آفتاب
خبر

وابستگی طرح‌های نیمه‌تمام آبی به سرمایه خارجی

وابستگی طرح‌های نیمه‌تمام آبی به سرمایه خارجی

سطح دریاچه ارومیه ۴۶ سانتیمتر نسبت به سال گذشته بالا آمد که نشان می‌دهد بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا و تبادل تجربیات با محافل مجرب ...

دنیای اقتصاد:سطح دریاچه ارومیه ۴۶ سانتیمتر نسبت به سال گذشته بالا آمد که نشان می‌دهد بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا و تبادل تجربیات با محافل مجرب بین‌المللی چقدر می‌تواند برای مدیریت منابع آبی مفید باشد. دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و فاضلاب کشور به مسوولان وزارت نیرو فرصتی داد تا درخصوص آخرین وضعیت این حوزه اطلاع‌رسانی کنند.

 

افزایش سطح دریاچه ارومیه یکی از اخباری است که مدیرعامل مدیریت منابع آب ایران به آن اشاره کرده و در این‌خصوص می‌گوید: ما استفاده از تجربیات دیگر کشورها را پیش از این آغاز کرده‌ایم و خوشبختانه بهره‌گیری از تجربیات دنیا توانسته در برخی مناطق به کمک ما بیاید؛ از جمله این موارد می‌توان به احیای نسبی دریاچه ارومیه و جلوگیری از وخیم‌تر شدن وضعیت آن اشاره کرد. محمد حاج‌رسولی‌ها با بیان این خبر گفت: در حال حاضر کشور در زمینه تامین تجهیزات جدید تصفیه فاضلاب‌ها و هوشمندسازی تجهیزات شبکه‌های توزیع شهری آب، نیازمند بهره‌گیری از تجربیات روز دنیا است. وی افزود: رشد توانمندی فنی و صنعتی ایران در صنعت آب و آبفا در سال‌های اخیر در زمینه‌های کمی و کیفی چشمگیر بوده و امیدواریم بتوانیم شاهد تبادل تجربیات میان شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی باشیم. مدیرعامل مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه «وضعیت آب کشور متاسفانه از نظر میزان بارندگی‌ها نسبت به دوره‌های بلندمدت مناسب نیست»، گفت: این مساله می‌تواند تذکری به ما برای استفاده از مدرن‌ترین تجهیزات دنیا در زمینه مدیریت بهینه مصرف آب در حوزه‌های مختلف باشد.

 

بودجه برای احیای ذخایر آب نداریم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران نیز با بیان اینکه تاکنون اعتبارات احیا و تعادل‌بخشی ذخایر آب استان تهران اختصاص نیافته است، گفت: با توجه به ذخایر بالای سدها امسال تهران کمبود آب ندارد. خسرو ارتقایی در تشریح وضعیت بارندگی در سال آبی گذشته تهران، گفت: وضعیت بارندگی در استان تهران نسبت به سال گذشته با رشد ۱۰ درصدی همراه بوده ولی نسبت به وضعیت دراز مدت آمارها کاهش ۱۸ درصدی بارندگی را نشان می‌دهد. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران وضعیت ذخیره سدهای استان را به دلیل بارندگی‌های ابتدای سال نسبتا مناسب ارزیابی اظهار کرد: هم‌اکنون بین ۷۰ تا ۷۵ درصد از حجم سدهای لتیان، امیرکبیر، طالقان و ماملو پر شده که پیش‌بینی می‌شود در پاییز امسال و همزمان با شروع سال آبی جدید وضعیت بارندگی مناسبی داشته باشیم تا در ماه‌های آتی با مشکلی در این حوزه مواجه نشویم. وی همچنین با اشاره به انسداد سه هزار حلقه چاه غیرمجاز سطح استان تهران از ابتدای امسال تاکنون، تاکید کرد: در راستای اجرای احیا و تعادل‌بخشی از ابتدای سال تاکنون بالغ بر یک‌هزار چاه غیرمجاز در استان مسدود شده که علت عقب بودن انسداد چاه‌ها از برنامه پیش‌بینی شده به دلیل تخصیص دیرهنگام اعتبارات مربوط به این بخش است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تاکید بر اینکه برای اجرای این طرح از ابتدای سال تاکنون حتی موفق به دریافت اسناد خزانه هم نشده‌ایم، گفت: امسال حدود ۱۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب برای این طرح داریم که تاکنون تخصیصی به این منظور دریافت نکرده‌ایم با این وجود و به‌رغم تمام مشکلات در تلاشیم تا با شتاب در اجرای این طرح بتوانیم پایین‌رفتن سطح آب سفره‌های زیرزمینی را متوقف کنیم تا طبق برنامه ۱۰‌ساله بتوانیم جبران این کسری مخزن را انجام دهیم. این مقام مسوول درخصوص تعامل این شرکت با بخش خصوصی به مشارکت دو هزار میلیارد تومانی بخش غیردولتی برای اجرای پروژه‌های این مجموعه نیز اشاره کرد و یادآور شد: سامان‌دهی آب‌های جنوب‌تهران، فاز دوم تصفیه‌خانه ششم تهران و همچنین موضوع فرار آب سد لار از جمله پروژه‌هایی است که توسط بخش خصوصی به مرحله اجرا درخواهد آمد.

 

طرح‌های نیمه‌تمام در آب و آبفا

علی‌اصغر قانع، معاون برنامه‌ریزی و توسعه آبفای کشور نیز با اشاره به طرح نیمه‌تمام موجود در بخش آب و آبفا گفت: در مجموع فقط می‌توانیم یک میلیارد دلار تامین کنیم در حالی که نیاز ما ۲۴ میلیارد دلار است. علی‌‌اصغر قانع افزود: با وجود شرایط نامناسب مالی صنعت آب و آب و فاضلاب کشور، حضور شرکت‌های داخلی و خارجی در این دوره از نمایشگاه بسیار خوب بوده است. وی افزود: با اینکه عمده شرکت‌های داخلی حاضر در نمایشگاه دارای مطالبات مالی از شرکت‌های آب و فاضلاب هستند، اما با این اوصاف حضور چشمگیری در نمایشگاه پیدا کرده‌اند. معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه «حضور شرکت‌های خارجی برای ما بسیار حائز اهمیت است»، گفت: حضور چشمگیر شرکت‌های خارجی در این دوره نشان می‌دهد که آنها به اهمیت بازار ایران در زمینه آب و فاضلاب پی برده‌اند و امید است با مذاکراتی که صورت می‌گیرد بتوانیم با رفع موانع نقل و انتقال مالی شاهد سرمایه‌گذاری‌های بیشتر آنان در کشور باشیم.

قانع با بیان اینکه «در حال‌حاضر دولت کمتر از 500 میلیون دلار می‌تواند برای تکمیل این طرح‌ها کمک کند»، گفت: ما در نهایت شاید بتوانیم 500 حدود میلیون دلار نیز از طریق شرکت‌های ذی‌ربط در این حوزه برای تکمیل این طرح‌ها کمک کنیم که در مجموع فقط یک میلیارد دلار می‌شود، در حالی که نیاز ما 24 میلیارد دلار است. وی افزود: این شرایط نشان می‌دهد که صنعت آب و آبفا برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است.این مقام مسوول درخصوص اعتبارات درنظر گرفته شده برای پروژه‌های آب و آبفا اذعان کرد: در بخش‌های آبرسانی 121 طرح تعریف شده که حدود 1800 میلیارد تومان اعتبار برای آنها مصوب شده است؛ همچنین درآب و فاضلاب 1100 میلیارد تومان برای اجرای 226 طرح فاضلاب مصوب شده که البته تاکنون رقمی بابت آن تخصیص نیافته است. وی ادامه داد: همچنین تاکنون حدود 700 میلیارد تومان از طریق انتشار اسناد خزانه اسلامی برای تسویه مطالبات پیمانکاران تامین شده است.

کد N1448657

وبگردی