آفتاب
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی:

نگاه سنتی به سواد آموزی باید به سمت ایجاد سرمایه روانشناختی برود

نگاه سنتی به سواد آموزی باید به سمت ایجاد سرمایه روانشناختی برود

بجنورد -ایرنا - معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور گفت: نگاه سنتی مبتنی بر یاددادن خواندن و نوشتن باید به سمت محتوای متونی که سرشار از احساس امید ، انتقال روحیه خوشبینی و احساس خود کارآمدی و تاب آوری باشد برود و در واقع رویکرد روانشناختی مد نظر باشد.

به گزارش ایرنا؛ علی باقرزاده چهارشنبه شب در جمع فرهنگیان و ستاد پشتیبانی سواد آموزی خراسان شمالی اظهارکرد: امروز تولید امید،خوشبینی، باور به خود کارآمدی و افزایش ضریب تاب آوری که از مولفه های سرمایه رواشناختی هستند باید در برنامه درسی سواد آموزی دیده شود .
وی افزود: یکی از وظایف گروه پشتیبانی و بهبود کیفیت و برنامه ریزی سود آموزی این است که باید نگاه سنتی که مبتنی بر آموزش خواندن و نوشتن صرف به سمت محتوای متونی که سرشار از احساس امید ،انتقال روحیه خوشبینی و احساس خود کارآمدی و تاب آوری باشد هدایت کند .
باقرزاده بااشاره به لزوم بهره گیری از چهار سرمایه فیزیکی، انسانی،اجتماعی و روانشناختی برای توسعه هر کشور گفت: سرمایه روان شناختی با چهار ویژگی و مولفه امید ،خوشبینی ،خودکارآمدی و تاب آوری اگر در انسان جمع باشند اثر فزاینده و تصاعدی بر سایر عناصر توسعه دارد .
وی ادامه داد: مولفه امید ابزاری برای هدفمندی ومعناداری زندگی مردم مبتنی بر عزم درونی و یک رخداد بیرونی است و امروز در ادبیات سیاسی کشور ما و دیگر کشورها جای خود را باز کرده است، این مولفه به انتخاب هدف بالاتر ، برنامه ریزی برای آن هدف و پشتکار و پی گیری تا رسیدن به نتیجه استوار است .
باقرزاده افزود: مولفه خوشبینی باور احتمال رخدادهای خوب بیشتر از رخدادهای بد است و البته خوشبینی از جنس خوش باوری و خیالپردازی نیست بلکه پیامد خوشبینی انتخاب هدف های بالاتر و پیچیده ترو انتخاب افق جهانی و پیمانه بزرگتر برای برنامه ریزی است .
وی گفت: سومین مولفه خود کارآمدی یعنی باور به توانمندی و ظرفیت های درونی خود برای رسیدن به موفقیت است و عنصر تاب آوری که مسئله بسیار مهمی است که اثر ان در اقتصاد، سیاست و فرهنگ ،آموزش و مناسبات اجتماعی کاملا مشهود است.
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی اظهار کرد: یکی از ویژگی های سرمایه روانشناختی تولید و باز تولید این سرمایه است .
باقرزاده افزود: وجود این سرمایه روانشناختی اعتماد به نفس را افزایش می دهد، پرخاشگری و مصرف داروهای روانگردان و مواد مخدر را کاهش می دهد و اضطراب را کنترل می کند.
باقرزاده افزود: آموزش باید برای افرادی که در شرایط سخت هستند به صورت ویژه پیگیری شود و یکی ازاین گروها افراد کم سواد و بی سواد جامعه هستند .
***معیار فعالیت های سواد آموزی در آینده مبتنی بر تولید و باز تولید سرمایه روان شناختی است
رئیس سازمان نهضت سواد آوزی کشور خاطر نشان کرد : معنای سواد در عصر جدید را باید از خواندن و نوشتن صرف که هدف بود به سمت هر آنچه که به زیستن و تجربه زندگی بهتر است تغییر دهیم و به سوی یادگیری مهارت ها و قابلیت های برای بهتر زیستن برود .
وی افزود: معیار ارزیابی آینده فعالیت های سواد آموزی بر مبنای مشارکت دستگاه های اجرایی مبتنی بر تولید و باز تولید سرمایه روان شناختی است .
وی با اشاره به برلزوم سرمایه گذاری درآموزش گفت : یک واحد سرمایه گذاری در آموزش ابتدایی 11درصد برگشت سرمایه دارد .
باقرزاده با تقدیر از تلاش های انجام شده در حوزه سواد آموزی خراسان شمالی و کسب رتبه عالی در بین استان ها کشور، بر حمایت بیشتر از سواد آموزی در استان تاکید کرد .
شبد* 1528 *7189 /1744/3404** خبرنگار: بتول صارمی** انتشاردهنده: محسن اسماعیلی
کد N1450881

وبگردی