آفتاب

غارکتله خور، پاسخ کنجکاوی غار شناسان جهان و ایران

غارکتله خور، پاسخ کنجکاوی غار شناسان جهان و ایران

زنجان - ایرنا - یک غار آهکی در دل کوه های زنجان، بهانه کنجکاوی غار شناس بین المللی برای سفر به ایران و نقشه برداری از طولانی ترین غار آهکی خاورمیانه شد و زمینه تکمیل این نقشه به دست غارشناسان ایرانی را ایجاد کرد.

'رینهولد شرر' و 'مایلک لوهان' غار شناسان سوئیسی و آلمانی تصمیم به سفر به ایران و شناخت غار کتله خور می گیرند، اما لوهان به هر دلیلی برنامه خود را تغییر می دهد و 'شرر' خلاف وی در سال 2003 به تنهایی اقدام به خرید بلیت هواپیما و سفر به ایران می کند تا عازم سفر به غاری شود که هیچ اطلاعاتی از آن ندارد.
این غار شناس، به شیراز می رود و پس از انجام هماهنگی ها برای عزیمت به غار زنجان، به همراه چهار زمین شناس و غار شناس عازم کتله خور می شود.
روزی یک کیلومتر نقشه برداری، سرانجام نقشه های دستی 10 کیلومتر از مسیر غار کتله خور برای نخستین بار آماده و بهانه ای برای 32 غار شناس و غار نورد ایرانی برای شناخت بیشتر این دالان آهکی می شود.
سارا عدالتیان که سرپرست این تیم 32 نفره بود، شامگاه یکشنبه در مراسم رونمایی از نقشه 22 کیلومتر از غار آهکی کتله خور می گوید: در تلاش بودیم تا اطلاعاتی را در این نقشه کسب و ثبت کنیم که قابل عرضه در عرصه های بین المللی باشد و دانشمندان جهانی بتوانند از آن استفاده کنند.
وی که خود از شاگردان شرر محسوب می شود نخستین مرجع این تیم برای نقشه برداری از غار کتله خور را مایکل لوهان و رینهولد شرر دانشمندان غار شناس آلمانی می داند که اولین نقشه ها را از این غار آماده کرده اند.
محصول تلاش سه ساله تیم عدالتیان، چنان دقیق و حساب شده بود که شرر دانشمند غار شناس آلمانی حاضر در مراسم، گفت: این نقشه ارزش دارد که در عرصه بین المللی به نمایش گذاشته شود چرا که نشان دهنده یک کار با ارزش است.
پیش از نقشه برداری اولیه از غار کتله خور، ایران عضو انجمن غار شناسی جهان نبود و در سال 2008 به این انجمن پیوست، جمله ای که شرر در پایان سخنان خود به آن اشاره کرد و گفت: ایران کشور زیبایی است و ناشناخته های بسیاری را در خود جای داده است.
فرصت رونمایی از نقشه طولانی ترین غار خاورمیانه 'کتله خور' باعث شد تا مدیرکل روابط عمومی سازمان زمین شناسی ایران پشت تریبون حاضر شود و زنجان را بهشت زمین شناسان خطاب کند.
علی جدیدی در همین مراسم تاکید کرد: ایران سرشار از ثروت های طبیعی است و هر کشوری که کوچکترین این داشته ها را داشته باشد، جزء ثرتمندترین کشورها به شمار می آید.
وی زنجان را دارای استعداد بالایی برای تبدیل شدن به ژئوپارک خواند و از وجود تنوع زمین شناسی شگفت انگیز در این استان خبر داد.
جدیدی اضافه کرد: وجود تنوع زمین شناسی، صنایع دستی مختلف و غذاهای گوناگون، این ظرفیت را در زنجان ایجاد کرده است که بتوان آن را به یک ژئوپارک تبدیل کرد.
دبیر کارگروه غارشناسی ایران در ادامه همین مراسم تکمیل نقشه غار کتله خور را حاصل تلاش یک تیم غیر دولتی خواند که از هیچ اعتبار دولتی برای چنین کاری بهره نبرده اند.
محمد مدادی افزود: مدیریت هر کاری نیازمند برنامه ریزی و برنامه ریزی مستلزم تهیه نقشه راه است و اکنون نقشه غار کتله خور برای مدیریت بهینه آن آماده شده است.
اکنون پاسخ کنجکاوی تمام غار شناسان ایرانی و آلمانی با تکمیل نقشه 22 کیلومتر از طولانی ترین غار آهکی خاورمیانه داده شده است، نقشه ای که اقدام به زون بندی، نقطه گذاری و تعیین تمام شاخص ها و ملاک های مورد نیاز برای یک شناخت علمی را در اختیار غارشناسان و دانشمندان زمین شناسی قرار می دهد.
غار کتله خور در حاشیه شهرستان خدابنده و مرز بین استان زنجان و همدان قرار دارد.
3001/6085
خبرنگار:مینا افشاری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
کد N1447899

وبگردی