آفتاب
نگاهی به مشکلات کشاورزان نهاوند؛

کام تلخ چغندرکاران ومطالباتی که پرداخت نشد/خام فروشی در قطب گشنیز

کام تلخ چغندرکاران ومطالباتی که پرداخت نشد/خام فروشی در قطب گشنیز

نهاوند- نهاوند قطب کشاورزی همدان و کشور محسوب می‌شود درحالی‌که پرداخت دیرهنگام مطالبات کشاورزان، آن‌ها را دلسرد کرده و گشنیزکاران نیز از نبود صنایع تبدیلی و خام فروشی محصولاتشان گلایه‌مندند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: کشاورزی درحالی یکی از پرزحمت‌ترین مشاغل است که متأسفانه بخش اعظمی از دسترنج کشاورزان به جیب واسطه‌ها می‌رود و شاهد کار و تلاش کشاورزان و نفع و سود دلالان در این بخش هستیم.

کشاورزی رشته ها و بخش های متفاوتی دارد و در این میان بخش زراعت در شهرستان نهاوند از رونق بیشتری برخوردار است چراکه به برکت رشد فنّاوری در کشور شاهد مکانیزه شدن بسیاری از امور اجرایی این بخش هستیم که علاوه بر سهولت در انجام کارها موجب افزایش عملکرد تولید محصولات می‌شود.

برخی کج‌سلیقگی‌ها موجب شده بسیاری از فرصت‌ها به تهدید تبدیل شود

شهرستان نهاوند از گذشته تاکنون جزو اولین‌ها در این بخش بوده اما برخی کج‌سلیقگی‌ها موجب شده بسیاری از فرصت‌ها به تهدید تبدیل شود تا در کنار بی توجهی به این موقعیت، شاهد افزایش آمار بیکاری در شهرستان نهاوند بیش از سایر نقاط استان همدان باشیم.

در این عرصه یکی از این فرصت‌هایی که به دست فراموشی سپرده‌شده اما می‌تواند ظرفیتی برای رونق کشاورزی در نهاوند باشد، کشت زعفران است که از گذشته‌های دور در این شهرستان صورت می‌گرفته است.

براساس بررسی ها اخیراً پرداخت تسهیلات اقتصاد مقاومتی از سوی سپاه کشت زعفران را در اراضی کشاورزی نهاوند زنده کرده است و آزمایش‌های معتبر انجام‌شده بر روی زعفران تولیدی نهاوند خلوص و مرغوبیت ۹۵ درصدی نسبت به‌ گونه‌های مشابه آن را نشان می‌دهد.

اما آنچه در این گزارش به آن خواهیم پرداخت مشکلاتی است که علی رغم فعالیت‌های کشاورزی در نهاوند موجب دلسردی کشاورزان می‌شود و آن‌ها را از ادامه فعالیت بازمی‌دارد.

محمود سلگی یکی از کشاورزان نهاوندی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه شهرستان نهاوند زمینه انجام هر نوع فعالیت کشاورزی دارد اما این فعالیت‌ها نیازمند حمایت مسئولان است، گفت: مسئولان کشاورزان را تولیدکننده نمی‌بینند.

وی با بیان اینکه آیا تا به حال به این موضوع که اگر کشاورزان دست از تولید محصولات کشاورزی بردارند وضعیت کشور چگونه است فکر کرده اید و آیا کسی می‌تواند غذای مورد نیاز مردم را تهیه کند؟، ادامه داد: در حال حاضر بنده قریب به یک ماه است که گندم جمع‌آوری‌شده خود را به کارخانه آرد تحویل داده ام اما دولت ریالی بابت مطالبات بنده پرداخت نکرده است، آیا زندگی یک خانواده کشاورز با این مشکلات قابل اداره کردن است!

منجر به التماس برای گرفتن حقوق خود می‌شویم

وی افزود: گندم کاران از آغاز شروع فرایند کاشت و داشت و برداشت هزینه های بسیاری را برای تولید محصولی مرغوب متحمل می‌شوند اما در نهایت مجبور به التماس برای گرفتن حقوق خود می‌شویم.

این کشاورز گفت: برادر بنده در اراضی شهر کیان سال گذشته مقادیری چغندر کاشت که بعد از گذشت چند ماه کش‌وقوس‌ و همچنین پیگیری‌های مسئولان شهرستان مطالباتشان را از کارخانه‌های قند کشور دریافت کردند.

وی افزود: امیدواریم دولتمردان و نمایندگان مجلس به فکر اقشار آسیب‌پذیر کشور که کشاورزان در صدر آن‌ها قرار دارند، باشند.

مهرداد کمالوند از دیگر کشاورزان نهاوندی مشکلات خود را در حوزه تولید و کشت کلزا و گشنیز عنوان کرد و گفت: خوشبختانه کشت کلزا در حال حاضر توسط دولت و همچنین مسئولان شهرستان حمایت می شود ولی در بحث تولید گشنیز مشکلی که وجود دارد نوسان قیمت است که به نفع دلالان و واسطه‌ها است.

وی ادامه داد: نبود صنایع فراوری و تبدیلی مربوط به گشنیز و کلزا مانع دیگری است که بر سر راه توسعه کشاورزی در نهاوند وجود دارد چراکه بیشتر تولیدات گشنیز نهاوند خام فروخته می‌شود و با فرآوری در قالب انواع مواد آرایشی و بهداشتی و غیره به نهاوند بازمی‌گردد و موجب می‌شود که هیچ ارزش‌افزوده‌ای برای نهاوند حاصل نشود.

۴۵ درصد مطالبات گندم و جوکاران نهاوند پرداخت شد

در همین زمینه فرماندار نهاوند از پرداخت ۴۵ درصد مطالبات گندم کاران و جوکاران نهاوند خبر داد و در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته از طریق دستور رئیس‌جمهور و پیگیری معاون اول وی نتایج مثبتی در خصوص پرداخت مطالبات گندم و جو کاران نهاوند حاصل‌شده است.

کریم حمیدوند افزود: مجموع مطالبات کشاورزان شهرستان نهاوند ۷۰ میلیارد تومان بوده است.

فرماندار نهاوند بابیان اینکه تاکنون طبق وعده دولت ۴۵ درصد مطالبات معادل ۳۱.۵ میلیارد تومان پرداخت‌شده است، عنوان کرد: در شهرستان نهاوند تنها در بحث مطالبات گندم، جو و چغندر مشکل وجود داشته که مسئله گندم و جو به‌صورت کشوری است.

[cite]بنا به وعده دولت در آینده نزدیک مابقی مطالبات کشاورزان نهاوند در بحث گندم و جو پرداخت می‌شود حمیدوند اظهار کرد: امیدواریم بنا به وعده دولت در آینده نزدیک مابقی مطالبات کشاورزان نهاوند در بحث گندم و جو پرداخت شود اما در حال حاضر چغندرکاران نهاوند هیچ‌گونه طلبی از عاملین و کارخانه‌های قند کشور ندارند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی نهاوند نیز از برداشت ۴۵۰ تن کلزا از مزارع نهاوند طی سال زراعی گذشته خبر داد و در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: در سال زراعی گذشته قیمت هر کیلو دانه روغنی کلزا در شهرستان نهاوند که از طریق دولت خریداری می‌شد دو هزار و ۵۳۰ تومان بود.

۴۵۰ تن دانه روغنی کلزا از مزارع نهاوند برداشت‌شد

احمد باقری در ادامه با اشاره به سطح زیر کشت ۱۵۰ هکتاری دانه روغنی کلزا در اراضی شهرستان نهاوند، گفت: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی و بارش‌های مناسب ۴۵۰ تن دانه روغنی کلزا از مزارع نهاوند برداشت‌شده است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی نهاوند افزود: کشاورزان کلزا کار شهرستان بدون معطلی مطالبات خود را دریافت کردند و در حال حاضر در حال آماده شدن برای سال زراعی جدید هستند.

وی با اشاره به سیاست‌های حمایتی دولت در سال جاری گفت: در سال جاری برای کاشت ۷۰۰ هکتار ارقام جدید آفتابگردان و یک هزار و ۸۰۰ هکتار کلزا با کشاورزان قرارداد منعقدشده است.

باقری مشکلات کشاورزان کلزا کار نهاوند را کمبود بذر عنوان کرد و گفت: امیدواریم با پیگیری‌های صورت گرفته توسط مسئولان هرچه سریع‌تر این مشکل رفع شود.

عمده تولیدات گشنیز به‌صورت خام فروخته‌شده است

وی در ادامه با اشاره به آمار سطح زیر کشت گشنیز در سال زراعی گذشته، گفت: سال زراعی گذشته از پنج هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی مستعد کشت گشنیز حدود ۱۱ تن گشنیز تولید شد اما عمده این تولیدات به‌صورت خام فروخته‌شده است.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند مشکلات این حوزه را نبود و کمبود صنایع تبدیلی و فرآوری عنوان کرد و گفت: متأسفانه دیگر مشکلی که درکشت گشنیز برای کشاورزان وجود دارد، نداشتن ثبات قیمت این محصول است و متأسفانه بیشترین سود را واسطه‌ها کسب می‌کنند.

وی سطح زیر کشت گندم آبی و دیم در نهاوند را در سال زراعی گذشته به ترتیب ۱۲ هزار هکتار و ۷ هزار هکتار با متوسط برداشت ۵ و ۱.۲ تن در هر هکتار عنوان کرد و گفت: در بحث جو دیم و آبی نیز سطح زیر کشت آن‌ها به ترتیب ۵ هزار و هفت هزار و ۵۰۰ هکتار بوده که متوسط برداشت این محصول نیز ۴.۸ و ۱.۵ تن در هکتار ثبت‌شده است.

[cite]با توجه به برگزاری کلاس‌های آموزشی و معرفی ارقام پربازده به کشاورزان و حمایت  آن‌ها در سال زراعی جاری آمار کشت چغندرقند با کاهش ۴۰۰ هکتاری به دو هزار ۸۰۰ هکتار رسیده است باقری سطح زیر کشت چغندر در شهرستان نهاوند را طی سال زراعی گذشته سه هزار و ۲۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با توجه به برگزاری کلاس‌های آموزشی و همچنین معرفی ارقام پربازده به کشاورزان و حمایت  آن‌ها در سال زراعی جاری این آمار با کاهش ۴۰۰ هکتاری به دو هزار و ۸۰۰ هکتار رسیده است.

وی متوسط تولید چغندر در هر هکتار را ۵۰ تن عنوان کرد و گفت: در بحث چغندر سال گذشته کشاورزان مشکلات عدیده‌ای در راستای اخذ مطالبات خود داشتند که امیدواریم امسال این مشکلات به حداقل برسد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی نهاوند عدم پرداخت به‌موقع مطالبات گندم، جو و چغندر را مشکل مشترک کشاورزان این محصول عنوان کرد و گفت: متأسفانه در سال جاری علاوه بر تمامی مسائل موجود شاهد افزایش ۱۰ درصدی انواع نهاده‌ها بودیم به‌نحوی‌که کود فسفات دی آمینیو به‌صورت کامل آزادشده است.

وی گفت: انتظار داریم کشاورزان بذر بوجاری شده که به‌صورت ضدعفونی شده است را استفاده کنند و به‌صورت مکانیزه عملیات کاشت، داشت و برداشت را انجام دهند.

باقری مزایای کشت مکانیزه را سرسبزی مزارع و یکدستی آن عنوان کرد و گفت: کاشت کشت و همچنین انجام آبیاری‌ها به‌صورت دقیق و در موعد مقرر موجب افزایش راندمان می‌شود.

کد N1447933

وبگردی