آفتاب

لاک پشت های پوزه عقابی گرفتار در آبگیر پالایشگاه نفت لاوان نجات یافتند

لاک پشت های پوزه عقابی گرفتار در آبگیر پالایشگاه نفت لاوان نجات یافتند

بندرعباس- ایرنا- معاون دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: دو لاک پشت پوزه عقابی گرفتار در آبگیر پالایشگاه نفت لاوان را نجات دادند.

افشین عسکری عصر دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دو لاک پشت که در آبگیر پالایشگاه نفت لاوان گرفتار شده بودند، توسط ماموران آتش نشانی این پالایشگاه نجات یافتند.
وی با بیان اینکه لاک پشت پوزه عقابی از گونه های در حال انقراض است، افزود: این دو لاک پشت پس از نجات در زیستگاه شان در جزیره لاوان رها سازی شدند.
عسکری خاطرنشان کرد: ادامه حیاط موجودات زنده دریایی در خلیج فارس به دلیل دخالت های انسان در اکوسیستم زیستی به بهانه توسعه با خطر جدی روبه رو است.
وی در ادامه بیان کرد: آلودگی نفتی، فعالیت های صید و صیادی، زباله، ساخت و ساز در سواحل و فاضلاب های شهری از جمله عوامل تهدید و انقراض لاک پشت های دریایی در خلیج فارس و دریای عمان است.
لاک پشت های دریایی از گونه های حفاظت شده آبزیان در سطح جهانی می باشند و از مهمترین سازمانهای حامی لاک پشتان دریایی IUCN (سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی) است که از سال 1966 فعالیت خود را با یک گروه متخصصین لاک پشتان دریایی شروع کرد.
براساس فهرست این سازمان تمام گونه های لاک پشتان دریایی در فهرست (موجودات درحال انقراض) قرار دارند.
همچنین تمامی گونه های لاک پشتان دریایی را در فهرست شماره یک (پیمان نامه جهانی گونه های گیاهی و جانوری در معرض انقراض) و همچنین فهرست شماره یک و دو (طرح مواظبت از گونه های وحشی حیوانات مهاجر) گنجانیده است.
لاک پشت پوزه عقابی در آب های صاف و روشن ساحلی جزایر و قاره ها زندگی می کنند، تخم این نوع لاک پشت ها سفید و کروی و بین سه و نیم تا چهار سانتی متر قطر و 28 گرم وزن دارند.
این گونه در مناطق مرکزی اقیانوس اطلس و مناطق بین این اقیانوس و اقیانوس هند پراکنش دارد و در مناطقی که تپه های دریایی و جزایر وجود دارند بیشتر قابل رویت هستند.
محل های لانه گزینی آنها در ایران سواحل استان های جنوبی بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان است، لاک پشت پوزه عقابی گوشتخوار بوده و معمولاً در شکاف های بین صخره ها و مرجان ها بدنبال غذا هستند.
لاک پشت های دریایی جزء رده خزندگان (Reptiles ) هستند، موجوداتی با جثه ای بزرگ و با قدمت 275 میلیون ساله از عصر دایناسورها تاکنون زندگی می کنند.
از هشت گونه لاک پشت دریایی پنج گونه در آبهای خلیج فارس زندگی می کنند که هفت گونه آن در لیست سرخ IUCN ثبت شده است.
این پنج جفت شامل لاک پشت دریایی سبز، دریایی عقابی، دریایی سرخ، دریایی رایدلی، دریایی چرمی و تنها دو گونه لاک پشت عقابی و سبز جهت لانه گزینی و تخم گذاری به سواحل استان هرمزگان بخصوص جزایر مراجعه می کنند.
لاوان از زیستگاههای لاک پشت پوزه عقابی در هرمزگان است.
جزیره لاوان با 78 کیلومتر مربع در 80 کیلومتری بندرلنگه واقع است.
بندرلنگه در 240 کیلومتری غرب بندرعباس مرکزاستان هرمزگان واقع شده است.
6048/ شبس*1488 *
خبرنگار: فاطمه حسینی** انتشاردهنده:بهمن بامداد*
کد N1448548

وبگردی