آفتاب

نتیجه معکوس خواب کمتر از 9 ساعت دریادگیری دانش آموزان

نتیجه معکوس خواب کمتر از 9 ساعت دریادگیری دانش آموزان

تهران- ایرنا-روانپزشک و دانشیاردانشگاه تهران با اشاره به اینکه بی خوابی و بدغذایی به مغز آسیب می زند،گفت: خواب کمتر از 9 ساعت نتیجه معکوس در توانایی یادگیری دانش آموزان دارد.

دکتررضا رستمی روزسه شنبه در گفت وگو با خبرنگارعلمی ایرنا افزود: محققان به این نتیجه رسیده اند که خواب کافی شبانه با تسهیل ارتباطات عصبی- شیمیایی سلول های مغز، به تقویب حافظه و قدرت یادگیری کمک می کند.
وی بیان کرد:بر اساس تحقیقات در سن دانش آموزی که از12 تا 15 سالگی گفته می شود، خواب کمتر از 9 تا 10 ساعت نتیجه معکوس در توانایی یادگیری دارد، در دانش آموزان مقطع ابتدایی بالای 9 تا 10 ساعت خواب نیاز است.
رستمی اظهارکرد: کودکانی که اواخر مقطع ابتدایی و راهنمایی هستند نباید خواب آن ها کمتراز این میزان باشد، زیرا
استراحت کافی و درنتیجه شاداب بودن دانش آموزان، فراگیری بیشتری را در پی دارد.
وی گفت: وقتی کودکی مشکلاتی در مورد شنیدن جزئیات مباحث آموزشی یا تمرکز بر روی فعالیت های برنامه ریزی شده دارد یا در پاسخگویی به سوالات کند باشد، علت اصلی آن ها اغلب کمبود خواب است
رستمی با اشاره به اینکه بی خوابی و بدغذایی به مغز آسیب می زند،ادامه داد: خوابیدن ، بخش فعال و بسیار مهمی از زندگی انسان است و ما برای حفظ وتقویت قدرت یادگیری و حافظه به میزان کافی خواب در شبانه روز نیازمندیم.
وی یادآور شد: در کودکی نیز که تازه متولد شده، انتظار می رود که بالای 20 ساعت بخوابد، قطعا برای رشد مغز آن لازم است.
وی افزود: در کنارمیزان ساعات خواب، نظم خواب نیز خیلی مهم است و رعایت نکردن بهداشت خواب نیزجزء مواردی است که می تواند به مغز آسیب بزند.
رستمی گفت:بهداشت خواب یعنی اینکه، باید شرایط را در طول شب طوری فراهم کنیم که وقتی به رختخواب برای خواب رفتیم ، خوابمان ببرد، فیلم های هیجانی، خوردن مواد محرک مثل کاکائو، شکلات و قهوه همه می تواند تاثیر منفی بر روی خواب بگذارد.
علمی ** 9340**1440
خبرنگار: ** منیر ابراهیمی زاده ** انتشار دهنده: معصومه گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
کد N1449403

وبگردی