آفتاب

پیش بینی برداشت افزون بر 14 هزار تن محصول زرشک در خراسان جنوبی

پیش بینی برداشت افزون بر 14 هزار تن محصول زرشک در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی پیش بینی کرد که امسال 14 هزار و 260 تن محصول زرشک از 12 هزار و 830 هکتارباغ های بارور این گیاه در استان برداشت شود.

هاشم ولی پور مطلق روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، ارزش محصول زرشک تولیدی استان را یک هزار و 507 میلیارد ریال ذکر کرد.
وی بیان کرد: به دلیل افزایش دمای هوا در تابستان، وقوع تگرگ و سرمازدگی، برداشت محصول زرشک نسبت به سال گذشته 10 تا 15 درصد کاهش خواهد داشت.
به گفته وی برداشت محصول زرشک از مهر ماه شروع شده و تا پایان آذر ماه ادامه دارد، شهرستان های قاینات، زیرکوه، درمیان و بیرجند تولیدکنندگان عمده این محصول هستند.
وی عنوان کرد: سطح زیر کشت باغ های زرشک استان 14 هزار و 780 هکتار است که امسال 12 هزار و 830 هکتار آن بارور است.
در سال زراعی گذشته از 14 هزار و 228 هکتار باغ های بارور استان 16 هزار و 500 تن محصول زرشک به ارزش یکهزار و 567 میلیارد ریال توسط 30هزار بهره بردار برداشت شد.
ایران در عرصه تجارت جهانی بزرگترین تولید کننده زرشک و خراسان جنوبی تولید کننده عمده این محصول است، این استان نه تنها از نظر تولید بلکه به لحاظ خرید و فروش انواع زرشک پفکی در صدر قرار دارد.
زرشک یکی از مهمترین گیاهان غذایی و دارویی ایران است که خراسان جنوبی تولید 98 درصد زرشک کشور را در اختیار دارد.
یکی از مشکلات زرشکاران خراسان جنوبی نداشتن بارگاه بهداشتی برای خشک کردن این محصول است، هم اکنون زرشکاران محصول خود را به صورت سنتی در خرمن خشک می کنند، با توجه به همزمان شدن فصل برداشت با ریزش نزولات جوی، خسارت زیادی به کشاورزان وارد می شود.
سال گذشته بزرگترین کارخانه کنسانتره و فرآوری زرشک کشور که سال 1389 در شهرک صنعتی شهر قاین به بهره برداری رسید، به دلیل کمبود نقدینگی در فصل برداشت حاضر به خرید دست رنج کشاورزان خراسان جنوبی نشد، امید است این واحد در سال جاری با خرید محصول باغداران تا حدودی دغدغه آنان را کم کند.
دانه های زرشک قرمز رنگ، بیضوی شکل و تقربیا ترش مزه است.
به گفته کارشناسان تغذیه و بهداشت، آب زرشک پایین آورنده فشارخون، کوچک کننده شکم، تقویت قلب، بازکننده رگها، نابود کننده سنگ کلیه و مثانه، ضد قند، تسکین دهنده روح، روان و اعصاب است.
* 7556 ** 2047 ** خبرنگار- حکیمه مصطفایی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*
کد N1450531

وبگردی