آفتاب
رئیس مرکز جامع خدمات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

خدمات ژنتیک در کشور هنوز تعرفه ندارد/ارسال آزمایش ها به خارج

خدمات ژنتیک در کشور هنوز تعرفه ندارد/ارسال آزمایش ها به خارج

رئیس مرکز جامع خدمات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: خدمات ژنتیک در کشور هنوز تعرفه گذاری نشده و بسیاری از نمونه ها برای انجام آزمایش های استاندارد به خارج از کشور ارسال می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر وحید یاسایی با اشاره به افتتاح مرکز جامع خدمات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بیمارستان آیت الله طالقانی، گفت: این مرکز بعد از مرکز مشاوره ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دومین مرکز ارائه این خدمات است که به صورت تخصصی در کشور فعالیت می کند.

وی افزود: خدمات ژنتیک، طیف وسیعی از خدمات تشخیصی را با حضور متخصصان ژنتیک و متخصصان علوم بالینی شامل می شود و یک گروه از متخصصان رشته های مختلف پزشکی در این مرکز خدمات لازم را به مراجعه کنندگان ارائه می کنند.

یاسایی گفت: خدمات ژنتیک در کشور هنوز تعرفه گذاری نشده است و بسیاری از این نمونه ها برای انجام آزمایش های استاندارد به خارج از کشور فرستاده می شود و امکان انجام بسیاری از آزمایش های ژنتیک هنوز در کشور وجود ندارد.

وی افزود: هزینه خدمات مشاوره ژنتیک از ۱۷۰ هزار تومان شروع می شود و تا بیش از سه میلیون تومان افزایش می یاید و با توجه به اهمیت این مسئله خانواده های کم درآمدی را می شناسیم که حاضر هستند وسایل زندگی خود را بفروشند و هزینه انجام این آزمایش ها را پرداخت کنند.

رئیس مرکز جامع خدمات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: این مرکز دارای سه بخش کلی است که شامل بخش طب مادر و کودک، یک بخش آزمایشگاه یکپارچه شامل آزمایشگاه ژنتیک مولکولی، سیتو ژنتیک و آزمایش های قبل از تولد است.

وی افزود: در یکی از بخش های این آزمایشگاه نمونه های آزمایشگاهی از دیگر بیمارستان های خصوصی و دولتی دریافت می شود و آزمایش های لازم بر روی نمونه ها انجام می شود.

یاسایی گفت: این مرکز توانایی پذیرش و آزمایش ژنتیک را برای حدود ۲۰۰ نمونه در ماه دارد و برخی نمونه ها نیز باید به خارج از کشور ارسال شود.

وی گفت: با توجه به محدودیت های موجود امکان توسعه کیفی خدمات مرکز جامع مشاوره ژنتیک در کشور وجود ندارد و مجبوریم بسیاری از نمونه ها را به خارج ارسال کنیم.

یاسایی گفت: با توجه به محدودیت های کشور نمی توانیم در تمام استانها مرکز جامع خدمات مشاوره ژنتیک ایجاد کنیم و بهترین راه این است که مانند کشور انگلستان ۸ یا ۹ مرکز خدمات مشاوره ژنتیک در دانشگاه های بزرگ مثل شیراز، اصفهان، تبریز، مشهد و اهواز داشته باشیم و نمونه های آزمایشگاهی را از سراسر کشور به این دانشگاه ها ارجاع دهیم.

مرکز جامع خدمات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، روز سه شنبه در بیمارستان آیت الله طالقانی افتتاح شد.

کد N1449355

وبگردی