آفتاب

محمد خالوندی؛ قهرمانی که معلولیت را به زانو در آورده است

محمد خالوندی؛ قهرمانی که معلولیت را به زانو در آورده است

کرمانشاه- ایرنا- محمدخالوندی دلاور مرد کرمانشاهی ورزش ایران که سال هاست با کسب خوشرنگترین مدال ها برای کشورمان افتخار می آفریند و پرچم مقدس جمهوری اسلامی را در معتبرترین رقابت های بین المللی بالا می برد، قهرمانی که می توان گفت معلولیت را به زانو در آورده است.

به گزارش ایرنا، محمد خالوندی قهرمان بلامنازع پرتاب نیزه المپیک و جهان یکی از ورزشکاران بلندآوازه جانباز و معلول به حساب می آید که در هر مسابقه ای شرکت می کند همگان انتظار کسب خوشرنگترین و با ارزشترین مدال را از وی دارند، قهرمانی که نامش با مدال خوشرنگ طلا عجین شده است.
خالوندی که با افتخارآفرینی های خود به جهانیان ثابت کرده معلولیت هیچگاه محدودیت نبوده است امروز به افتخار ورزش استان کرمانشاه و حتی کشور تبدیل شده است، ورزشکاری که با وجود کمبود امکانات و شاید ده ها و صدها دغدغه ذهنی هرگاه پیراهن مقدس تیم ملی را به تن می کند فارغ از تمام کمبودها و گاهی بی توجهی ها فقط به یک چیز فکر می کند؛ اعتلای نام ایران و برافراشته شدن پرچم مقدس این سرزمین.
کسب هشت مدال طلای ارزشمند در مسابقات متعدد هرگز باعث نشده تا محمدخالوندی، قهرمان ارزنده کرمانشاهی در وادی غرور و تکبر گرفتار شود و آن خوی مرام پهلوانی و افتادگی را از یاد ببرد.
خالوندی بی شک همان درخت پرثمری است که هرچه به بارش افزوده می گردد افتاده تر و خاکی تر می شود و کسب این همه مدال هرگز قهرمان ورزش ایران و جهان را از جاده افتادگی و فروتنی خارج نکرد تا امروز به جرات بتوان ادعا کرد که وی هم قهرمان است و هم پهلوان.
محمدخالوندی که با ثبت رکورد 46 متر و 12 سانتی متر علاوه بر کسب مدال طلای مسابقات پارالمپیک 2016 ریو رکورددار جهانی نیز شده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، وضعیت خود در مسابقات و قبل از آن را تشریح و از برنامه هایش برای آینده گفت.

** کسب طلا و شکستن رکورد جهان اهداف بزرگی بودند که در ریو به آن ها دست یافتم
قهرمان پرتاب نیزه مسابقات پارالمپیک 2016 ریو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: کسب مدال طلا و شکست رکورد جهان 2 هدف بزرگی بود که در رقابت های پارالمپیک دنبال می کردم و خوشبختانه به هردوی آن ها رسیدم.
وی با بیان اینکه مسابقات پارالمپیک مهمترین و بزرگترین رویداد ورزشی دنیا برای ورزشکاران جانباز و معلول به حساب می آید که هر ورزشکاری آرزوی شرکت در این مسابقات را دارد، اظهار کرد: سطح مسابقات آنقدر بالاست که تنها حضور در این رویداد هم می تواند افتخاری برای ورزشکاران باشد.
خالوندی افزود: در مسابقات پارالمپیک کسب مدال آنقدر مهم است که بسیاری از ورزشکاران چهار سال تمام از عمرشان را برنامه ریزی می کنند تا بتوانند خود را به نهایت آمادگی رسانده و در این مسابقات روی سکو بروند، در این مدت ورزشکاران از خیلی تفریحات و کارهای دیگر خود می گذرند و تنها به مسابقات پارالمپیک فکر می کنند تا بتوانند نام خود را جاودانه کنند.
قهرمان پارالمپیک 2016 ریو با بیان اینکه کسب مدال در این دوره نسبت به 2012 لندن سختتر بود، یادآور شد: در پارالمپیک ریو کار سختتری پیش رو داشتیم آن هم به خاطر تغییر قوانین مسابقات و شرایط جدیدی ایجاد شده بود چرا که دیگر ورزشکاران رشته پرتاب نیزه حق استفاده از پا را نداشتند که از آن در هنگام پرتاب نیزه به عنوان تکیه گاه استفاده کنند و همین موضوع نیز باعث کاهش رکورد همه ورزشکاران این رشته شده بود.
وی ادامه داد: قانون جدید تقریبا 2 سال قبل از مسابقات پارالمپیک ریو در سال 2014 ابلاغ شد و پس از آن هم 2 دوره مسابقات برگزار شد که خوشبختانه با کمک مربیان و کسب تجریه از شرکت در مسابقات بخصوص در مسابقات پارآسیایی اینچئون کره جنوبی توانستم خود را با شرایط جدید وفق داده و بر اوضاع مسلط شوم.
خالوندی ادامه داد: تقریبا یکسال پیش از آغاز مسابقات پارالمپیک ریو به صورت متناوب در اردوی تیم ملی بودم و زیرنظر مربیان سخت تمرین می کردم چرا که به خوبی می دانستم کوچکترین سهل انگاری و یا غرور و کوچک انگاشتن رقبا می تواند من را از مدال طلا دور کند به همین دلیل با انگیزه بالا و نهایت توان تمرینات خود را دنبال می کردم تا به آنچه که می خواستم برسم.
وی تاکید کرد: قبل از آغاز مسابقات می دانستم دعای خیر مردم عزیز ایران را پشت سرم دارم و در زمان اعزام به خودم قول دادم که به هر شکل ممکن باید دل آن ها را که همیشه از من حمایت کرده اند شاد کنم که خوشبختانه توانستم این کار را از انجام و به قولی که به خودم داده بودم عمل کنم.
قهرمان پرتاب نیزه پارالمپیک در پاسخ به این سوال که قبل از مسابقات چقدر برای خودت شانس قهرمانی و رکورد شکنی قائل بودی، گفت: قبل از مسابقات تلاش زیادی کرده بودم و حتی در تمرینات بارها رکورد جهان را نیز جا به جا کرده بودم اما شرایط مسابقه با شرایط تمرین کاملا فرق دارد چرا که هرلحظه ممکن است داور خطایت را اعلام کند و یک پرتاب را از دست بدهی اما می دانستم اگر بتوانم نیزه را 45 متر پرتاب کنم احتمال اینکه طلا بگیرم بسیار زیاد خواهد بود و از سوی دیگر می توانم رکورد جهان را نیز که با 44 متر در اختیار ورزشکار سوریه ای قرار داشت را جا به جا کنم.
خالوندی همچنین با ابراز خرسندی از کسب مدال نقره پارالمپیک توسط یک هموطن دیگر گفت: آقای حیدری هم از ورزشکاران بسیار خوب پرتاب نیزه جهان است که خوشبختانه موفق شد در رده دوم قرار بگیرد و صاحب مدال نقره شود تا سکوی اول و دوم بزرگترین رویداد ورزشی جهان متعلق به کشور عزیزمان ایران باشد.
وی در خصوص حمایت های مسئولان نیز گفت: خوشبختانه هم فدراسیون و هم انجمن حمایت از ورزشکاران جانبازان و معلولان زحمات زیادی برای ما کشیدند و حمایت های لازم را بعمل آوردند تا با کمترین دغدغه عازم مسابقات شویم و بتوانیم برای کشورمان افتخارآفرینی کنیم که باید از آن ها تشکر کنم.
خالوندی ادامه داد: چیزی که باید به آن توجه داشت این است که این حمایت ها نباید تنها چند ماه قبل از مسابقات پارالمپیک شکل بگیرد، اگر می خواهیم موفقیت ها ادامه یابد لازم است از همان ابتدا حمایت ها آغاز شود چرا که ورزش حرفه ای دنیا در حال حرکت به این سمت است که حمایت ها دائمی و مستمر باشد.
قهرمان پارالمپیک ریو همچنین در خصوص برنامه اش برای آینده گفت: با توجه به شرایط جسمانی و آمادگی که دارم به طور قطع برای حضور در پارالمپیک 2020 ژاپن تلاش می کنم تا بتوانم سومین مدال طلای خود را نیز کسب و برای کشورم افتخارآفرینی کنم، چرا که هنوز این انگیزه و توان را در خودم می بینم.
وی با بیان اینکه مسابقات جهانی که تیر ماه سال آینده در انگلیس و رقابت های پارآسیایی که سال 2018 در اندونزی برگزار می شود، مسابقات مهم پیش روی وی هستند، اظهار کرد: البته با توجه به آسیب دیدگی مختصری که دارم احتمال دارد خود را به تیغ جراحان سپرده و در مسابقات جهانی لندن شرکت نکنم تا برای مسابقات پارآسیایی جاکارتا و همچنین مسابقات انتخابی پارالمپیک 2020 ژاپن که 2 سال دیگر آغاز می شود، کاملا آماده باشم.
خالوندی در پایان ضمن قدردانی از افرادی که در این مدت وی را برای کسب دومین طلای پارالمپیک حمایت کرده اند، گفت: توصیه ای به ورزشکاران جانباز و معلول دارم و آن هم این است که هرگز کمبود امکانات باعث دلسردی آن ها نشود و سعی کنند با همین حداقل ها هم با تمام وجود در میادین مختلف حاضر شده و برای کشور و استان خود افتخارآفرینی کنند.
8066/7458/ 6075 خبرنگار: مسعود اسماعیلی ** انتشار دهنده: زهرا هجینی نژاد*
کد N1447907

وبگردی