آفتاب

فیلم/ رونمایی از اسکلت ۷۵۰۰ساله کشف‌شده در تپه سرسختی شازند

فیلم/ رونمایی از اسکلت ۷۵۰۰ساله کشف‌شده در تپه سرسختی شازند

اراک- موزه تاریخی چهارفصل اراک میزبان مرد متعلق به عصر نوسنگی شد و اسکلت هفت هزار و ۵۰۰ ساله کشف شده طی کاوش های تپه باستانی سرسختی شازند، در این موزه جای گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، کشف این اسکلت اتفاق منحصر به فرد و نقطه عطفی در تاریخ استان مرکزی است چرا که با کشف این بقایای تاریخی، پشینیه زندگی و تمدن در این منطقه بیش از چهار هزار سال افزایش یافت و تاریخ آن به هفت هزار و ۵۰۰ سال رسید.

در کنار این اسکلت، اشیایی کشف شده که مربوط به این جسد بوده و بر مبنای روش خاک سپاری آن زمان، جسد به صورت چمباتمه ای به خاک سپرده شده است.

تپه باستانی سرسختی در جوار روستای سرسختی شازند، در ۵۰ کیلومتری اراک و حاشیه شرقی زاگرس مرکزی واقع و در آن لایه‌هایی از دوران پیش از تاریخ، دوره تاریخی و اسلامی مشاهده شده است.

 آثار کهن کشف شده در این تپه باستانی شامل سفالینه‌ها، اسکلت، ابزار سنگی، ابزارهای استخوانی و بقایای معماری مربوط به عصر مس‌سنگی و عصر مفرغ است.

گفتنی است عناصر موجود در خاک این تپه تاریخی، مهم ترین دلیل سالم ماندن این اسکلت بوده و میزان کم آهک و اسید و بالا بودن نمک خاک، موجب حفظ اسکلت باستانی شده است.

کد N1450750

وبگردی