آفتاب
همزمان با آغازسال تحصیلی،

1000طرح آموزشی، ورزشی وپرورشی درسراسرکشور بهره برداری شد

1000طرح آموزشی، ورزشی وپرورشی درسراسرکشور بهره برداری شد

استانها-ایرنا- همزمان با آغاز سال تحصیلی سال 95-96 یکهزار طرح آموزشی ،ورزشی و پرورشی در سراسر کشور مورد بهره برداری قرار گرفت.

*** همدان
آموزشگاه هفت کلاسه خیرساز احسان الزهرا(س) با آغاز سال تحصیلی جدید در منطقه ازندریان شهر جوکار همزمان بهره برداری شد.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استان همدان، رئیس آموزش و پرورش جوکار در این آیین گفت: هنرستان علم و صنعت احسان الزهرا(س) دارای هفت کلاس و تجهیزات جانبی است که به همت مؤسسه احسان الزهرا(س) و خیران شهر ازندریان با اعتباری بالغ بر 16 میلیاردریال ساخته شده است.
محمد پورداوود افزود: باتوجه به شعار امسال مبنی براقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و نیز در راستای توسعه رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش، این آموزشگاه به هنرستان اختصاص یافت.
وی اضافه کرد:ساختمان این آموزشگاه با زیربنای 500 مترمربع در 2 طبقه و مساحت سه هزار و 485 مترمربع به همت خیران خیر اندیش احداث شده است.
شهر جوکار در استان همدان در مرکز بخش جوکار در جنوب غربی شهرستان ملایر واقع است.
بیش از 12هزار کلاس درس در 2هزار و 576 مدرسه برای استقبال از بیش از 261 هزار دانش آموز در واحدهای آموزشی استان همدان در سال تحصیلی جدید آماده است.

* 9مدرسه از محل بنیاد برکت در همدان بهره برداری شد
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان گفت: همزمان با سراسر کشور 9 مدرسه از محل اعتبارات بنیاد برکت در روستاهای محروم این استان بهره برداری شد.
به گزارش ایرنا، فرزاد تیموری در حاشیه بهره برداری از مدرسه روستای عین آباد کبودراهنگ درگفت وگو با ایرنا افزود: همزمان با سراسر کشور 200 مدرسه با یک هزار و 300 کلاس درس که توسط بنیاد برکت در کشور احداث شده بود همزمان و به صورت متمرکز توسط رئیس دفتر مقام معظم رهبری آیت الله محمدی گلپایگانی به بهره برداری رسید.
وی ادامه داد: از این تعداد 9 طرح آموزشی با 340 کلاس درس در زیربنای 2 هزار و 100 متر مربع با 30 میلیارد ریال اعتبار سهم استان همدان است که تقدیم دانش آموزان شد.
تیموری خاطرنشان کرد: تاکنون 44 مدرسه در زیربنای 16 هزار و 600 مترمربع از محل اعتبارات طرح بنیاد برکت در استان همدان احداث شده است.
هفته دولت امسال نیز 30 طرح با زیربنای 25 هزار و 200 متر مربع در حوزه نوسازی و تجهیز مدارس بهره برداری شد.
بنیاد برکت فعالیت خود را در استان همدان از سال 90 آغاز کرده و در سال 91 شش مدرسه با 27 کلاس درس به همت این بنیاد در مناطق روستایی احداث و تحویل آموزش و پرورش شده است.

** ایلام
مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام گفت: در آستانه آغاز فصل تحصیل علم و دانش 17فضای آموزشی جدید که عملیات ساخت آنها در مناطق شهری و روستایی استان به اتمام رسیده و تکمیل شدند برای استفاده دانش آموزان تحویل آموزش و پرورش شد.
سعید هژبری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تعدادی از این مدارس با مشارکت افراد خیر و تعدادی نیز با اعتبار دولتی احداث شده اند که با پیشرفت مطلوب تا پایان فصل تابستان تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفتند.
هژبری همچنین با اشاره به اختصاص پنج میلیارد ریال برای تعمیر و بازسازی مدارس این استان در فصل تابستان امسال تاکید کرد: با این اعتبار در طول فصل تابستان امسال عملیات ایزوگام و آسفالت حیاط مدارس مناطق شهری و روستایی انجام شد.
وی همچنین از اختصاص یک میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح هجرت در مدارس این استان خبر داد و یادآور شد: این طرح از ابتدای تیرماه آغاز شده و تا اواسط شهریورماه ادامه داشت.
مدیرکل نوسازی مدارس ایلام گفت: این طرح با هدف غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان همه ساله در فصل تابستان اجرا و در قالب آن مدارس توسط دانش آموزان رنگ آمیزی، تعمیر و بهسازی می شود.
هژبری با بیان اینکه 100 فضای آموزشی استان در طرح هجرت بازسازی شد، اضافه کرد: اجرای این طرح به آموزش و پرورش استان ابلاغ شده تا نیازهای تعمیراتی مدارس را به این دستگاه اعلام کنند.
91 فضای آموزشی از مجموع یک هزار و 341 فضای آموزشی استان ایلام فرسوده هستند که عمده آنها در مرکز استان قرار دارند و بازسازی و نوسازی آنها امسال در دستور کار نوسازی مدارس قرار گرفته است.

** سنندج
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کردستان از بهره برداری از 38 پروژه آموزشی و پرورشی در استان همزمان با آغاز سال تحصیلی خبر داد.
شهرام سعیدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مدارس تحویلی و احداثی مهرماه جاری در استان شامل 38 پروژه با 216 کلاس درس در زیربنای 23 هزار و 669 مترمربع و هزینه ای افزون بر 191میلیارد و 910 میلیون ریال است.
وی افزود: این پروژه ها علاوه بر فضاهای آموزشی شامل کانون های فرهنگی، سالن ورزشی، خوابگاه، نمازخانه، سالن اجتماعات و سرایداری است.
مدیرکل نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس کردستان اظهار کرد: از این تعداد طرح و پروژه 9 مورد در سنندج، هشت مورد مریوان، پنج مورد بانه، چهار مورد سقز، چهار مورد کامیاران، 2 مورد قروه، بیجار، دهگلان و سرواباد هر کدام یک مورد و در دیواندره سه مورد به بهره برداری رسیده و یا درحال بهره برداری است.
به گفته وی از مجموع پروژه های تحویلی، 9پروژه با 40 کلاس درس مشارکتی و 29 پروژه باقیمانده با 176 کلاس از محل اعتبارات دولتی اعم از استانی، ملی و تخریب و بازسازی احداث شده است.
سعیدی یادآور شد: همچنین تعداد 13 مدرسه مقاوم سازی شده در سطح استان آماده تحویل و بهره برداری در مهر سال جاری است.
همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید هزار پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی در سطح کشور افتتاح و به بهره برداری رسید که از این تعداد 38 پروژه آموزشی و پرورشی مربوط به استان کردستان بود.

** اصفهان
61 پروژه آموزشی همزمان با بازگشایی مدارس تحویل اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان شد.
محمد حسین سجاد مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان به خبرنگار ایرنا گفت: این پروژه ها همزمان با آغاز سال تحصیلی 95،96 در قالب 415 باب کلاس درس با زیر بنای 68 هزار و 112 متر مربع به آموزش و پرورش استان تحویل داده شد.
وی هزینه بهره برداری از این پروژه ها را بالغ بر 613 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: از این تعداد پروژه 17 مورد با 175 کلاس درس و زیر بنای31 هزار و 573 مترمربع با هزینه ای بالغ بر284 میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی احداث شده است.
مدیرکل نوسازی مدارس اصفهان افزود: 44 پروژه با 240 کلاس درس و زیربنای 36 هزار و 539 متر مربع و با هزینه ای بالغ بر 329 میلیارد ریال نیز از سوی خیران و یا با مشارکت آنها احداث شده است.
وی خاطرنشان کرد: این پروژه ها به لحاظ کاربردی شامل 43 پروژه آموزشی، سه باب توسعه کلاس، 15باب پروژه چند منظوره ورزشی، کانون، نمازخانه، خانه سلامت و اردوگاه دانش آموزی است.
سجاد یادآوری کرد: از این تعداد پروژه هشت باب مدرسه با 92 کلاس درس و زیر بنای 16 هزار و 440 متر مربع از محل طرح های تخریب و بازسازی مدارس فرسوده و 54 کلاس درس با زیربنای سه هزار و 820 متر مربع مقاوم سازی شده است.
مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان افزود: امسال 55 درصد اعتبارات هزینه شده که شامل 65 درصد مدارس تحویلی است با کمک خیران و یا با مشارکت آنها انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: همزمان با آغاز سال تحصیلی جاری و با گذشت سه سال از شروع طرح استاندارد سازی سامانه گرمایشی باهمت اداره کل نوسازی مدارس استان 60 درصد مدارس استان دارای سامانه گرمایشی استاندارد شدند.
سجاد افزود: استاندارد سازی سامانه های گرمایشی مدارس استان اصفهان با هدف تامین ایمنی و سلامت جسمی و روحی دانش آموزان و همچنین بهینه سازی مصرف انرژی و فراهم کردن زمینه های مناسب فرآیند تعلیم و تربیت از سال 1392 آغاز شده است.

** استان مرکزی
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان مرکزی گفت: 24 مدرسه همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در این استان تحویل آموزش و پرورش شد.
محمدصادق قائمی در گفت و گو با ایرنا افزود: در سال تحصیلی جدید 33 طرح توسعه فضای آموزشی برای بازگشایی مدارس در دستور کار بود که به علت کمبود اعتبار، 24 واحد آموزشی ساخته و تجهیز شد.
وی اظهار کرد: ساخت و تکمیل شماری از مدارس در دست اقدام نیز با بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان مهرماه واگذار می شود.
وی گفت: 24 مدرسه واگذار شده در سال تحصیلی جدید با 200 کلاس درس با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد ریال ساخته شده است.
به گزارش ایرنا، مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان مرکزی افزود: پیش بینی اعتبار 33 طرح توسعه فضای آموزشی در این استان در37 هزار مترمربع وسعت، حدود 350 میلیارد ریال است.
22 هزار کلاس اولی امسال در استان مرکزی بهار علم آموزی را آغاز کردند.
227 هزار دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی در استان مرکزی به تحصیل اشتغال دارند.
2470 مدرسه در استان مرکزی پذیرای دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی است.

- خیران مدرسه ساز از ستون های پشتیبان آموزش و پرورش هستند
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: خیران مدرسه ساز از ستون های پشتیبان آموزش و پرورش در جبران کاستی فضاهای آموزشی و تربیتی کشور هستند.
به گزارش ایرنا، مجید قدمی در آیین بهره برداری از مدرسه خیرساز استثنایی نورالهدی شهرستان ساوه افزود: نظام آموزشی و تربیتی کشور از برکات ارزنده خیران نیک اندیش بهره مند است و این سرمایه با نیت خیرخواهانه آنان در اعتلا و توسعه آموزشی کشور روز به روز افزون می شود.
رئیس مجمع خیران مدرسه ساز استان مرکزی نیز در این آیین در سخنانی گفت: استان مرکزی در سال های اخیر با رشد 70 درصدی فضاهای آموزشی خیر ساز رتبه نخست کشور در جلب مشارکت های خیران را دارد.
علی فخاری بیان کرد: شهرستان ساوه به عنوان یکی از شهرستان های استان فعال استان مرکزی در امر جلب مشارکت های خیران در توسعه فضاهای آموزشی و تربیتی است.
وی ادامه داد: رونق نظام تعلیم و تربیت استان مرکزی با مجاهدت و تلاش های خیرخواهانه خیران و نیکوکاران جان تازه ای می گیرد.
دبستان خیر ساز دخترانه نورالهدی در فضایی به مساحت 2300 مترمربع شامل سالن چند منظوره، استخر، سالن غذاخوری، واحد کاردرمانی و شنوایی سنجی است که با اعتباری بالغ بر 350 میلیارد ریال توسط حاج کریم و محمد میزبان از خیران ساوجی بنا شده است.
شهرستان ساوه دومین شهر پرجمعیت استان مرکزی است که بیش از 47 هزار دانش آموز در 270 مدرسه اشتغال به تحصیل دارند.

- زنگ غنچه ها، شکوفه ها و جوانه ها در شهرستان خمین نواخته شد
زنگ غنچه ها، شکوفه ها و جوانه ها در مدارس شهرستان خمین نواخته شد و شور بهار تعلیم و تربیت و شوق مشق های ناتمام علم و آگاهی در نقاط مختلف این شهر پیچید.
به گزارش ایرنا، مدیر آموزش و پرورش خمین در آیین بازگشایی مدارس گفت: با سفر قریب الوقوع معاون دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به این شهرستان دو طرح آموزشی خیر ساز افتتاح خواهد شد.
مهدی محمدی افزود: این دو طرح شامل مدرسه 9 کلاسه آزادگان در شهرک شهید صدوقی و مدرسه شش کلاسه شهیدان تقی زاده در قورچی باشی است.
وی ادامه داد: عملیات اجرایی مدرسه خیر ساز قورچی باشی اوایل امسال در فضایی به وسعت 800 متر مربع با 400 متر زیربنا در دو طبقه آغاز شد و در مدت شش ماه با صرف اعتباری بالغ بر 13 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
به گزارش ایرنا، وی بیان کرد: مدرسه 9 کلاسه آزادگان نیز در فضایی به وسعت 1100 متر مربع در دو طبقه ایجاد شده و برای اجرای این طرح نیز 10 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
معاون آموزشی آموزش و پرورش شهرستان خمین نیز گفت: 7400 جلد کتاب درسی بین دانش آموزان این شهرستان توزیع شده است.
مهدی حیدری افزود: ساماندهی مربیان پیش دبستانی، توزیع کتاب های درسی و آمادگی فضای مدارس از جمله اقدام هایی است که در آستانه سال تحصیلی جدید در این شهرستان انجام شده است.
در سال تحصیلی 96-95، 120 مدرسه با 668 کلاس درس در شهرستان خمین در مقاطع مختلف تحصیلی فعال است.


**کرمانشاه
مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس استان کرمانشاه از آماده شدن 15 پروژه آموزشی، ورزشی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای افتتاح و واگذاری همزمان با بازگشایی مدارس و آغاز نخستین روزهای سال تحصیلی جدید خبر داد.
مرزبان نظری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این 15 پروژه در مجموع از 122 کلاس درس و 23 هزار و 442 متر زیربنا تشکیل و به آموزش و پرورش و اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تحویل می شود.
وی افزود: این پروژه ها از دو سال قبل کار ساخت آن ها آغاز شده بود که خوشبختانه با تخصیص اعتبار به موقع که عمدتا از محل سفر رهبر معظم انقلاب نیز بود به بهره برداری رسیده و یا در روزهای آینده افتتاح می شوند.
نظری اعتبار هزینه شده برای این 15 پروژه آموزشی را بالغ بر 278 میلیارد ریال ذکر کرد.
مدیرکل تجهیزونوسازی مدارس استان کرمانشاه ادامه داد: روز گذشته یکی از این پروژه ها که دبیرستان دخترانه 15 کلاسه مائده واقع در شهرک پردیس کرمانشاه بود با زیربنای 2 هزار و 700 متر مربع و با هزینه ای بالغ بر 30 میلیارد ریال از محل مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب با حضور مشاور وزیر آموزش و پرورش، استاندار کرمانشاه و جمعی دیگر از مسئولان به بهره برداری رسید.
وی خاطرنشان کرد: در 6 ماه اول امسال نیز سه هزار و 451 قلم تجهیزات از قبیل تجهیزات اداری، کلاسی، هوشمندسازی، نمازخانه، آزمایشگاهی و خوابگاهی تحویل ادارات آموزش و پرورش استان گردیده است.
نظری یادآوری کرد: اعتباری بالغ بر هفت هزار و 440 میلیون ریال برای این تجهیزات هزینه شده است.
مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس استان کرمانشاه در ادامه به برخی اقدامات صورت گرفته این اداره کل در سال های 92 تا پایان 94 نیز اشاره کرد و گفت: در این مدت 89 پروژه با 520 کلاس درس با زیربنای 82 هزار متر مربع احداث و تحویل شده است.
وی افزود: در همین مدت نیز سیستم گرمایشی یک هزار و 736 مدرسه با هفت هزار و 40 کلاس و اتاق درس با اعتباری بالغ بر 210 میلیارد ریال انجام شده است.
نظری در پایان، خرید و تامین تجهیزات کلاسی، اداری و گرمایشی فضاهای آموزشی و پرورشی سطح استان با هزینه ای بالغ بر 129 میلیارد ریال را از دیگر اقدامات اداره کل تجهیز و نوسازی مدارس استان عنوان کرد.


** سیستان و بلوچستان
با آغاز سال تحصلی جدید 307 کلاس درس از سوی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در سراسر استان سیستان و بلوچستان و 18 کلاس درس از سوی بنیاد برکت به بهره برداری رسیده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان درگفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: 307 کلاس درس در قالب 97 طرح همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در مهر امسال در استان به بهره برداری رسید.
علیرضا راشکی با بیان اینکه بیش از 445 میلیارد ریال اعتبار برای راه اندازی این طرح ها هزینه شده است گفت: از مجموع طرح های افتتاح شده این مدت 17 طرح با 61 کلاس درس با مشارکت خیران در استان ساخته شده است.
وی تصریح کرد: اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان در مهر امسال با افتتاح این طرح ها رتبه نخست کشور در تعداد طرح و رتبه دوم تعداد کلاس های افتتاح شده کشور را کسب کرد.
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و نماینده بنیاد برکت در سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در سال 86 همزمان با راه اندازی این ستاد در استان مقرر شد 70 مدرسه به همت این نهاد در استان ساخته شود که تا پایان سال 94، 48 مدرسه به بهره برداری رسید.
حمید حمیدی افزود: همچنین پنج مدرسه با 18 کلاس درس همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در مهر امسال در سیستان و بلوچستان بهره برداری شد که برای راه اندازی آنها بیش از 10 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
وی تصریح کرد: هشت مدرسه دیگر نیز تا 2 ماه آینده در سیستان و بلوچستان به بهره برداری می رسد تا زمینه بهره مندی دانش آموزان محروم این استان از فضای آموزشی مناسب فراهم شود.
مدیر کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در آغاز سال تحصیلی جدید طرح ورزشی در استان به بهره برداری نرسیده اما همزمان با هفته دولت در شهریور امسال پنج سرسرای ورزشی در شهرستان های مختلف به بهره برداری رسید.
حسین ثوری اظهار داشت: برای راه اندازی این طرح ها بیش از 150 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده بود.
وی افزود: با توجه به پایین بودن سرانه فضای ورزشی سیستان و بلوچستان نسبت به نرم کشوری راه اندازی این طرح ها کمک خوبی به بهبود این وضعیت کرده است.
1352/1138
خبرنگار:ناهید صفری ** انتشاردهنده:نوشین مطلبی خواه
کد N1449290

وبگردی