آفتاب

منطقه آزاد تجاری، صنعتی اردبیل آرزویی که در حال برآورده شدن است - یعقوب شاددل*

منطقه آزاد تجاری، صنعتی اردبیل آرزویی که در حال برآورده شدن است - یعقوب شاددل*

ایجاد منطقه آزاد تجاری، صنعتی اردبیل زمانی یک آرزو برای مردم در جهت رونق و توسعه اقتصادی این استان بود اما امروزبا پیگیری و تهیه و تصویب لایحه آن توسط دولت تدبیر و امید به یکی از خواست ها ومطالبات اصلی مردم این استان تبدیل شده است.

اشتغالزایی، حضور سرمایه گذاران در منطقه، معافیت از عوارض گمرکی وسود بازرگانی، رفع مشکل بیکاری، افزایش ارزش افزوده املاک ومستغلات ،معافیت های مالیاتی 20 ساله از جمله مزایای منطقه آزاد تجاری، صنعتی است که در صورت تصویب آن در مجلس ، استان اردبیل بخصوص منطقه مرزی مغان از آن بهره مند خواهد شد.
هر چند پس از پیروزی انقلاب اسلامی منطقه شاهد رونق وتوسعه کشاورزی و عمران و آبادانی بوده است اما استان اردبیل با توجه به فاصله عمیقی که با دیگر استان های برخوردار کشور دارد نیازمند توجه ویژه به زیرساخت های توسعه می باشد که بخش مهمی ازآن با ایجاد منطقه آزاد تجاری ، صنعتی تحقق می یابد.
تصویب لایحه دولت تدبیر و امید در باره منطقه آزاد اقتصادی اردبیل و تصویب کلیات آن در مجلس امیدها برای عملی شدن یکی ابزارهای توسعه استان را دوچندان کرده هر چند هنوز در باره تصویب نهایی آن در مجلس بیم و امیدهایی وجود دارد.
برخی از کارشناسان معتقدند که توجه نظام و دولت به منطقه از جمله اختصاص یک میلیارد دلار برای مهار آب های مرزی و تبدیل حدود 83 هزار هکتار از اراضی دیم منطقه به آبی شرایط ویژه ای در افزایش تولید کشاورزی و نیز ایجاد صنایع زنجیره ای ایجاد خواهد کرد و بی شک یکی از زمینه های شکل گیری این مهم می تواند ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی در شمال استان اردبیل باشد چرا که برای تحقق برنامه های توسعه ای نیاز به سرمایه و نیز بازارهای جدید است و منطقه آزاد از جمله مهمترین ابزارهای عملی سازی آن می باشد.
مهاجرت بعنوان معضلی که هر سال جوانان این منطقه را در خود فرو می برد با طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان در حال کاهش می باشد و امیدی در دل جوانان برای رونق کسب و کاربوجود امده است.
شهرستان های پارس اباد، بیله سوار وگرمی مغان مستحق پیوستن به منطقه آزاد تجاری هستند و قطعا هم با این طرح مشکل بیکاری در منطقه ریشه کن شده واردبیل در مسیر رونق وشکوفایی روزافزون قرار خواهد گرفت.
حمایت وضمانت سرمایه های خارجی ،بهره گیری از نیروی انسانی آموزش دیده وماهر در تمام سطوح مهارت وحرفه های متفاوت،تخلیه بار توسط نیروهای انتخابی صاحب کالا ،عدم نیاز به روادید برای ورود وخروج اتباع خارجی ،صدور گواهی مبدا،کاهش سود بازرگانی تا سقف 15 درصد ، برخورداری از مزیت قانونی ارزش افزوده از جمله مزایای منطقه آزاد تجاری است که استان اردبیل از این مزایا بهره مند خواهد شد.
بنا به تعاریف بین المللی، منطقه آزاد محدوده حراست شده بندری و غیر بندری است که از شمول برخی از مقررات جاری کشور متبوع خارج بوده و با بهره گیری از مزایایی نظیر معافیت های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، عدم وجود تشریفات زائد ارزی، اداری و مقررات دست و پاگیر و همچنین سهولت و تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات با جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه سرزمین اصلی کمک می کند.
همچنین در منطقه آزاد صادرات کالا و جذب سرمایه های خارجی به طور کامل آزاد بوده و با راهکارهای بسیار تسهیل کننده ای برای صادرات و جذب سرمایه های خارجی از طریق این مناطق، دولتها سعی می کنند زمینه های مناسب را برای سرمایه گذاری و توسعه صادرات و کسب درآمدهای ارزی به وجود آورند.
بهره گیری از قانون مزیت ارزش افزوده برای واحدهای تولیدی منطقه، آزادی کامل ورود و خروج سرمایه و سود حاصل از فعالیت های اقتصادی، مقررات صادرات و واردات و امور گمرکی خاص در منطقه آزاد و عدم نیاز به صدور روادید (ویزا) جهت ورود و خروج اتباع خارجی از مبادی ورودی و خروجی مجاز منطقه از دیگر مزایای مناطق آزاد محسوب می شود.
همچنین برخورداری از انواع معافیت های مالیاتی، امکان ورود ماشین آلات و قطعات و مواد اولیه جهت صنایع منطقه بدون عوارض گمرکی از دیگر مزایای چشمگیر مناطق آزاد است.
کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و موسسات اعم از ایرانی و خارجی و سازمان های بین المللی طبق مقررات مناطق آزاد می توانند به طور مستقل یا با مشارکت سازمان و شرکت های تابعه آن یا با مشارکت یکدیگر در مناطق آزاد سرمایه گذاری کنند.
این سرمایه گذاری ها شامل سرمایه گذاری خارجی غیرمستقیم از طریق سهام و اوراق قرضه در بورس و سرمایه گذاری خارجی مستقیم و یا با مشارکت سرمایه گذاران داخلی است و یکی از اهداف اساسی ایجاد مناطق آزاد، جذب سرمایه گذاری خارجی است. لذا سرمایه گذاری خارجی در این مناطق مجاز بوده اما فقط زمانی سرمایه گذاری مشمول مزایای قانونی مناطق می شود که مجوزهای لازم را بر اساس قوانین مناطق دریافت کنند؛ هدف از پذیرش سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد کمک به رشد و توسعه اقتصادی، افزایش فرصت های شغلی، اخذ و توسعه فناوری و مهارتهای مدیریتی و همینطور ارتقای کیفیت تولیدات و افزایش توان صادراتی کشور است و سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کلیه زمینه هایی که فعالیت بخش خصوصی در آن مجاز است، قابل انجام است.
به لحاظ میزان سرمایه گذاری هیچگونه محدودیتی برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی در مناطق آزاد وجود ندارد و استفاده از اسامی و نام های تجاری خارجی در کلیه زمینه ها هم مجاز است.
امروزه بستر وزمینه مناسب برای ایجاد منطقه آزاد تجاری، صنعتی در استان اردبیل مهیا شده است، وجود شرکت کشت وصنعت مغان ، وجود اراضی پایاب سد خدافرین ،فرودگاه پارس آباد مغان و وجود اراضی حاصل خیزدر بیله سوار وپارس آباد پتانسیل عظیمی است که در کمتر استانی می توان این مزیت ها را پیدا کرد.
از طرف دیگر وجود مناطق گردشگری نمونه در استان ، منطقه ویژه اقتصادی ،گمرک بیله سوارموقعیت استان اردبیل را برای برخورداری از منطقه آزاد دوچندان کرده است.
1395/1042
خبرنگار: یعقوب شاددل **انتشار دهنده: فاطمه نوری جهانگرد
کد N1448390

وبگردی