آفتاب
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

سرمایه گذاری در حوزه ژنتیک از اولویت های نظام سلامت است

سرمایه گذاری در حوزه ژنتیک از اولویت های نظام سلامت است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سرمایه گذاری در حوزه ژنتیک را از اولویت های نظام سلامت عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر علی اصغر پیوندی روز سه شنبه در مراسم افتتاح مرکز جامع خدمات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در بیمارستان آیت الله طالقانی، اظهار داشت: رشد فزاینده دانش و فناوری های پیشرفته در حوزه ژنتیک پزشکی و تاثیر چشمگیر آن در پیشگیری و تشخیص بیماری‌ها، نیاز روزافزون جامعه به استفاده از خدمات ژنتیک را سبب شده است.

وی افزود: با دراختیارداشتن این علم، تشخیص بیماری های ناشناخته  و پیشگیری از بیماری های لاعلاج  و تشخیص ها و درمان های دقیق تر و سریع تر با رویکرد های نوین سلولی و مولکولی به صورت فزآینده ای امکان پذیر می شوند.

پیوندی با ذکر این مطالب که بازار جهانی تولید و استفاده از تکنولوژی NGS در سال ۲۰۱۴ به عددی بالغ بر ۲.۸ میلیارد دلار رسیده است، پیش بینی کرد که در سال ۲۰۲۲ این عدد به ۱۳.۵ میلیارد دلار نیز برسد.

وی گفت: امروز خدمات ژنتیک و پزشکی مولکولی در تمام تخصص های پزشکی کاربرد گسترده ای دارد و تکنولوژی های پیشرفته ژنتیک در حوزه های تشخیص بالینی، تشخیص قبل از تولد و پزشکی شخص محور کاربرد دارند. بسیاری از بیماری ها که تا کنون قابل تشخیص نبوده اند از جمله بسیاری از انواع عقب ماندگی های ذهنی و اختلالات تکاملی امروز امکان تشخیص دقیق ژنتیکی دارند تا از تولد کودکان بیمار در نسل بعد جلوگیری شود.

پیوندی ادامه داد: دورانی که کاربرد ژنتیک منحصر به تعداد محدودی از بیماری‌ها بوده سپری شده است و امروزه همه تخصص های پزشکی مستقیم یا غیر مستقیم به خدمات ژنتیک و پزشکی مولکولی نیاز پیدا می کنند.

وی افزود: کیفیت طبابت با بهره گیری از خدمات مذکورارتقای چشمگیری می یابد و هم میهنان ما حق دارند از بهترین خدمات ممکن بهره مند شوند.

پیوندی گفت: بر اساس آمار سازمان بهزیستی سالانه بیش از ۲۰ هزار کودک معلول ناشی از اختلال ژنتیکی به علت عدم وجود تشخیص ژنتیکی در خانواده و نیز عدم مراقبت ها در دوران بارداری به دنیا می آیند و گسترش مراکز دانشگاهی تشخیصی ژنتیک می تواند در در کاهش آمار کودکان به دنیا آمده با بیماری ژنتیک کمک کند.

وی اظهار داشت: بر اساس برآوردهای اولیه ماهانه در کشور ما بیش از ۱۰۰۰ مورد درخواست برای NGS به عنوان یکی از پرکاربردترین و دقیق ترین تکنولوژی های نوین تشخیصی وجود دارد که گردش مالی آن حدود ۸۰۰ هزار تا ۱.۲ میلیون دلار در ماه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان این موضوع که سرمایه گذاری در حوزه ژنتیک از اولویت های نظام سلامت است خاطرنشان کرد: هرچند خدمات ژنتیک نسبتا پر هزینه است اما از هزینه های بسیار بالاتری پیشگیری می کند بنابراین با توجه به این مهم در بخش خصوصی و ضرورت تامین خدمات با کیفیت مطلوب، ارایه خدمات در دانشگاه های علوم پزشکی شدیدا احساس می شود.

وی افزود: در راستای طرح تحول نظام سلامت، به منظور مدیریت بهینه منابع، تکمیل زنجیره ارجاع خدمات پاراکلینیک و پرهیز از ارجاع بیماران به خارج دانشگاه مرکز جامع خدمات ژنتیک با بهره گیری و سازماندهی مجدد و توسعه منابع موجود، تنظیم مناسبات مالی و رفع موانع قانونی برای فعال سازی ظرفیت های معطل مانده، راه اندازی شد تا  با حمایت مادی و معنوی دانشگاه در کوتاه ترین زمان ممکن خدمات مطلوب و اطمینان بخش به بیماران مطابق استانداردهای خدمات تشخیصی توسعه و سامان یابد.

پیوندی در ادامه تاکید کرد: لازم است مطابق دستورالعمل های طرح تحول نظام سلامت به منظور صرفه جویی در هزینه ها و حفظ حقوق بیماران، کلیه مراکز تشخیصی و درمانی تابعه دانشگاه در خصوص خدمات قابل ارایه درمرکز جامع خدمات ژنتیک، بیماران را به مرکز مذکور ارجاع داده و از ارجاع بیماران به خارج از دانشگاه خودداری شود. همچنین انتظار می رود تمام نیروهای متخصص دانشگاه در زمینه ژنتیک در توسعه خدمات این مرکز مشارکت فعال کنند.

وی، از خدمات تمامی افرادی که در راستای راه اندازی مرکزجامع خدمات ژنتیک تلاش کردند، قدردانی کرد.

کد N1449479

وبگردی