آفتاب

انجام سالانه حدود 22هزار جراحی مفصل زانو درایران

انجام سالانه حدود 22هزار جراحی مفصل زانو درایران

تهران-ایرنا-رییس انجمن ارتوپدی ایران با اعلام اینکه سالانه بین 20 تا 22 هزار جراحی تعویض مفصل زانو در ایران انجام می شود، گفت:با توجه به جمعیت کشورتعداد افراد نیازمند به این جراحی بسیار بیشتر است که باید شناسایی و درمان شوند.

به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، دکترغلامعلی عکاشه روزدوشنبه درآیین گشایش بیست وچهارمین کنگره ارتوپدی ایران افزود:در 15 سال گذشته سالانه کمتر از100 مورد جراجی تعویض مفصل در کشور انجام می شد اما با توجه به پیشرفت های پزشکی در این حوزه و افزایش آگاهی مردم سالانه 20 درصد به تعداد جراحی های زانو و 10 تا 12 درصد به تعداد جراحی های لگن افزوده شده است.

***دستورالعمل تعویض مفصل زانو تدوین می شود
دبیرعلمی بیست وچهارمین کنگره بین المللی ارتوپدی ایران ازتدوین راهنمای بالینی تعویض مفصل در این کنگره خبر داد و گفت:این گایدلاین می تواند راهنمای پزشکان، بیماران و سیاستگذاران در حوزه خدمات ارتوپدی کشورباشد.
دکترمحمد جواد مرتضوی اظهارکرد:این گایدلاین چارچوب درمان بیماران نیازمند به تعویض مفصل را مشخص و به 3 سوال اصلی چرا، چگونه و چه موقع باید مفصل زانو تعویض شود ، پاسخ می دهد.
وی افزود:نتایج توجه و پیروی کردن از چارچوب های تعیین شده در این راهنمای بالینی ، در نهایت متوجه بیماران، جامعه پزشکی و نظام سلامت کشور از لحاظ کاهش هزینه های درمانی می شود.
به گفته مرتضوی، پیش نویس این گایدلاین تدوین و در روز آخر برگزاری این کنگره «جمعه نهم مهرماه» پس از بررسی و اجماع نظر متخصصان ارتوپدی کشور تدوین و منتشر خواهد شد.
دکتر رضا شهریار کامرانی عضوهیات مدیره انجمن ارتوپدی ایران نیز درخصوص برگزاری کنگره ارتوپدی گفت:این کنگره با حضور جمعی از متخصصان ایرانی و 15 متخصص از کشورهای انگلیس ، کانادا، آلمان، سوییس، آمریکا و عمان برگزار و طی آن مباحثی همچون مشکلات و بیماری های لگن، زانو، شانه، آرنج، دست، ستون فقرات و ارتوپدی کودکان مطرح و بررسی می شود.
وی گفت:26 سمپوزیوم نیز با توجه به میزان بالای تصادفات وآسیب های ارتوپدی با تمرکز بر ضربه «تروما»ها برگزار می شود .
بیست و چهارمین کنگره بین المللی ارتوپدی ایران با حضور جمعی از متخصصان داخلی و خارجی از امروز پنجم مهرماه در مرکز همایش های رایزن آغاز شد و تا نهم مهرماه ادامه خواهد داشت.
علمی ** 1834** 1440
خبرنگار: ناهید شفیعی ** انتشاردهنده: معصومه گلشن
کد N1448143

وبگردی