آفتاب

دغدغه ما تامین آب 14 میلیون نفر جمعیت استان تهران است/ امسال از برداشت غیرمجاز 27 میلیون مترمکعب آب جلوگیری کردیم

دغدغه ما تامین آب 14 میلیون نفر جمعیت استان تهران است/ امسال از برداشت غیرمجاز 27 میلیون مترمکعب آب جلوگیری کردیم

ارتقایی گفت: ما برای استان تهران از دورترین نقاط و هر منطقه‌ای در پیرامون که متصور است آب آورده‌ایم. مطالعات انتقال آب از ارتفاعات البرز هم در حال انجام است اما این میزان تامین آب پاسخگوی رشد جمعیت در استان نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، خسرو ارتقایی مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای تهران در نشست حاشیه‌ای دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی‌صنعت آب گفت: با جمع‌بندی که از ایستگاه‌های سطح استان داشته‌ایم در سال آبی 94-95، 247 میلی متر بارندگی داشتیم که نسبت به سال گذشته 9 درصد افزایش یافته اما نسبت به درازمدت 16 درصد منفی بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ذخایر سدهای پنج‌گانه تهران 800 میلیون مترمکعب است افزود: خوشبختانه این ذخیره آبی نسبت به شرایط ترسالی وضعیت مناسبی دارد.

وی میزان ذخیره آب در سد امیرکبیر را 153 میلیون مترمکعب، لتیان 68 میلیون مترمکعب، لار 100 میلیون مترمکعب، طالقان 312 میلیون مترمکعب و ماملو را 176 میلیون مترمکعب اعلام کرد.

ارتقایی تصریح کرد: ما طی سال آبی گذشته فقط چهارماه بارندگی جدی داشتیم البته در حوزه آبریز وضعیت خوب بود اما در پاییز بارندگی نداشتیم ضمن اینکه طبق پیش‌بینی هواشناسی در بارندگی پاییزه نیز تاخیر خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران اظهار داشت: ما معمولاً سه ماه از سال را آب جمع می‌کنیم و طی 12 ماه آن را مصرف می‌کنیم. یعنی از این به بعد ورودی سدها نسبت به خروجی کمتر است لذا سطح مخازن کاهش می‌یابد.

وی درباره شرایط احیا و تعادل‌بخشی ازابتدای سال جاری تاکنون اظهار داشت: برای این امر هنوز از سازمان برنامه نقدینگی لازم را دریافت نکرده‌ایم. البته با پیگیری‌هایی که داشتیم قول دادند تا بتوانند ظرف دو هفته آینده منابع مورد نیاز ما را تامین کنند.

ارتقایی با بیان اینکه برای اجرای طرح تعادل‌بخشی 15 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم افزود: تا پایان سال جاری باید سه هزار حلقه چاه محدود شود که از این تعداد توانسته‌ایم سال گذشته 1200 حلقه و امسال نیز 600 حلقه چاه را مسدود کنیم اما با توجه به تاخیر در تامین اعتبار پیمانکاران پروژه با سرعت لازم پیش نرفته است.

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم تنگنای مالی ما تاکنون در راستای طرح احیا و تعادل‌بخشی در سال جاری بالغ بر 27 میلیون مترمکعب از برداشت غیرمجاز جلوگیری کردیم. سال گذشته نیز 75 میلیون مترمکعباز برداشت غیرمجاز جلوگیری شده که جمع آن بالغ بر 100 میلیون مترمکعب بوده است.

وی همچنین گفت: در راستای اصلاح پروانه‌ها نیز خوشبختانه گروه‌های گشت ما توانسته‌اند چاه‌هایی که پیش از پروانه برداشت می‌کنند نسبت به جمع‌آوری منصوباتشان اقدام کنند و به این منظور 30 مورد تاکنون گزارش شده که از این تعداد توانسته‌ایم سه و نیم میلیون مترمکعب از برداشت غیرمجاز جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه در سال جاری سقف برداشت از آب‌های زیرزمینی به 26 درصد رسیده است افزود: در سال گذشته سقف برداشت گاهی به 45 تا 50 درصد نیز می‌رسید اما امسال متوسط آن کمتر از 26 درصد از آب چاه و 74 درصد باقی مانده نیز از منابع آب‌های سطحی بوده است.

وی با اشاره به نرخ رشد جمعیت شهر تهران و تاثیر آن بر افزایش مصرف آب اظهار داشت: البته نرخ رشد جمعیت در شهر تهران روند کاهشی اما در شهرستان‌های اطراف افزایش یافته است. بنابراین دغدغه ما شهر تهران نیست. دغدغه ما تامین آب 14 میلیون نفر جمعیت استان است که این عرصه توان تامین آب این میزان جمعیت را ندارد.

ارتقایی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر از دورترین نقاط و هر نقطه‌ای از پیرامون شهر تهران که متصور است آب آوردیم ضمن اینکه مطالعات مربوط به استان البرز نیز در حال انجام است و به این ترتیب در صورت اجرای انتقال آب از ارتفاعات البرز می‌توانیم سالانه 320 میلیون مترمکعب آب برای سه استان تهران، قزوین و البرز منتقل کنیم.

مدیرعامل آب‌منطقه‌ای تهران خاطرنشان کرد: علاوه برمشکلات جمعیت در تهران منابع آلاینده نیز فراوان است و توسعه شهرها و روستاها را نیز داریم بنابراین منابع آب‌های سطحی در حال نابودی است.

وی ادامه داد: اگر تا سال 1410 همچنان بخواهیم در استان تهران افزایش جمعیت داشته باشیم جهت تامین منابع آب سالم با مشکل مواجه می‌شویم و تامین آب برای ما گران تمام می‌شود یعنی هم به لحاظ کمی و هم کیفی به مشکل برمی‌خوریم.

ارتقایی تاکید کرد: علی‌رغم اینکه بازچرخانی آب را طی 15 سال آینده انجام می‌دهیم باز هم برای تامین آب شرب و بهداشتی با این میزان توسعه جمعیت با مشکل مواجه می‌شویم.

وی در ادامه گفت: علاوه بر سیاست‌هایی که رد جهت احیا و تعادل‌بخشی و بازچرخانی آب انجام می‌دهیم اگر بتوانیم سرانه مصرف آب را با کار فرهنگی و سازه‌ای از 330 مترمکعب به 300 مترمکعب و سرانه مصرف را از 240 لیتر به زیر 200 لیتر برسانیم یعنی در راستای افزایش میزان‌آب گام برداشته‌ایم اما هنوز اراده جدی برای کنترل مصرف با این میزان افزایش جمعیت را شاهد نیستیم.

 

 

کد N1448258

وبگردی