، اظهار کرد: احیای شورای عالی آب پس از سال ها تعطیلی یا برگزاری جلسات محدود، نشانه توجه دولت یازدهم به این حوزه است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: اگرچه در حال حاضر شورای عالی آب به ساز و کاری فعال در حوزه سیاست گذاری و برنامه‌ریزی آب کشور تبدیل شده‌است اما هنوز در این مسیر، راه طولانی در پیش داریم.

وی ضمن یادآوری نقش و جایگاه کلیدی آب برای ایران، گفت: به دلیل همین اهمیت، محیط زیست و آب به دو اولویت اصلی دولت در برنامه ششم توسعه تبدیل شد.

ابتکار ادامه داد: دولت یازدهم می خواهد با استفاده از ظرفیت های موجود در حوزه فن‌آوری به ویژه فن آوری های نوین و دانش بنیان، همچنین با بهره گیری از نگاه اقتصادی نوین در عین توجه به رویکردهای زیست محیطی، مسئله آب را نیز مدیریت کند.

معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر این موضوع که آینده ایران به آب و چگونگی حل و فصل چالش های کنونی در این حوزه گره خورده است، تصریح کرد: این موضوع نیازمند توجهی ویژه در ابعاد مختلف و سیاست های ملی است.

تصفیه فاضلاب و پساب مانع از آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی می شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به غفلت طولانی مدت از اجرای پروژه‌های تصفیه پساب و فاضلاب داشت و اظهار کرد: بازچرخانی آب در بسیاری از کشورهای جهان پیشرفت بسیار چشم گیری داشته و توجه جدی این مقوله برای بخش زیادی از شهرهای ایران حیاتی است.

وی ادامه داد: باید از طریق تصفیه فاضلاب و پساب و با استفاده از فن‌آوری روز دنیا و مدیریت بهینه منابع آب که در این نمایشگاه به آن توجه شده از آلودگی منابع آب زیرزمینی و سطحی جلوگیری کنیم.

ابتکار گفت: از دیگر اقدامات مهم دولت تدبیر و امید در حوزه آب، باید به توجه ویژه، برنامه و اقدام برای احیاء رودخانه های کشور پس از سال ها غفلت اشاره کرد.

نقش مهم رودخانه ها در چرخه هیدرولوژیکی کشور

معاون رئیس جمهور رودخانه ها را شریان‌های حیاتی دانست که علاوه بر ایجاد مسیر و کانالی برای انتقال آب، نقشی مهم در چرخه هیدرولوژیکی کشور دارند و به طور نمونه زیستگاه و اکوسیستم حیاتی برای جانداران تشکیل دادند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: به طور نمونه اقدامات بسیار موثری برای احیای رودخانه کشف رود در حاشیه مشهد یا رودخانه کارون در خوزستان در قالب تشکیل کارگروه حفاظت کیفی این رودخانه و اجرای طرح‌های متعدد تصفیه پساب صنعتی و بیمارستانی انجام شده است.

ابتکار اشاره ای هم به وضعیت نامناسب بسیاری از رودخانه‌های کشور به دلیل تخلیه فاضلاب داشت و خاطرنشان کرد: باید با برنامه‌ریزی و سیاست گذاری درست و همچنین مشارکت بخش خصوصی این مشکلات را مرتفع کنیم.

وی احیای دریاچه ارومیه را یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم دانست و افزود: گام‌های مثبتی برای تصفیه و بازچرخانی فاضلاب در حوضه آبریز ارومیه انجام شده و این اقدامات سبب شده تراز دریاچه تثبیت شود به گونه ای که با وجود آنکه در فصل پاییز قرار داریم، تراز دریاچه نسبت به مدت مشابه سال قبل بالاتر است.

ضرورت اصلاح و بازنگری در مدیریت منابع آبی بخش کشاورزی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر استفاده از توان روز دنیا در صنعت آب تاکید کرد و افزود: استفاده از تکنولوژی نوین برای اصلاح روش‌های آبیاری در بخش کشاورزی، هوشمندسازی پمپ‌های آب، کنترل برداشت از منابع آب زیرزمینی و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز برای شرایط امروز ایران ضروری است.

وی همچنین با اشاره به نگاه جهانی به مقوله آب، ابراز امیدواری کرد: بحث‌های اقتصادی و مدیریت منابع آب در کشور به گونه‌ای پیش برود که توسعه پایدار و همه جانبه را برای کشور خود تامین کنیم.

ابتکار از عملکرد وزارت نیرو در تغییر سیاست‌ها و اجرای طرح‌های در راستای مدیریت بهینه، حفاظت بیشتر و بهره‌برداری پایدار از منابع آب کشور نیز تقدیر کرد.

کد N1450930

وبگردی