آفتاب
رییس سازمان ثبت احوال کشور:

جمعیت ایران تا پایان شهریور 95 به بیش از 80 میلیون نفر رسید

جمعیت ایران تا پایان شهریور 95 به بیش از 80 میلیون نفر رسید

سمنان- ایرنا- معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: بر اساس داده های جمعیتی موجود در این سازمان، جمعیت کشور در پایان شهریور 95 به تعداد 80 میلیون و 307 هزار نفر رسید.

به گزارش ایرنا، حمید درخشان نیا روز سه شنبه در حاشیه معرفی مدیر کل ثبت احوال استان سمنان، در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: جمعیت استان سمنان هم بر اساس این داده ها تا پایان شهریور امسال 663 هزار و 490 نفر بوده است.
درخشان نیا، با بیان اینکه هم اکنون نرخ رشد طبیعی جمعیت کشور بدون محاسبه مهاجرت 1.43 درصد است، اظهار کرد: این رقم در استان سمنان 1.1 درصد محاسبه می شود.
وی از ثبت 783 هزار و 230 واقعه ولادت در نیمه نخست سال 95 در کشور خبر داد و افزود: سهم استان سمنان از کل ولادت های ثبت شده در کشور پنج هزار و 438 مورد است.
درخشان نیا، گفت: میزان ولادت ثبت شده در کل کشور 19.8 مورد در هزار نفر جمعیت است و در سمنان 16.2 مورد در هزار نفر جمعیت بوده است.
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال کشور، ثبت به موقع ولادت ها در استان سمنان را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: شاخص ثبت به موقع رویداد ولادت در استان سمنان 99.6 درصد بوده که این شاخص در کشور 98.3 درصد است.
وی، میانگین سن مادران ایرانی در زمان تولد فرزندان را 28.5 سال و میانگین سن مادران سمنانی در زمان تولد فرزندان را 28.8 سال عنوان کرد و افزود: همچنین در نیمه نخست امسال 182 هزار و 254 رویداد فوت در کشور به ثبت رسیده که سهم استان سمنان 0.9 درصد است.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور، بر ثبت به موقع اطلاعات افراد متوفی در زمان قانونی تاکید کرد و همکاری شهرداری ها، آرامستان ها، دهیاری ها و مراکز درمانی، با ثبت احوال کشور برای ثبت به هنگام 100 درصد فوتی ها در موعد قانونی را خواستار شد.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور افزود: هم اکنون عمده بانک های اطلاعاتی کشور که به نوعی داده های انسانی کشور را در خود ذخیره دارند، به پایگاه اطلاعات جمعیت کشور متصل هستند و نیازمند داده های به روز به ویژه اطلاع سریع از فوت افراد هستند.
درخشان نیا، میانگین سن متوفیان در کشور را 63 سال اعلام کرد و گفت: میانگین سن متوفیان در استان سمنان 68 سال است و میانگین سن متوفیان مرد در سمنان 66 سال و در بین زنان متوفی این استان 71 سال به ثبت رسیده است.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به مهمترین عامل مرگ و میر ثبت شده، گفت: عمده ترین عامل فوت به ثبت رسیده در سمنان بیماری های قلبی و عروقی است که سهم 43 درصدی از مرگ های به ثبت رسیده را دارد و این نسبت در کشور 37 درصد است.
درخشان نیا، آمارهای ثبت ازدواج و طلاق را به عنوان شاخصی حداقلی برای شناخت وضعیت خانواده ایرانی دانست و گفت: این آمارها نماگری مطلق برای توصیف وضعیت خانواده ایرانی نیست و بیان دقیق وضعیت خانواده ایرانی، نیازمند پژوهش های کاربردی در سطح ملی و منطقه ای است.
وی، شمار ازدواج به ثبت رسیده در نیمه نخست سال 95 را 402 هزار و 991 رویداد اعلام کرد و گفت: البته برخی از این رویداد های به ثبت رسیده مربوط به سال های گذشته است.
درخشان نیا افزود: سهم استان سمنان از این تعداد ازدواج به ثبت رسیده 2 هزار و 413 رویداد است.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور یاد آور شد: نرخ ازدواج در کشور 8.7 در هر هزار نفر جمعیت و در استان سمنان 7.2 در هر هزار نفر جمعیت است.
به گفته رئیس سازمان ثبت احوال کشور، میانگین سن مردان استان سمنان در اولین ازدواج 27 سال و میانگین سن زنان 23.5 سال به ثبت رسیده و این شاخص در سطح ملی 27.5 و 23 سال است.
درخشان نیا، تعداد طلاق به ثبت رسیده در نیمه نخست سال 95 را 92 هزار و 290 رویداد در کشور عنوان کرد و اظهار کرد: این رقم در استان سمنان 426 رویداد یعنی 0.5 درصد از کل طلاق های ثبت شده در کشور است.
وی افزود: میانگین سن مردان در زمان وقوع طلاق در استان سمنان 37.5 و در کشور 36 سال است و این شاخص برای زنان در سمنان 33 سال و در کشور 31 سال است.
با حضور رئیس سازمان ثبت احوال کشور ، عباس قندالی به عنوان مدیرکل ثبت احوال استان سمنان معرفی شد.
7470/6103 خبرنگار: علیرضا عربی ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
کد N1449382

وبگردی