آفتاب
چرخش سریع خریداران سهام در گروه‌های مختلف رقم زد

سبز کمرنگ شاخص بورس

سبز کمرنگ شاخص بورس

نماگر بورس تهران معاملات روز گذشته را با رشد 8 واحدی به پایان رساند و شاخص این بازار در عدد 77 هزار و 90 واحدی قرار گرفت. این رشد 01/ 0 ...

دنیای اقتصاد – فاطمه اسماعیلی:نماگر بورس تهران معاملات روز گذشته را با رشد 8 واحدی به پایان رساند و شاخص این بازار در عدد 77 هزار و 90 واحدی قرار گرفت. این رشد 01/ 0 درصدی در حالی رقم خورد که تپیکس در ساعات میانی معاملات به واسطه برخی جابه‌جایی‌های عمده در نماد «فارس» با رشد بیش از 70 واحدی همراه شده بود؛ اما پس از آن تحت تاثیر معاملات «شبندر» و «خودرو»در مسیر نزولی قرار گرفت. بر این اساس شاخص کل که دو روز ابتدای هفته را با قدرت بیشتری آغاز کرده بود، در این روز کم رمق ظاهر شد. به‌طوری‌که حجم و ارزش معاملات نیز نسبت به روز یکشنبه به ترتیب با افت 37 و 28 درصدی همراه شد. تعداد معاملات نیز در همین بازه زمانی با کاهش حدود 21 درصدی مواجه بود.

 

چرخش معامله‌گران در صنایع بورسی

از نکات قابل توجه بازار روز دوشنبه چرخش نگاه معامله‌گران به صنایع بورسی بود. به‌طوری که صنایعی که در دو روز ابتدایی معاملات این هفته صدرنشین بودند، عنوان زیان‌ده‌ترین گروه‌های روز دوشنبه را به خود اختصاص دادند. در این میان می‌توان به گروه‌های خودرو، زغال‌سنگ و فرآورده‌های نفتی اشاره کرد که به ترتیب با افت 9/ 1، 5/ 1 و یک درصدی معاملات این روز را به پایان رساندند. در مقابل این صنایع، سیمانی‌ها و انبوه‌سازی‌ها قرار داشتند که به ترتیب رشد 7/ 2 و 6/ 2 درصدی را در کارنامه بورسی خود به جا گذاشتند.

بر این اساس دیروز در اواسط معاملات بازار شاهد حرکت خریداران به سمت نمادهای حاضر در گروه سیمان بود. موضوعی که باعث شد تا اکثر نمادهای این گروه با نوسان مثبت همراه شوند. طی معاملات روز دوشنبه بورس تهران از میان 30 نماد فعال در گروه مذکور تنها 6 نماد معاملات خود را در محدوده منفی قیمتی به پایان رساندند. همچنین برخی نمادهای این گروه همچون «سهگمت» و «سیلام» نیز شاهد تشکیل صف خرید بودند و برخی دیگر از نمادها در آستانه تشکیل صف خرید قرار گرفتند. «سقاین» و «سکرما» بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند و در مقابل «سخزر» با بیشترین افت قیمت مواجه شد (5/ 4 درصدی).

سبزپوشی دیروز سیمانی‌ها رخدادی بود که به گفته کارشناسان تنها با واسطه جذابیت قیمت سهام نمادهای حاضر در این گروه قابل توجیه است و دلیل بنیادی دیگری برای این رشد نمی‌توان یافت. در عین حال هیجانات ناشی از برخی اخبار همچون سهمیه‌بندی تولید سیمان در داخل کشور و از سرگیری صادرات به عراق و آفریقا نیز از دیگر عواملی است که سوخت بیشتری برای این رشد فراهم می‌کند. در مجموع هر از چند گاهی بهانه‌هایی برای ورود سهامداران به سهم‌های سیمانی ایجاد می‌شود که نمی‌توان درخصوص پایداری این بهانه‌ها با قدرت سخن گفت؛ چرا‌که هر بار پس از رشدی چند روزه، با افزایش فشار فروش مواجه شده و بار دیگر در مسیر رکودی گذشته قرار می‌گیرند.

 

تزلزل رشد غیربنیادی خاکستری‌های بورس

حسام حسینی، تحلیلگر بازار سهام نیز با تاکید بر تغییر نگاه سهامداران در معاملات روز گذشته به «دنیای اقتصاد» گفت: مدتی بود که خودرویی‌ها به واسطه فروش خوب محصولاتشان در تابستان، شاهد معاملات مثبتی بودند؛ به‌طوری که روزهای پایانی تابستان شاخص این گروه با رشد حدود 2 هزار واحدی همراه شد. از این رو پس از رشد 10 تا 15 درصدی شاخص این گروه طبیعی است که سهامداران میل به خروج داشته باشند. موضوعی که به افت 2 درصدی شاخص صنعت خودرو در روز گذشته منتهی شد. وی به رشد 7/ 2 درصدی شاخص گروه سیمان طی معاملات روز دوشنبه اشاره کرد و گفت: در مقابل خودرویی‌ها، نمادهای فعال در صنعت سیمان، آهک و گچ قرار داشتند که پیش از این چندان مورد اقبال بازار قرار نگرفته‌ بودند. رشد امروز این صنعت در حالی رخ داد که نمی‌توان دلیل بنیادی برای آن مطرح کرد. به‌طور کلی جذابیت قیمتی و هیجان دو عامل رشد دیروز صنعت سیمان بود که تداوم آن به رشد حجم معاملات در حوزه مسکن، رشد قیمت و همچنین بهبود کلی وضعیت سیمان بستگی دارد.

حسینی در توصیف وضعیت کلی صنعت سیمان اظهار کرد: نرخ‌های فروش سیمان نسبت به سال گذشته تا حدودی بهبود یافته است، اما به هر حال مازاد ظرفیت تولید کارخانه‌های سیمانی و محدودیت‌های صادراتی موجود سبب شده تا این صنعت با روزهای خوب سه سال گذشته خود فاصله زیادی داشته باشد. وی به معاملات گروه انبوه‌سازی در روز گذشته نیز اشاره کرد و گفت: شاخص این گروه نیز طی معاملات روز گذشته با رشد بیش از 5/ 2 درصدی همراه شد که این رشد را می‌توان تا حدودی به بهبود عملکرد ساخت و ساز و همچنین رشد 10 درصدی قیمت مسکن ارتباط داد. براساس آمار بانک مرکزی ماه گذشته متوسط قیمت مسکن در تهران حدود 5/ 7 درصد افزایش پیدا کرده است. این کارشناس بازار سهام تاکید کرد: در مجموع در مدت اخیر هیچ تحول بنیادی در صنعت سیمان و همچنین انبوه‌سازی رخ نداده است که بتواند چشم انداز بلند مدت این صنعت را شکل دهد و بهانه‌ای برای خروج از رکود باشد. بر این اساس به نظر می‌رسد نوسانات مثبت روز گذشته در این دو صنعت کوتاه‌مدت بوده و تداوم چندانی نداشته باشد.

 

در بازار چه گذشت؟

بورس تهران در پایان معاملات سومین روز معاملاتی از فصل پاییز شاهد معامله 602میلیون سهم در 60 نوبت معاملاتی بود ارزش کل معاملات این روز بازار سهام بالغ بر 140 میلیارد تومان شد.(بدون احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت). در این روز نماد معاملاتی صنایع پتروشیمی خلیج فارس بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را به نام خود ثبت کرد. معاملات مثبت این نماد در حالی رقم خورد که شاهد مشارکت حدود 97 درصدی معامله‌گران حقوقی بود. علاوه بر «فارس»، شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز در مجموع تاثیری 46 واحدی بر رشد شاخص داشتند. در آنسوی بازار نیز معاملات منفی پالایش نفت بندرعباس و ایران خودرو در مجموع با تاثیر 76 واحدی از رشد بیشتر نماگر بازار ممانعت کردند.

عنوان بیشترین افزایش قیمت در این روز نیز به ترتیب به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های پارس الکتریک، قند مرودشت، آبسال، صنایع کاغذسازی کاوه و سیمان قائن ثبت شد و در مقابل کمک فنر ایندامین، فرآورده‌های غذایی و قند پیرانشهر، سیمان خزر، رینگ‌سازی مشهد و سایپا شیشه بیشترین کاهش قیمت این روز را به خود دیدند. همچنین دیروز سهامداران برای خرید سهام نوسازی و ساختمان تهران، صندوق سرمایه‌گذاری پارند پایدار سپهر، پارس‌الکتریک و سرمایه‌گذاری پارس توشه بیشترین تقاضاها را به ثبت رساندند. این در حالی بود که در مقابل خروج گروهی از سهامداران از صندوق سرمایه‌گذاری پارند پایدار سپهر، اوراق مشارکت صندوق سرمایه‌گذاری کارکنان نفت، سخت آژند و صندوق‌گذاری پاداش سهامداری توسعه سبب شد تا سنگین‌ترین صف‌های فروش در این نمادها شکل گیرد. در عین حال در پایان دادوستدهای این روز تالار شیشه‌ای، صنایع آذرآب با معامله 21 میلیون سهمی خود، بیشترین حجم معاملات و سایپا با معامله بیش از 77 میلیارد ریالی سهام خود بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند.

در میان صنایع 37 گانه بورسی، روز گذشته شاخص 19 صنعت با رشد همراه شد و دو صنعت دیگر بدون تغییر شاخص،معاملات روز گذشته را پشت سر گذاشتند. در مقابل دیروز شاهد افت شاخص 16 صنعت بورسی بودیم. بر این اساس بیشترین رشد به شاخص‌های گروه‌های ساخت دستگاه‌های ارتباطی، محصولات کاغذی و قند و شکر اختصاص یافت و در طرف دیگر گروه‌های خودرو، زغال سنگ و سایر واسطه‌گرهای مالی بیشترین زیان روزانه را به سهامداران خود تحمیل کردند. گروه‌های خودرو، محصولات فلزی و شیمیایی با بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز در صدر برترین گروه‌های بازار قرار گرفتند.

کد N1448673

وبگردی