آفتاب

با ایجاد «کمربند ارتباطات» ایران و چین روابط فرهنگی گسترده‌تر می‌شود

با ایجاد «کمربند ارتباطات» ایران و چین روابط فرهنگی گسترده‌تر می‌شود

آیین گشایش نمایشگاه هنرمندان چینی در گالری‌های لرزاده و فرشچیان موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.

به گزارش ایلنا، نمایشگاه آثار نقاشی «علی لیگون» همراه فرزندش «سعید لی چوان ای» هنرمندان مسلمان چینی، پنجم مهر گشایش یافت. در آیین گشایش این نمایشگاه اکرم پوراکی مدیرکل امور بین‌الملل فرهنگستان هنر و سرپرست موسسه فرهنگی هنری صبا، مهرداد رخشنده معاون اداره کل آسیا و اقیانوسیه وزارت فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دو شیاو چین رایزن فرهنگی چین، نسرین دستان عضو هیات علمی پژوهشکده هنر، الهام سادات میرزانیا عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و جمعی از دانشجویان و علاقمندان حضور داشتند.

در این مراسم اکرم پوراکی  مدیرکل امور بین الملل فرهنگستان هنر و سرپرست موسسه فرهنگی هنری صبا  گفت: فرهنگستان هنر و موسسه فرهنگی - هنری صبا علاقمند و امیدوار است که بتواند برنامه‌هایی از این دست را با همکاری سفارت چین که همیشه در خط مقدم در این روابط بوده است، ادامه دهد.

او درباره برگزاری این نمایشگاه اظهار کرد: قریب به یک سال برای برگزاری نمایشگاهی با حضور بسیاری از هنرمندان برجسته و مسلمان چینی تلاش کردیم و علاقمند بودیم آثار بسیاری از آن‌ها را در یک زمان به نمایش درآوریم که حاصل آن برگزاری نمایشگاهی از آثار نقاشی «علی لیگون» همراه فرزندش «سعید لی چوان ای» هنرمندان مسلمان چینی است که امروز شاهد آن هستیم. در این نمایشگاه ۵۶ اثر در دو گالری لرزاده و فرشچیان موسسه صبا به نمایش درآمده است.

مدیرکل امور بین‌الملل فرهنگستان هنر افزود: امیدوارم برنامه‌هایی از این دست با همکاری سفارت چین و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه یابد.

در ادامه «دو شیاو چین» رایزن فرهنگی چین، به ارتباطات ایران و چین از سال های دور پرداخت و بیان کرد: روابط ایران و چین ریشه تاریخی دارد که به دوهزار سال پیش برمی‌گردد. این ارتباطات از طریق جاده ابریشم بود که می‌توانید عناصر فرهنگی آن را در آثار این نقاشان ببینید.

او با اشاره به آثار این هنرمندان گفت: «جم کو» یکی از دریاداران چینی بود که از طریق دریا به ایران سفر می‌کرد و مبادلات کالاها را به انجام می‌رساند. «جام چی ین» هم بازرگانی بود که او را نخستین کسی می‌شناسند که از طریق جاده ابریشم، مبادلات کالا را انجام می‌‌داد و موجب گسترده شدن ارتباطات دو کشور شده است.

رایزن فرهنگی چین ادامه داد: امیدوارم طرح «کمربند ارتباطات» که از سوی رئیس جمهور این کشور مطرح شده، اجرایی و روابط ایران و چین، بخصوص در زمینه فرهنگی و هنری گسترده‌تر شود.

در ادامه این مراسم، مهرداد رخشنده معاون اداره کل آسیا و اقیانوسیه وزارت فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره شناخت فرهنگ دو کشور از یکدیگر گفت: متاسفانه نسل جوان چین شناخت صحیحی از ایران ندارند. بسیاری از کسانی که از چین به ایران سفر می‌کنند، دیدگاه‌شان کاملا نسبت به تصوراتی که از قبل از سفر داشتند تغییر می‌کند و انصافا هرگاه هنرمندان ایرانی در چین نمایشگاهی برگزار کردند، با استقبال خوبی مواجه شدند، زیرا علاقمندند که با فرهنگ و هنر ایران بیشتر آشنا شوند.

رخشنده اظهار کرد: خوشحال می‌شویم که میزبان هنرمندان چین در کشورمان باشیم و امیدوارم این ارتباطات و همکاری ها در دو کشور ایران و چین ادامه داشته باشد.

علی لیگون نیز با ابراز خرسندی از برگزاری نمایشگاه آثارش در ایران، ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه مدیون تلاش دانشگاه پکن و رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین است. قرار بود هنرمندان بزرگی در این نمایشگاه گرد هم آیند، اما چون گرفتار بودند، از من و پسرم دعوت شد تا آثارمان را به نمایش بگذاریم.

وی درباره حضور خود در ایران، گفت: ۲۵ سال پیش برای اولین بار به ایران سفر کردم و با همکاری دکتر نسرین دستان در نگارخانه هنر ایران، اولین مسلمان چینی بودم که توانستم آثارم را در ایران به نمایش بگذارم. پس از این بود که با حمایت‌هایی که از سوی سفارت ایران در چین شدم، این ارتباطات گسترده‌تر شد و امیدوارم طرح جاده کمربندی عنوان شده به گسترش این ارتباطات کمک کند.

این هنرمند مسلمان افزود: این نمایشگاه گزارشی است از ۲۰ سال کار من که در زمینه مینیاتور انجام داده‌ام که در دو بخش به نمایش درآمده است، یکی آثاری که کاملا نماینده فرهنگ و هنر غنی چین است و دیگر آثاری که از فرهنگ و هنر ایران گرفته شده است.

وی با اشاره به نمایشگاه آثارش در پکن گفت: سال گذشته دانشگاه پکن نمایشگاهی برگزار کرد که این آثار در آنجا به نمایش درآمد و با هنرمند ایرانی، بهمن شریفی که امروز نیز در اینجا حضور دارد، آشنا شدم. امیدوارم که این همکاری ها ادامه داشته باشد.

او در پایان، به تشریح تابلوهایی پرداخت که نشان از ارتباطات گسترده میان چین و ایران از گذشته‌های دور داشت.

نمایشگاه این هنرمندان چینی تا ۱۵ مهرماه در گالری های لرزاده و فرشچیان موسسه فرهنگی - هنری صبا ادامه دارد. علاقمندان می‌توانند هر روز به جز روزهای تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۱۸ به نشانی ورودی غربی: خیابان ولی عصر(عج)، خیابان طالقانی، خیابان شهید برادران مظفر، شماره ۱۲۵ و ورودی شرقی: خیابان ولی عصر(عج)، تقاطع خیابان طالقانی، شماره ۱۵۵۲ مراجعه کنند.

کد N1449424

وبگردی