آفتاب
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

تعامل با ۳۰ کلیسا از دستاورد گفت‌وگوی‌های اسلام و مسیحیت است

تعامل با ۳۰ کلیسا از دستاورد گفت‌وگوی‌های اسلام و مسیحیت است

ابرهیمی ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار با رهبر کلیسای ارتدوکس روسیه گفت: تعامل با بیش از ۳۰ کلیسا یکی از دستاورد مهم گفت‌وگوی‌های اسلام و مسیحیت است.

به گزارش خبرگزاری مهر، هیأت دینی جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پنجم مهرماه با پاتریارک کریل، رهبر کلیسای ارتدکس روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

پاتریارک کریل در سخنانی، با اشاره به سفر ۲۰ سال پیش خود به ایران با هدف بنیادگذاری گفت‌وگوهای اسلام و کلیسای ارتدکس روسیه با همکاری آیت‌الله تسخیری، گفت: اکنون با گذشت ۱۰ دوره از این اجلاس در روسیه و ایران، دستاوردهای زیادی را شاهد بوده‌ایم.

رهبر کلیسای ارتدوکس روسیه همچنین با تأکید بر اهمیت تداوم برگزاری و ارتقای این اجلاس با هدف گسترش هر چه بیشتر تفاهم دینی، اظهار کرد: حرکت گفت‌وگوی دینی دو کشور در حالی آغاز شد و قوت گرفت که کسی در روسیه پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ میلادی خواستار این همکاری نبود و فقط غرب را الگوی خود می‌دانستند.

وی با اشاره به پیشینه فعالیت ابراهیمی‌ترکمان در مسئولیت رایزن فرهنگی ایران در روسیه، اظهار کرد: این آشنایی و سابقه می‌تواند در ارتقای سطح همکاری بین ادیان دو کشور تاثیر مثبت زیادی داشته باشد.

پاتریارک کریل در پایان سخنان خود، ضمن بیان اینکه از گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت به عنوان تقویت کننده دو دین توحیدی استقبال می‌کنیم، گفت: ۲۰ سال پیش وقتی در ایران حضور یافتیم و ویژگی‌های جمهوری اسلامی را دیدیم، تصمیم گرفتیم این تعامل برقرار شود و اکنون نیز امیدواریم گفت‌وگوها بین ادیان باز هم ادامه یابد و تأثیر خود را بر روابط دو کشور بگذارد.

آیت‌الله تسخیری مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام نیز با ارزشمند خواندن تصمیم برگزاری نشست‌های دوسالانه گفت‌وگوهای ادیان بین دو کشور گفت: تلاش‌های پاتریارک برای تربیت نسل جوان و سامان بخشی به مسائل دینی روسیه به عنوان یک شخصیت معنوی و مذهبی بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت بین دو کشور نه تنها مورد استقبال جامعه دینی ایران قرار گرفته است، بلکه مردم نیز از آن استقبال خوبی کردند.

ابراهیمی‌ترکمان در این دیدار با اشاره به آشنایی خود با دیدگاههای پاتریارک کریل گفت: دستاوردهای ارتباطات کلیسای ارتدکس روسیه با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و برگزاری گفت‌وگوهای بین دینی بسیار ارزشمند است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن اشاره به اینکه ایران با کلیساهای مختلفی گفت‌وگوهای دینی را پیگیری می‌کند که یکی از مهمترین آنها ارتدوکس روسیه است، گفت: این تعامل دیدگاه گسترده‌تری برای طرفین در شناخت متقابل ایجاد می‌کند و بسیار مهم است.

وی از همکاری کلیسای ارتدکس روسیه با مرکز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تشکر و تقدیر کرد و گفت: تداوم همکاری‌ها با مرکز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منجر به توسعه فی مابین این مرکز شده و هم‌اکنون با بیش از ۳۰ کلیسا در حال گفت‌وگو و تعامل هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین، تشکیل کارگروه مشترک برای عملی کردن نتایج و دستاوردهای ۱۰ دور نشست‌های برگزار شده را ضروری خواند.

دهمین دور گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس، با حضور ابوذر ابراهیمیترکمان، و با قرائت پیام عالیجناب اسقف اعظم کریل (۵ مهرماه) در کلیسای ارتودوکس مسکو، آغاز شد. هدف از برگزاری این نشست‌ها در ایران و روسیه، ایجاد درک متقابل اسلام و مسیحیت ارتدکس و گسترش ارتباط و همکاری بین ادیان برای حل مسائل مشترک بشری است. آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در امور جهان اسلام، آیت‌الله احمد بهشتی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، رضا ملکی، رایزن فرهنگی ایران در روسیه، محسن اسماعیلی، عضو شورای نگهبان، احمد احمدی، رییس انتشارات سمت، فاطمه طباطبایی، استاد دانشگاه و زهرا رشیدبیگی، رییس اداره مسیحیت ارتدوکس و پروتستان مرکز گفت‌وگوی ادیان از اعضای هیأت در سفر به روسیه هستند.

ارتدوکس روسیه کلیسای رسمی این کشور است که رهبری کلیساهای بلاروس، بخش‌هایی از اوکراین و چند کشور دیگر از جمله در قاره‌های اروپا، آمریکا و آسیا را برعهده دارد.

کد N1449115

وبگردی